15

Els Pol (63): ‘Iets moois neergezet’ ‘H Doe-circuit ‘Wij kregen de vrijheid om onze wilde plannen uit te voeren, zoals een doe-circuit bij de thema’s in en om de school, geweldig! Zo mooi ook om te merken dat het werkt wat we bedachten. Kinderen die anders juist wegdoken bij een vraag, zaten opeens op het puntje van hun stoel met hun vinger omhoog. De school heeft een heel gemêleerde populatie, van nieuwkomers die de taal niet spreken en kinderen met zware problemaet is de allerleukste school om te werken, dus de beslissing om te stoppen viel me zwaar. Ik ben drie keer teruggegaan naar mijn lokaal, voordat ik het tegen de directeur kon zeggen. Voor mijn directe collega vond ik het ook vreselijk. We waren een hecht team, allebei totaal verschillend, maar juist daardoor vulden we elkaar perfect aan. Samen hebben we met het kleuteronderwijs echt iets moois neergezet, van klassikaal naar een kindgerichte benadering.’ ‘Kinderen die anders wegdoken, zaten ineens met hun vinger omhoog’ Tekst Daniëlla van ’t Erve Beeld Fred van Diem Collega Anne van Brussel: tiek tot kinderen van hoogopgeleide ouders. Dat maakt het lesgeven een prachtige, maar ook intensieve uitdaging, die op den duur lichamelijk haar tol eist.’ Barbecue ‘Mijn afscheid was fantastisch, compleet met een eigen theatervoorstelling, receptie en een barbecue met het team. Ik heb een schitterend fototoestel gekregen. De natuur is hier zo mooi, heerlijk dat ik nu de tijd heb om dit vast te leggen. De lipdub van de kinderen en alle reacties ontroerden me, maar één gevoel overheerste: het is goed zo.’ H ‘Na ruim 25 jaar hadden we aan een half woord genoeg. We pakten alles aan en hadden bijvoorbeeld als eerste een digibord in de klas. Maar waar ik soms kan doorslaan in enthousiasme, gaat Els juist eerst alles rustig bekijken. We vulden elkaar aan, en dat werkte heel goed. Dat mijn maatje er niet meer is, is natuurlijk ontzettend wennen. Gelukkig zien we elkaar nog regelmatig.’ Afscheidstip van Els ‘Weet wat je wilt. Oubollig misschien, maar ik wilde graag een receptie. Alleen al door de Irakese vader, de Turkse opa en oud-leerlingen die kwamen, was dat me meer dan waard.’ 15 NR. 1 2016 Na!School

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication