7

Z Blik op Zeewolde - februari 2019 7 COLUMN ‘All work and no play makes Jack a dull boy’ "Autorijden zonder concessies, heel verslavend" Het maken van een krant, bijhouden van de online krant en heel wat odd jobs kost best wel wat tijd. Na een jaar of drie mezelf beloven naar de bioscoop te gaan en dan weer niet kunnen omdat er altijd wat tussenkomt, had ik op 22 januari afgesproken met junior om in Zwolle naar de film Stan en Ollie te gaan. De film, over een tournee van het duo in Engeland, lang na hun grote successen, kreeg goede recensies. Nou, dat is het dus helemaal. Je bent liefhebber of je bent het niet. met vier cilinders onder de motorEen aantal jaren geleden heeft Peugeot zichzelf heruitgevonden. Onder andere de 208 en 308 zijn met recht succesnummers, maar ook SUV’s als de 3008 en 5008 vinden gretig aftrek. In het segment van de zakelijke middenklassers was er de Peugeot 508. Ook deze deed het zeer goed. En tóch heeft Peugeot er voor gekozen de typenaam 508 in te zetten voor een geheel andere auto. Ja, de nieuwe 508 heeft ook vier deuren. Maar tot zover dan ook de gelijkenissen. Vanaf nu staat de typeaanduiding voor een vierdeurs coupé, ofwel een sedan met coupé looks. Een wagen met een prachtige aflopende daklijn, sportieve uitstraling, gecombineerd met het gemak van vier deuren, maar dan wel met de, voor een coupé typerende, frameloze ruiten. Interieur Het interieur sluit naadloos op deze uitstraling aan. De fijne, diepe zit en het middenconsole zorgen ervoor dat de auto zich om de bestuurder heen vouwt. De gebruikte materialen zijn werkelijk prachtig; van houten panelen tot aan het prachtige leder op de stoelen. De sinds 2012 bekende i-cockpit van Peugeot komt hier volledig tot zijn recht: het relatief kleine, sportieve stuur ligt perfect in de hand en het digitale instrumentarium prijkt boven het stuur uit. De bestuurder kan trouwens zelf kiezen welke informatie goed zichtbaar moet zijn op het head-up display. Bijvoorbeeld de gebruikelijke de snelheids- en toerenteller, maar deze kunnen ook kleiner worden weergegeven zodat de navigatie tussen deze tellers in zichtbaar is. Op deze manier hoeft de blik van de bestuurder nauwelijks van de weg af om de route af te lezen. Bovenaan de middenconsole is een groot touchscreen geplaatst dat zich gemakkelijk laat bedienen en wordt ondersteund door passende aluminium piano-achtige toetsen. De ruimte achterin is, ondanks de aflopende daklijn, best fors Harderwijk omdat de zittingen ook vrij laag zijn geplaatst. Daardoor hebben ook langere passagiers ruim voldoende ruimte. Opties De Peugeot 508 is afgeladen met opties die fijn zijn, maar ook voor wat extra veiligheid zorgen. De wagen kan stuurcorrecties geven wanneer de bestuurder even niet oplet, kan automatisch inparkeren en is uitgerust met adaptive cruise control zodat er altijd een veilige afstand met de voorganger wordt aangehouden. Dankzij night vision worden voetgangers en dieren gedetecteerd en wordt de bestuurder hierop geattendeerd. Op de weg Deze 508 heeft een 1.6 turbomotor kap. Echt een fijn blok dat ontzettend veel kracht levert, namelijk 225 pk en 300 Nm koppel. Dat koppel is vanaf ongeveer 1800 toeren al beschikbaar en trekt er dus meteen gigantisch goed aan. Waar de meeste turbo motoren meestal afvlakken vanaf, pak ‘m beet, 5000 tpm trekt deze motor heerlijk door tot over de 6000 tpm. Zeer verslavend. Schakelen gaat automatisch. De versnellingsbak heeft acht verzetten en voelt perfect aan welke versnelling in verschillende situaties nodig is. Zelf schakelen kan ook middels de schakelflippers achter het stuur. De wagen beschikt over verschillende rijmodi: Eco, Comfort, Normaal, Sport en Handmatig. In ‘Eco’ is de gasrespons zeer rustig, wat zuinig rijden bevordert. De automatische versnellingsbak koppelt bij gas los, waardoor de auto langer uitrolt. In ‘Sport’ staat alles op scherp. De gasrespons is zéér direct, evenals de stuurreacties en het onderstel. Daarnaast schakelt de automaatbak nóg sneller en wordt het motorgeluid versterkt. Bochtige wegen zijn een ware traktatie, te danken aan het directe stuurgedrag en het onderstel dat zich niet van de leg laat brengen. Dat is natuurlijk hartstikke leuk, maar een auto wordt voornamelijk gebruikt om van A naar B te komen, comfort is dan minstens zo belangrijk. De mix hiertussen is subliem, sportief wanneer je wil en comfortabel wanneer het moet. Auto Palace Harderwijk Uw Fiat & Peugeot dealer voor Harderwijk en omgeving. > Zuiderbreedte 6 (bedrijventerrein Tonsel) 3845 MC Harderwijk. Telefoon: 088-0035615. @autopalacegroep AUTO PALACE Groep AUTO PALACE Groep Tel: 088-0035615 | info@autopalacegroep.nl | www.autopalacegroep.nl Conclusie De nieuwe Peugeot 508 staat nu hoger in de markt gepositioneerd. Naast de kopers die in de markt zijn voor een luxe middenklasse sedan, is de wagen absoluut het overwegen waard voor degene die net even iets sportievers en bijzonders willen. Leuk autorijden, met alle luxe en zonder concessies! Zal je altijd zien; die dag begin het te sneeuwen. Eerst nog heel voorzichtig, dus de afspraak met Walter van Wijngaarden om zijn fraaie Trabant te fotograferen voor de oldtimerrubriek ging gewoon door. Past ook wel bij die Oost-Duitse auto, een beetje winterwit. De ‘trabi’ komt in het volgende nummer van deze krant. Later iets meer sneeuw, maar ach, nog niet zo erg. Dacht ik. Op weg naar het gemeentehuis om een foto te maken van wethouder Winnie Prins (de krant die Winnie met zichtbaar genoegen leest is De Flevolander van 2 januari 1984, de dag nadat Zeewolde bij wet gemeente werd) was de gemiddelde snelheid 30 kilometer per uur. Margreet appt: ‘niet gaan, hoor’. Junior appt: ‘kom je nog’. Ik herinnerde me begin december 2017, toen we ‘s avonds vanuit Groningen kwamen en er vanwege sneeuwval op de snelweg, tot voorbij Zwolle, niet harder dan 50 werd gereden. De sneeuwschuivers bepaalden het tempo. Wat duurde die rit lang! Oké, niet gaan dan maar. Junior appt even later de verkeersberichten. Hij meldt dat er 1422 kilometer aan file staat en tikt ‘je argument (om niet te komen) is idd niet zwakker geworden’. Ach ja, student. Volgende bericht: 1950 kilometer file, drukste spits ooit. Uiteindelijk staat er rond 17.30 uur bijna 2300 kilometer aan auto’s vast. Het record van 2017 met 1461 kilometer valt daarbij in het niet. Op een viertal rijkswegen staat 100 tot 200 kilometer, ook op de A28. In één van de Laurel en Hardy shorts gebruikt Ollie de uitdrukking waarmee deze column begon. Stan vraagt dan met zijn onnozelste gezicht ‘Jack who?’. Max Wolters

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication