32

cave sjamaan architectuur muziek componist undertow Het soort systemen dat ik ontwikkel, zijn communicatiesystemen, een vertaalgereedschap tussen twee verschillende talen. Door de muziek en de dramatische momenten in die muziek, kun je je als het ware voorbereiden op transcendentale momenten. Als we kijken naar het traject van mijn carrière tussen mijn vroege werk en vandaag, dan zou dat ongeveer zijn dat ik vanuit de modernistische periode, met componisten als Ligeti en Boulez, me ontwikkeld heb naar een manier van werken die meer en meer een manier is om met elkaar te daarin kanaliseerde fysieke en wat ligt. Underspeeleen gaat. is die helemaal maken ik in 2012 het ik voor de eerste keer extreem persoonlijke gevoelens in muziek twee werelden verbinden, het daar voorbij tow uit 1998 se interactie over patronen Toen schreef stuk Nature en daarin kanaliseerde ik voor de eerste keer extreem persoonlijke gevoelens in muziek, op een hele heldere en directe manier. Van daar ging ik naar Between Worlds, dat een soort explosie van diepe emoties is en dan naar Cave, waarin ik op dat traject door ga. Between Worlds en Cave zijn beide opera’s, iets wat ik niet eens zou hebben overwogen in het begin van mijn carrière. Misschien staat opera voor het spirituele en voor het emotionele en wanneer ik terug ga naar instrumentale muziek, kan ik me weer ritmisch uiten en aards en een beetje vies zijn. Cave is aards en fysiek, maar ook heel spiritueel. Het stuk gaat over afdalen in een grot om spirituele verlichting te bereiken. Dat is hetzelfde, ze zijn hetzelfde. Die hebben heel veel met elkaar te maken. De een maakt een fysieke ruimte, de andere een verbeelde. Muziek is een soort rituele ruimte, maar voor mij was het noodzakelijk om het te zien als een fysieke ruimte. Ik hou van het idee van muziek als een soort huid om het publiek heen, een gemeenschap die iets ervaart binnenin een onzichtbare ruimte.

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication