78

JONG&AMBTENAAR ‘Suurhoffbrug zwaarder belast dan ooit voorzien’ SCHAKEL TUSSEN ROTTERDAMSE HAVEN EN ACHTERLAND Jurgen Klein is projectmanager bij Rijkswaterstaat, de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Om te kunnen begrijpen wat Jurgen precies doet, is het handig om eerst even te weten wat Rijkswaterstaat (RWS) allemaal behelst. ‘R WS beheert drie belangrijke netwerken’, legt Jurgen uit. ‘Ten eerste het hoofdwegennet, dat zijn voornamelijk de snelwegen in Nederland. Daarnaast beheren wij de belangrijkste vaarwegen, zoals het Amsterdam-Rijnkanaal. En het derde netwerk is het hoofdwatersysteem; hieronder vallen niet alleen de grote rivieren, maar ook onze hoogwaterveiligheid, de vraag of er voldoende water kan worden afgevoerd en of er juist genoeg water beschikbaar is voor droge periodes.’ Momenteel heeft Jurgen de leiding over het onderhoud van de Suurhoffbrug in Rotterdam. ‘De Suurhoffbrug is een belangrijke schakel tussen de haven van Rotterdam en het achterland,’ vertelt hij. De brug is begin jaren ‘70 gebouwd. ‘Hij wordt nu veel zwaarder belast dan destijds kon worden voorzien. Het vrachtverkeer is toegenomen, de haven van Rotterdam is uitgebreid met de Tweede Maasvlakte, en vrachtwagens zijn ook nog eens veel zwaarder geworden.’ 78 HONDERDEN BOUTEN Om ervoor te zorgen dat de brug in gebruik kan blijven, zit Jurgen er met zijn team bovenop. ‘We doen veel inspecties. Vorig jaar hebben we de brug versterkt met een aantal grote stalen platen. Daar waren honderden bouten voor nodig.’ Toch is alleen versterken voor de lange termijn niet genoeg. ‘Als we dat blijven doen, maken we de brug natuurlijk ook zwaarder. Dat heeft weer effect op de fundering.’ De oplossing is simpel: RWS legt een tweede brug aan. ‘Die wordt ernaast gebouwd, door een collega. Daar help ik met mijn team ook aan mee. Als alles goed gaat, wordt de nieuwe brug volgend jaar al geopend.’ Met een tweede brug kan de Suurhoffbrug worden omgebouwd. ‘Nu bevat de brug rijstroken richting Maasvlakte en Rotterdam, dus twee kanten op. Dat gaat veranderen. Er komen straks twee rijstroken richting de Maasvlakte, en via de nieuwe brug kan Rotterdam worden bereikt. Zo kan de Suurhoffbrug nog ruim tien jaar mee.’ Als alle werkzaamheden erop zitten, draagt Jurgen de brug over

79 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication