63

BEUNINGEN LIEVER GEEN BOETES UITDELEN Ze is vanwege haar jonge leeftijd wel eens boos een snotneus genoemd. Maar over het algemeen reageren spijbelende leerlingen en hun ouders positief. ‘Niemand verwacht zo’n jonge leerplichtambtenaar, eerder een oudere, boos kijkende meneer of mevrouw. Het breekt meestal meteen het ijs.’ Anouk Kooijmans (24) is leerplichtambtenaar in Beuningen. nouk is wat gewend en kan alle openhartigheid goed hebben. Zolang het niet persoonlijk is, laat ze een scheldpartij gewoon van zich afglijden. Vooral jeugdigen laten zich bij haar makkelijk gaan, vaak meer dan op school en bij oudere leerplichtambtenaren. ‘Ze zien toch een leeftijdsgenoot in me en gedragen zich daarom natuurlijker. Als ze vloekend bij me zitten, krijg ik bovendien precies de juiste informatie over hun problemen. Ook nemen ze eerder iets van mij aan.’ GOUDEN GREEP Sinds 2015 werkt Anouk bij de gemeente Beuningen. ‘Ik heb pedagogiek gestudeerd, omdat ik graag iets met kinderen, ouders en onderwijs wilde doen. Maar wist niet precies wat. Bovendien was het zonder pedagogische werkervaring moeilijk een baan te vinden.’ Na wat speurwerk kiest ze voor de LOI­opleiding buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) in het onderwijsdomein. Het blijkt een gouden greep. ‘Met mijn boa­papieren in bezit had ik gelijk een streepje voor op de arbeidsmarkt’, vertelt Anouk, die na haar LOI­opleiding meteen start met de vakopleiding leerplicht­rmc aan de Bestuursacademie. Maar opeens komt er een functie bij de gemeente Beuningen vrij. ‘Ze zochten een leerplichtambtenaar mét handhavingsbevoegdheid. Beuningen is een kleine gemeente met slechts één leerplichtambtenaar. Daarom is het belangrijk dat ik ook processen­verbaal mag opmaken, anders moet ik steeds een collega uit de regio laten invliegen’, vertelt Anouk. Gelukkig komen processen­verbaal niet vaak voor. Allereerst zet Anouk in op preventie en vrijwillige hulpverlening. Want bijna altijd zit er andere problematiek achter verzuim, zoals motivatieproblemen en vechtscheidingen, waarbij ouders niet op één lijn zitten. Anouk: ‘Ik ga altijd met ouders, leerling, school en eventueel betrokken hulpverlening in gesprek om de oorzaak van het verzuim te achterhalen. En wanneer ik denk dat extra hulpverlening nodig is, schakel ik het sociaal team in.’ 63 A ‘Want ik wil vooral de oorzaak van spijbelen oplossen, geen boetes uitdelen. Alles in mijn werk draait om de toekomst van kinderen. Want zorgen dat kinderen veilig opgroeien en zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandige jongvolwassenen, daar doe je het als leerplichtambtenaar uiteindelijk voor.’   NAAM: Anouk Kooijmans  LEEFTIJD: 24 jaar  FUNCTIE: Leerplichtambtenaar  BIJ: Gemeente Beuningen  OPLEIDING: Pedagogiek, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen; boa in onderwijsdomein, LOI; leerplicht-RMC, Bestuursacademie JONG&AMBTENAAR

64 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication