15

JONG&AMBTENAAR leuke manier. Bijvoorbeeld in de vorm van een game die we samen met de ICT-afdeling ontwikkelden. Alle medewerkers moeten dat spel elk half jaar geheel uitspelen. Bij een fout antwoord gaan ze terug naar af. Daarin zit het leerproces.’ KOFFIEDRINKEN MET COLLEGA’S Een deel van Lubna’s tijd gaat zitten in ‘koffiedrinken met collega’s’, om besef te krijgen van de praktijk. ‘Je kunt pas iets verbeteren als je weet hoe processen lopen. Ik spreek met veel uitvoerende medewerkers, en verder met teamleiders, afdelingshoofden en de mensen van het beleid. Samen beoordelen we hoe we processen kunnen verbeteren.’ Vooral in het sociaal domein heeft Groningen volgens Lubna een grote verbeterslag gemaakt met betrekking tot privacy. ‘Op zich niet zo gek, omdat daar zo veel informatie omgaat. Tegelijk zijn dat vaak de meest privacygevoelige en bijzondere gegevens. Denk aan BSN en gegevens over gezondheid in het kader van hulp en zorgverlening. Of over trajecten waarin cliënten zitten.’ Dataminimalisatie is een vereiste vanuit de privacywetgeving. Lubna’s vraag aan collega’s luidt vaak: ‘Hebben we die gegevens echt nodig om ons werk te doen, is het need to know of nice to have?’ 15

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication