38

JONG&AMBTENAAR ‘Ik heb mijn plek in het team gevonden’ BIJDRAGEN AAN EEN SLIMMERE STAD Smart city, Internet of Things, kunstmatige intelligentie, big data, robotisering: informatie en technologie zijn de brandstof waar een groot deel van de wereld op draait. Abderrahman Oulad Sedik volgt de ontwikkelingen op de voet. A bderrahman vond dat hij naast zijn marketingstudie nog wat extra bagage kon gebruiken, en dan zo toekomstgericht mogelijk. Daarom volgde hij een tweede master, informatiemanagement. ‘Technologie vind ik van jong af aan interessant. Toch ben ik niet heel technisch, een vak als programmeren ligt mij bijvoorbeeld niet zo. Wat mij wel aanspreekt, zijn vraagstukken op het snijvlak van IT en organisatie, vooral de toepassing van technologie.’ Bij de gemeente Tilburg waar Abderrahman na zijn studie instroomde, liggen zulke vraagstukken bijna voor het oprapen. Binnen zijn huidige opdracht is hij onder meer gedeeltelijk verantwoordelijk voor het intake-loket, waar de interne organisatie aanklopt met software-gerelateerde v ragen. Verder houdt hij zich inhoudelijk bezig met verschillende lopende projecten. ‘Binnen de gemeente hebben we voor bijna alles een applicatie’ vertelt Abderrahman. ‘Hoeveel het er precies zijn weet ik niet, maar het moeten er honderden zijn. Vaak krijgt ons loket vervangingsvragen. Zo was er onlangs een verzoek voor nieuwe software voor de verkeersinstallaties in de stad. De bestaande software was te oud en wordt niet meer 38 ondersteund. Binnen ons team bekijken wij of en hoe een nieuwe applicatie past in ons applicatielandschap, het geheel van applicaties waar we mee werken.’ Tilburg is volgens hem zeer tech savvy. ‘Je merkt aan alles dat de organisatie bezig is met de toekomst, vooral op digitaal gebied. Als inwoner heb ik daar zelf ook baat bij. Met zulke ogen probeer ik er ook naar te kijken: hoe kunnen techniek en IT het leven van burgers vergemakkelijken.’ Een voorbeeld: ‘Tilburg is bijvoorbeeld een pilot gestart met chatbots, “robots” die geprogrammeerd zijn om verzoeken en aanvragen af te handelen. Zo kunnen inwoners bijvoorbeeld snel en eenvoudig hun verhuizing doorgeven en regelen, of een paspoort aanvragen.’ Jammer genoeg startte Abderrahman aan het begin van de corona-tijd bij de gemeente; zijn collega’s had hij nog niet ‘live’ ontmoet. ‘Door het thuiswerken zit even binnenlopen voor overleg of uitleg er nauwelijks in en leer je elkaar minder snel kennen. Maar inmiddels heb ik mijn plek in het team gevonden. Wat me opvalt: de sfeer is informeel en niet hiërarchisch. Even lunchen met je leidinggevende om wat door te spreken kan gewoon. Ik word serieus genomen en als een volwaardige collega behandeld.’

39 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication