43

JONG&AMBTENAAR Van conservatorium naar toetsenbord Lennard Beuk (25) volgde eerst een vakopleiding geluidstechniek. Daarna koos hij voor het conservatorium, voor de opleiding ‘Musician 3.0’. ‘Een brede opleiding met veel aandacht voor componeren, performance en marketing. Je studeert af als autonoom muzikant.’ Na het behalen van zijn propedeuse wordt Lennard vader. ‘Dat leidde tot een overstap naar het werkende leven.’ Via detacheringsbureau NewSkool werkt hij fulltime, waarnaast hij zich certificeert en start met een nieuwe studie, HBO Management. ‘Ik werkte als gedetacheerde twee jaar op de Servicedesk van de gemeente Amsterdam.’ Zo maakt hij kennis met het werken bij de overheid. Het ‘stoffige’ beeld dat hij daarvan had, klopt niet, merkt hij in de praktijk. De combinatie van werk en thuis een jong kind, blijkt zwaar. De nieuwe studie schiet erbij in. Sinds anderhalf jaar is hij nu ambtenaar, in dienst bij Servicepunt71, dat de bedrijfsvoering regelt voor vier gemeentes (Leiden, Zoeterwoude, Leiderdorp en Oegstgeest) en samenwerkingsorgaan Holland Rijnland. Naast het werk op de servicedesk wordt hij contentbeheerder van de afdeling ICT; hij plaatst nieuwsberichten NAAM: Lennard Beuk LEEFTIJD: 25 jaar FUNCTIE: Contentbeheerder ICT Servicedesk BIJ: Servicepunt71 OPLEIDING: Conservatorium Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en vermeldt storingen op het intranet. Hij volgt een opleiding om facilitator te worden, begeleider van bijeenkomsten van Servicepunt71. Recent kreeg hij de kans om drie maanden bij team Servicemanagement werkervaring op te doen. ‘Mijn leidinggevende stuurt op persoonlijke ontwikkeling en gaf mij de kans mijn creativiteit kwijt te kunnen in mijn werk. Er is behoefte aan die creatieve invalshoek.’ Inmiddels is hij terug bij de Servicedesk in de rol van Incident Coördinator. Hij zorgt dat het proces rondom vragen, verzoeken en storingen soepeltjes verloopt. ‘Veel ICT’ers denken vooral vanuit techniek. Ik breng vanuit mijn creatieve opleiding iets anders mee: meer aandacht voor communicatie en hoe je de juiste snaar raakt in de regionale samenwerking.’ Bovendien: ‘Als ICT’er ondersteun ik de ambtenaar bij het werk voor de burger. Daar werk je uiteindelijk voor.’ ‘Ik prik door de meeste praatjes heen’ F erdie Strik (31) was altijd al ‘gek van auto’s’. Na de IVA-opleiding voor commercieel manager in de autobranche, ging hij aan de slag als autoverkoper. Hij vond het een mooi vak, zegt hij. ‘Mensen die een auto kopen, zijn vaak erg vrolijk. Want dat doen ze niet zo vaak, dus het is bijzonder.’ Als verkoper moet je zorgen voor vertrouwen, eventuele twijfels wegnemen: ‘Ze moeten bij jou 30.000 of 40.000 euro achter durven laten.’ En dat autoverkoper voor sommigen het synoniem is aan ‘onbetrouwbaar’? Ferdie, nuchter: ‘Je hebt overal boeven zitten’. Wat dat imago betreft is hij ‘niet bepaald met stip gestegen’, lacht hij. ‘Als ambtenaar sta je ook niet erg hoog op de maatschappelijke ladder.’ Maar deze functie sprak hem direct aan: ‘Dit sluit veel beter aan bij wat ik heb gestudeerd. Als autoverkoper heb je geen hbo nodig, je moet een beetje lekker kunnen lullen. Dit is veel breder en strategischer: hier maak ik een investerings- en beheerplanning, een exploitatiebegroting, ik kijk naar duurzaamheid en ik overleg met de gebruikers wat er nodig is om het werk goed te kunnen doen.’ De ervaring in de autohandel komt hem goed van pas: ‘Ik heb ruim tien jaar aan de andere kant van de tafel gezeten; ik prik door de meeste praatjes heen.’ NAAM: Ferdie Strik LEEFTIJD: 31 jaar FUNCTIE: Vakspecialist rollend materieel en gladheidbestrijding BIJ: Gemeente Oss OPLEIDING: IVA Driebergen Hij gaat bij de gemeente over ‘alles met wielen eronder, nodig voor het beheer van de openbare ruimte’: van grasmaaier tot vuilnisauto. En ja, het was wennen aan de tempowisseling: ‘Vroeger bedacht ik iets en dan stond het er de volgende dag. Ik snap best dat bij besteding van gemeenschapsgeld langere procedures nodig zijn. Dus ik moet zorgen dat collega’s tijdig aan de bel trekken als bijvoorbeeld een nieuwe vuilniswagen nodig is.’ 43

44 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication