44

ZWIJNDRECHT WERKEN ALS VLIEGENDE KIEP Losliggende stoeptegels, renovaties van speeltuinen, de aansturing van gemeentelijke handhavers. Manon Trompetter heeft een gevarieerde baan, ze trekt er regelmatig op uit om contact te maken met inwoners. Manon (26) is adviseur op de afdeling Realisatie van de gemeente Zwijndrecht. Deze afdeling gaat over het beheer en onderhoud van de openbare ruimte. N a een jaar traineeship werkt Manon nu anderhalf jaar op de afdeling Realisatie. Ze is blij met haar werk, haar leuke collega’s en de goede werksfeer. Ook de variatie aan projecten bevalt haar. ‘Ik ben een vliegende kiep op onze afdeling. De ene keer ben ik puur praktisch bezig en de andere keer schrijf ik voorstellen voor het college en de gemeenteraad of beleidsnotities voor mijn afdeling, bijvoorbeeld over sportaccommodaties en jaarplannen’, vertelt Manon. ‘Verder ondersteun ik het management van de afdeling op strategisch niveau en pak ik zaken aan die de hele gemeentelijke organisatie aangaan. Zo heb ik me beziggehouden met verbetering van het meldingensysteem als iemand bijvoorbeeld een losse stoeptegel of een groter probleem, zoals een verkeersonveilige situatie, bij de gemeente meldt.’ Aan een meldingensysteem zitten meerdere kanten. Allereerst moet een melding natuurlijk terechtkomen bij de juiste collega of afdeling, ongeacht hoe de melding binnenkomt. Of het nu via een telefoontje, een app of internet is. Manon: ‘Daarnaast heb ik me gebogen over de klantvriendelijkheid. Via een enquête wilde ik weten of de vragen op onze website helder waren, zodat de melding intern bij de juiste persoon komt. En of de melders tevreden zijn met het antwoord. Op basis hiervan heb ik verbeteringen geadviseerd.’ NAAR BUITEN Manon is ook regelmatig op pad. Voor overleg met collega’s in de regio en om contact te leggen met de inwoners van Zwijndrecht. Want ook bewonersparticipatie zit in haar pakket, wat regelmatig tot leuke bijeenkomsten leidt. Hoe komt ze in contact met bewoners? ‘We kijken naar wat voor buurt het is’, vertelt Manon. ‘Het werkt niet overal om alleen een gemeentelijke brief te bezorgen. Laatst wilden we een speeltuin renoveren, met inbreng van de wijk. Het ging om een wijk waar niet iedereen even goed Nederlands spreekt. Samen met de adviseur speelvoorzieningen ben ik naar de speeltuin gegaan, waar we vooral met plaatjes werkten. Door te stickeren op borden konden ouders en kinderen hun wensen voor speeltoestellen aangeven.’ En onlangs heeft Manon met collega’s een actie georganiseerd in een winkelcentrum. Manon: ‘De openbare ruimte proberen we zoveel mogelijk groen te houden, maar we zien steeds meer tuinen vol tegels. Tijdens een duurzaamheidsmarkt wilden we inwoners enthousiast maken voor een groene tuin. We legden het belang ervan uit en boden de inwoners een boompje of plant aan. En we hebben gevraagd een foto te sturen wanneer het boompje in de tuin staat, zodat we reacties kunnen delen via sociale media.’  44 JONG&AMBTENAAR

45 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication