26

JONG&AMBTENAAR ONDERNEMERS HELPEN Bijstandsgerechtigden helpen doorstromen naar (liefst) betaalde arbeid is het werk van Yvonne Westerdijk. Maar dit jaar kwam er een dringende taak tussendoor: de uitvoering van de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (TOZO). Dat betekende diep ademhalen en buffelen, vertelt de klantmanager Werk. R uim 1.300 aanvragen voor een uitkering kreeg de gemeente Veldhoven vanaf het begin van de coronacrisis, en dat in korte tijd, tijdens de eerste twee rondes TOZO. Een door het kabinet bedachte regeling voor levensonderhoud die door gemeenten moet worden uitgevoerd. En toen moesten Yvonne en ongeveer dertig andere collega’s een huzarenstukje leveren, licht ze toe. ‘Ongekend, zoiets hadden we nooit meegemaakt. We moesten allerlei andere werkzaamheden uit onze handen laten vallen, want we wilden de rechthebbende ondernemers zo gauw mogelijk een uit kering verstrekken.’ TOZO 1 eindigde op 1 juni 2020; daarna volgden meerdere versies van de ondersteuningsmaatregel, met aangescherpte voorwaarden. Zo moet er sinds de tweede versie ook getoetst worden hoeveel de eventuele partner van de ondernemer verdient, en inmiddels ook het vermogen van de aanvrager. Veldhoven koos er, anders dan sommige andere gemeenten, voor niet het hele TOZO-proces 100 procent geautomatiseerd te laten verlopen. In eigen beheer werd een oplossing gebouwd, want ‘digitaal check check check, toewijzen of afwijzen’ zoals Yvonne het verwoordt, wilde haar gemeente niet. ‘We willen waar nodig maatwerk kunnen leveren. Zo wezen sommige gemeenten meteen de aanvraag af als er een document miste. Wij belden die ondernemer dan liever even, om hem of haar daarop te wijzen. Of, in een geval dat ik me herinner, omdat die ondernemer in het buitenland verbleef. Eigenlijk een uitsluitingsgrond, maar wat nou als je op z akenreis bent en door COVID-19 niet terug kúnt vliegen? De mevrouw die het betrof hebben we wel geholpen.’ NNAAAMAM: YYvono nen Wese terddiji k LLEEFTIIJDJ : 31 OPLEIDING: HBO maatschappelijk werk en dienstverlening FUNCTIE: klantmanager werk BIJ: gemeente Veldhoven RE-INTEGRATIE Het aantal ondernemers dat aanklopt voor een uitkering loopt inmiddels terug en Yvonne komt meer toe aan haar ‘gewone’ re-integratiewerkzaamheden. ‘Die TOZO was een mooie uitdaging, maar bij mijn eigen werk, het contact met mensen en hen bemiddelen naar werk of andere activiteiten, ligt mijn hart. Bij sommigen is dat kort, bij anderen jaren achtereen.’ Een nieuwe groep cliënten dient zich aan. Gemeenten gaan zelfstandig ondernemers begeleiden bij bij- en omscholing, als hun bedrijf niet meer levensvatbaar blijkt. ‘Een deel van de ondernemers kan z’n business niet meer opstarten of voortzetten. Samen onderzoeken we wat zij willen en kunnen.’ Nuchterheid aan beide kanten is daarbij nodig, zegt Yvonne. ‘Soms moet ik een beetje sturen op dromen, want ideeën zijn niet altijd realistisch.’ 26

27 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication