19

Symbool van oorlog en vrede Zijn opdrachtgevers hadden liever gezien dat Picasso de Spaanse burgeroorlog realistisch weergaf. Maar juist door de surrealistische interpretatie van het bombardement groeide de Guernica uit tot een zinnebeeld van vrijheid en democratie. Tekst Robert Sikkes Beeld Joaquín Cortés/Román Lores Museo Reina Sofia ‘E en groote monochrome voorstelling “Guernica” door Picasso, zich aansluitend bij zijn overige surrealistische werk, geeft een feller beeld van volstrekt radelooze verwarring dan welk oorlogsschilderij ook in realistischen geest.’ Zo beschrijft Jos de Gruyter, kunstcriticus van het liberale dagblad Het Vaderland, de Guernica als hij begin oktober 1937 het doek op de wereldtentoonstelling in Parijs ziet. Wie het nu wil zien, kan terecht in het Madrileense museum Reina Sofia. Een imposant schilderij, wanneer je ervoor staat. Niet alleen omdat het groot is. Drie meter vijftig hoog bij zeven meter tachtig breed. Maar ook door de kleurstelling in zwart, grijs en wit. De aangrijpende verbeelding van de wanhoop. Opdracht Pablo Picasso (1881-1973) is wereldberoemd en woont al decennia in Parijs als de Spaanse republikeinse regering hem begin 1937 vraagt een enorm schilderij te maken voor de wereldtentoonstelling in de Franse hoofdstad. Om aandacht te vragen voor de bloedige burgeroorlog, die dan al een half jaar woedt. Picasso kiest in het conflict vóór de republiek en tégen Franco. Hij maakt een serie tekeningen, bijna stripachtig. De droom en leugen van Franco, bedoeld om geld in te zamelen voor de almaar leger wordende schatkist van de republiek. Het grote werk voor de wereldtentoonstelling vlot alleen niet zo. Dat 19 Guernica-rondleidingen In het Museo Reina Sofia zijn op donderdag (17.00 uur) en vrijdag (11.30 uur) gratis rondleidingen over de Guernica in het Engels. Op andere tijden in het Spaans. Geopend van 10.00 tot 21.00 uur, op dinsdag gesloten, zondag afwijkende tijden. Toegang € 8. Gratis voor 65+’ers, 18-’ers en leraren. Leraren bij voorkeur met een ITIC-kaart of identificatie als leraar in combinatie met een ID-kaart. www.museoreinasofia.es verandert met het bombardement van de historische Baskische hoofdstad Guernica door het Duitse Condor-legioen. Natuurlijk heeft Picasso direct de berichten over de verwoesting van de stad gehoord. ‘Het schilderij waar ik aan werk, zal ik Guernica noemen, en in al mijn recente werk uit ik mijn afschuw over de militaire kaste die Spanje heeft doen zinken in een oceaan van pijn en dood.’ Een duidelijk statement, maar g NR. 1 2016 Na!School

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication