Z Blik op Zeewolde - december 2018 7 Oldtimers Na 1400 uur was de E-type klaar De Jaguar E-type is misschien wel de mooiste sportwagen ooit gebouwd. Zelfs Enzo Ferari schijnt de auto de hemel in geprezen te hebben. De auto had zoveel power dat hij de Italiaanse bolides eruit reed. Het revolutionaire carrosserieontwerp is van Malcolm Sayer die eerder bij de Bristol Aeroplane Company vliegtuigen had ontworpen. De rondingen en inkepingen zijn er niet alleen voor de sier, maar zorgvuldig berekende aerodynamische vormen. Zeewoldenaar Hans Borgonjen is de gelukkige eigenaar van een type S1 3.8 OTS Flatfloor uit 1961, een wel heel bijzonder fraai exemplaar. Voordat de bolide de weg op mocht - hij deed de restauratie samen met Adri Wisse van Interclassics Zeewolde - ging daar wel 1400 uur werk inzitten. Niet een geschat aantal uren, maar nauwkeurig bijgehouden; ‘Ik ben een verschrikkelijke pietlut, op het ziekelijke af.’ Die eigenschap heeft hem wel een perfectie oldtimer opgeleverd, een auto waar hij verschillende eerste prijzen mee won, de laatste vorig jaar op het British Race Festival in Zandvoort. De ‘flatfloor’ prijkt ook op de jubileumkalender ’80 jaar Jaguar. Het is waarschijnlijk de meest beschreven auto in ons land. Het blad Klassiek en Techniek beschreef het restauratieproces in maar liefst negentien afleveringen van elk vier pagina’s. Kia is in de pak ‘m beet afgelopen 10 jaar behoorlijk gegroeid. De eerste generatie Picanto heeft daar een flink aandeel in. De tweede generatie is hier nu het onderwerp van gesprek. De markt van A-segmenters is fors, de concurrentie is moordend. Deze Picanto weet zichzelf op geheel eigen wijze een eigen identiteit te geven. Te beginnen bij z’n verschijning. Het is een kwiek model om te zien, wat frivoler dan veel mede A-segmenters. Het interieur is zelfs één van de best afgewerkte in zijn klasse te noemen. Er zijn nette materialen gebruikt en de vormgeving doet bijna een klasse hoger aan. Aan opties trouwens ook geen gebrek. Deze Picanto beschikt over onder andere airco, een USB en AUX aansluiting en een viertal elektrische ramen. Daar waar veel vergelijkbare wagens uitgerust worden met een 3-cilindermotor, is er hier de keuze gemaakt om een 1.2 liter grote 4-cilinder te gebruiken. Deze is goed voor 88pk, wat behoorlijk veel is ten opzichte van het gewicht en de grootte. Dat maakt ‘m dan ook een uitermate vlotte metgezel, die wanneer nodig nog best stevig kan accelereren. Schakelen hoeft niet, dat doet de automatische versnellingsbak voor je. Daar over gesproken, dat is er één zoals je het graag wilt. De bak schakelt zijdezacht door de verzetten heen. Doordat er een relatief grote motor in het vooronder ligt en dat deze gecombineerd is met zo’n fijne automaatbak, nodigt dat uit om kalm te rijden. Er heerst nooit een opgehitst gevoel, als bestuurder ervaar je rust. Het onderstel sluit hier mooi op aan. Geen uitgesproken sportieve randjes, wel prima comfortabel. Qua ruimte doet ‘ie het ook zeker niet onaardig. De ruimte achterin is gemiddeld voor het segment en in de kofferruimte kunnen gemakkelijk de weekboodschappen. Een compacte auto, zonder echt concessies hoeven te doen in rijcomfort is hoe de Kia Piacanto het beste kan worden omschreven. Met z’n fijne motor en automaatbak en het goed afgewerkte interieur weet ‘ie een uitmuntende indruk achter te laten. ‘Mijn oldtimer hobby is al begonnen op 18-jarige leeftijd met de Peugeot 203 cabrio die mijn buurman had en waar ik al jaren verliefd op was. Hij beloofde deze origineel Nederlandse auto voor mij te ‘reserveren’ en vlak na behalen rijbewijs heb ik hem gekocht. Het is nu een zeldzaam en kostbaar type.’ Andere klassiekers volgden: MG-TD’s, MG-A’s, Mercedes 170V, Jaguar MK2 en Jaguar XK140, maar de E-type gaat niet meer weg. ‘Na al die uren werk is het wel mijn kindje geworden.’ Foto: Guido Visser JWS De links gestuurde auto (uit het eerste productiejaar) was origineel zwart met rood interieur en zwarte cabrioletkap en is dat na de uitvoerige restauratie weer. ‘De eerste keer dat ik de auto zag was ik gelijk enthousiast. De eigenaar wilde de auto alleen verkopen samen met de FHC (Fixed Head Coupé) die hij ook had staan, begrijpelijk want alle onderdelen lagen door elkaar en hij had geen zin om uit te zoeken wat bij welke auto hoorde. Soms was het duidelijk wat bij de flatfloor of bij de FHC hoorde, maar soms ook lastig. Het was net een puzzel.’ CITROËN C3 1.6 VTI EXCLUSIVE 64.750 km, 2011, benzine, 120PK, 5-deurs, automaat, trekhaak, climate en cruise control, audiosysteem, enz... € 8.950 Schepenveld 15, Zeewolde werkplaats (036) 522 17 38 showroom (036) 522 47 10 www.vakgaragejws.nl ‘Originaliteit is steeds mijn uitgangspunt geweest. Het uitzoeken van hoe het hoort, welke onderdelen, wat was verzinkt, wat gelakt, was een lastige maar ook leuke puzzeltocht. Dat heb ik uitgezocht met behulp van boeken, internet en mede E-type eigenaren. Eind juli 2014 was de auto na ruim 23 jaar stilstaan rijklaar en was ik de eerste Nederlandse ‘kentekenhouder’. De auto staat meestal ‘op stal’ maar gaat er uit voor toertochtjes, vaak met de Jaguarclub.’ En vrouw Juul? ‘Die vindt het prachtig.’ CITROËN C-CROSSER 2.4-16V DYNAMIQUE 94.252 km, 2009, benzine, 170PK, 5-deurs, 7-persoons, climate en cruise control, audiosysteem, 16” velgen, enz... € 11.250
8 Online Touch Home