81

JONG&AMBTENAAR JUDOK JUDOK IS HET JONGEREN NETWERK BINNEN DE GEMEENTE HILVERSUM. JUDOK STAAT VOOR JONG DUDOK, WAT WEER VERWIJST NAAR DE ARCHITECT WILLEM DUDOK DIE KENMERKEND IS VOOR HILVERSUM. WAT BEGON ALS EEN ONTWIKKELPROGRAMMA VANUIT HR, IS NU EEN NETWERK MET EEN BESTUUR VAN 8 MEDEWERKERS. 1. Wat was het doel om met JUDOK te starten en wat heeft het tot nu toe bereikt? JUDOK was eerst een pilot vanuit HR en wordt vanaf 2019 door medewerkers zelf georganiseerd. De pilot kende in het begin 30 leden. Op dit moment hebben we 125 leden. JUDOK streeft naar vernieuwing van de organisatie en draagt actief bij aan het aantrekkelijk maken en houden van de gemeente Hilversum als werkgever voor jonge ambtenaren. JUDOK’ers zijn jong, ambitieus en betrokken. Via JUDOK kunnen jonge ambtenaren hun horizon verbreden. Verbinding, ontwikkeling en een betrokken werknemerschap zijn kernwaarden bij JUDOK. Dit was ons eerste jaar met een bestuur waarbij we de focus hebben gelegd op het ophalen van thema’s waar de jonge ambtenaren als werknemer tegenaan lopen. Volgend jaar zullen gaan we met de input aan de slag. Zoals het organiseren van een interne banen-en stagemarkt, een sportmiddag en daarna uiteraard een borrel. 2. Hoe kijken de JUDOK-leden naar JUDOK sinds het bestaan ervan? De vernieuwde JUDOK wordt positief ontvangen door de jonge ambtenaren. Dat komt onder andere doordat de doelgroep is verruimd en door de activiteiten die worden georganiseerd. De activiteiten brengen collega’s in contact met elkaar en helpen bij de persoonlijke en professionele ontwikkeling. Activiteiten zijn vrijblijvend, laagdrempelig en onder werktijd. Daardoor is deelnemen ook aantrekkelijk. We zijn continu bezig om nieuwe activiteiten te bedenken. Dit geeft ons energie. 3. Wat zijn momenteel actuele thema’s die spelen binnen JUDOK? Afgelopen jaar hebben we bijeenkomsten georganiseerd die vooral gericht waren rondom het thema (werk)stress en mentale gezondheid.Tegenwoordig hoor je steeds vaker dat mensen, vooral millennials, last hebben van werkdruk, overspannen zijn of zelfs in een burn-out komen. Tijdens de pilot is naar voren gekomen dat dit onderwerp ook bij onze medewerkers speelt. Bij de eerste bijeenkomst hadden we Thijs Launspach te gast die vertelde over stress en hoe je dit de baas kunt zijn. Met Erik Scherder willen we in onze volgende bijeenkomst nog verder ingaan op dit onderwerp. Door dit thema te bespreken willen we de medewerkers mentaal gezond houden. 4. Wat zijn jullie successen of mijlpalen? Successen zijn onder andere dat door JUDOK mogelijk werd gemaakt dat medewerkers gratis konden deelnemen aan de Jonge Ambtenarendag (JAD) 2019. Hierdoor was het gemakkelijker om met een grote groep deel te nemen. We hopen dat onze themadag in oktober “Hoe word je succesvol gezond?” met gastspreker Erik Scherder, ook een succes wordt. 5. Wat willen jullie nog bereiken of wat is jullie doel/stip op de horizon? Meer bekendheid van JUDOK binnen de gehele organisatie. Momenteel bestaat het bestuur voornamelijk uit collega’s van het Sociaal Domein. Wij willen graag een bestuur dat een afspiegeling is van de organisatie. Hierdoor krijgen we een vollediger beeld van de wensen en ideeën van de jonge ambtenaren binnen de gemeente Hilversum. 6. Wat brengt het voorzitterschap met zich mee? Deelnemen aan het bestuur is geheel vrijwillig en doen we naast onze normale werkzaamheden. Het bestuur bedenkt en plant de activiteiten voor een kalenderjaar. Als voorzitter zorg je ervoor dat deze activiteiten goed verlopen. Daarnaast ben je het aanspreekpunt voor de rest van de organisatie. JUDOK schuurt tegen HR, de ondernemingsraad en de personeelsvereniging aan, maar het is net niet hetzelfde. Daarom zijn we ook uniek. En dat we met een klein clubje iets kunnen bereiken voor een grote groep medewerkers, geeft het voorzitterschap een waardevolle positie. Naast het bedenken en organiseren van activiteiten voor de jonge ambtenaren, is het leuk om als bestuur actief bezig te zijn met de input die we krijgen om de organisatie verder te ontwikkelen. Je kunt in gesprek gaan met collega’s, en de input van hen gebruiken om de organisatie te blijven vernieuwen. 81

82 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication