96

JONG&AMBTENAAR OVER AMBTENAREN 1 2 OVERHEID BLIJFT FIJNSTE WERKGEVER Het is fijn om voor de overheid te werken. En dan met name voor het rijk. Voor de tweede keer op rij is het rijk verkozen als populairste werkgever van Nederland. Op de tweede plaats staat Shell, gevolgd door Rabobank, de politie en KLM. Dat blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) onder 18.649 personen uit de beroepsbevolking, MEER VERTROUWEN IN AMBTENAREN Het vertrouwen in ambtenaren is in 2017 toegenomen, blijkt uit onderzoek van het CBS naar vertrouwen in de medemens en instituties. Van alle respondenten zegt 45,5 procent tamelijk of heel veel vertrouwen te hebben in ambtenaren, in 2013 was dit nog bijna 42 procent. Gemiddeld is het vertrouwen in ambtenaren het grootst in de regio’s Gooi- en Vechtstreek (52 procent) en het laagst in Zuidoost-Drenthe (34 procent). In Amsterdam, Leiden, Nijmegen en Utrecht heeft meer dan de helft van de inwoners vertrouwen in ambtenaren. In Haarlemmermeer en Maastricht liggen die cijfers het laagst, net onder de 40 procent. 3 ondervraagd in 2017. In de top tien staan maar liefst vier overheidswerkgevers. Naast het rijk zijn dat de politie, Defensie en de Belastingdienst. Maar ook gemeenten mogen zich verheugen in stijgende populariteit. Zo is Den Haag 150 plaatsen op de ranglijst gestegen en staat nu op de 18e plaats. STEEK EERST JE TEEN IN HET WATER! Als jonge ambtenaar kom je onbevangen binnen en je denkt vaak niet langs hiërarchische lijnen. Het kan dus zomaar gebeuren dat je bij de wethouder binnenstapt om een idee te pitchen. Eenmaal de schrik voorbij verwelkomen gemeenten meestal de veranderkracht van nieuwkomers, maar het wekt soms ook weerstand op. Daarom is het handig eerst je teen in het water te steken, en je bewust te zijn van gevoeligheden in je werkomgeving. Maar niet te veel. Want een wat onorthodoxe aanpak is juist ook wat van je verwacht wordt. Fungeren als breekijzer, in een omgeving waar veel gericht is op onzekerheidsreductie, betrouwbaarheid en risicobeperking. Jongeren stellen vragen die anderen niet stellen (‘Waarom doen we dat zo?’), doorbreken vaste patronen en gebruiken daar vaak digitale handigheidjes bij. Maar het belangrijkste wat je meebrengt, is energie. Dat werkt aanstekelijk. 96

97 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication