9

‘Je wilt beroepskrachten niet in hun hemd zetten’ Stuurde je vroeger een legertje ‘helpers’ aan (leesouders, begeleiders bij schooluitjes), nu ben je zelf zo’n vrijwilliger. Hoe ga je goed om met beroepskrachten? Willem-Jan de Gast van Movisie geeft tips. Tekst Marion Rhoen Volontair Bijna de helft van alle vijftigplussers maakt zich nuttig met vrijwilligerswerk. Volontair geeft tips om dat lang vol te houden. 9 S teeds vaker werken vrijwilligers met betaalde krachten. Zij springen in bij organisaties waar beroepskrachten zijn weggevallen. ‘Bijvoorbeeld in de zorg en het onderwijs’, zegt Willem-Jan de Gast. Hij is senior adviseur en trainer bij Movisie, dat organisaties traint en begeleidt op het gebied van vrijwillige inzet. Hij heeft de volgende tips voor een goede samenwerking. • Vooral als je werk doet in een beroepsorganisatie met veel professionals, is de kans groot dat je vastomlijnde opdrachten van hen krijgt. Die voer je gewoon uit. ‘Dit gaat vooral om makkelijk werk, om het zo te zeggen,’ aldus De Gast, ‘als je de handen uit de mouwen wilt steken. Dan wíl je vaak ook alleen weten waar de schoonmaakspullen staan, en aan de slag.’ • Gaat het om ingewikkelder werk: maak je expertise zichtbaar. De Gast: ‘Soms weten vrijwilligers meer dan de beroepskrachten. Weet je alles van de vlinderstand in het natuurgebied waar je helpt, zorg ervoor dat de beroepskrachten dat weten, liefst meteen als je er komt werken. Dat vergroot de kans dat je kennis wordt benut.’ • Zie je ruimte voor verbetering, wees dan tactisch. ‘Je wilt beroepskrachten immers niet in hun hemd zetten, maar de missie van de organisatie versterken’, aldus De Gast. ‘Leg je ideeën voor aan een professional met wie je een goede verstandhouding hebt, zodat hij ze met zijn collega’s kan bespreken.’ Zelf aanschuiven bij een beleidsvergadering? De Gast klinkt zuinigjes: ‘Mmmm … een MT kán dat als een bedreiging zien. Maar ze zouden het in mijn ogen wel mogelijk moeten maken.’ • Ook de beroepskrachten kunnen ruimte zien: voor verruiming van je takenpakket. ‘In de zorg kan je gevraagd worden om ook licht-medische handelingen te verrichten, zoals het verschonen van clienten. Bedenk dan: waarom wil ik hier ook weer werken, wat kom ik doen? Dat maakt het gesprek met de organisatie helderder.’ H NR. 1 2016 Na!School

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication