2

“IN ZEEWOLDE ZIJN WE ER VOOR ELKAAR!” 4 AMBASSADEURS ZETTEN ZICH IN VOOR EEN SOCIAAL EN BETROKKEN ZEEWOLDE Boodschappen of een warme maaltijd brengen naar de buurvrouw, een telefoontje naar die ene kennis die niet naar buiten kan omdat zijn gezondheid dat niet toelaat: De coronacrisis laat zien dat het eenvoudig is om een beetje op elkaar te letten. Die betrokkenheid willen we in Zeewolde vasthouden. De 4 ambassadeurs van Zeewoldevoorelkaar gaan daarbij helpen: Germa van der Wel, Sybrigje Westerhof, Hellen van de Groep en Renate Vos-van Ittersum. Zij zullen zich inzetten voor een sociaal en betrokken Zeewolde, want in Zeewolde zijn we er voor elkaar, nu en in de toekomst! DE AANLEIDING Door de coronacrisis hebben veel inwoners zich op het vrijwilligersportaal Zeewoldevoorelkaar aangemeld om hulp te bieden. Ook op andere manieren bieden mensen spontaan hulp in deze coronacrisis, maar de vraag is ‘hoe houden we dit vast?’ En hoe zorgen we ervoor dat we weten dat iemand hulp nodig heeft? Met deze vragen zijn de medewerkers van Zeewoldevoorelkaar en Welzijn Zeewolde aan de slag gegaan. Het antwoord lag voor de hand: Zeewolde is een actief dorp en veel mensen weten wat er speelt in het dorp, door hun werk of door activiteiten bij een vereniging. En zo zijn er 4 ambassadeurs gevonden die via hun eigen netwerk dorpsgenoten willen ondersteunen en stimuleren om elkaar in het oog te houden en waar nodig te helpen. DE AMBASSADEURS: HELLEN SYBRIGJE WESTERHOF “Hulp vragen en hulp aanbieden staat of valt bij contact” VAN DER GROEP ‘In Zeewolde doen we het samen, Samen Sterk!!’ Sybrigje is trainer en bestuurslid bij de atletiekvereniging en is een bekend gezicht van Grenzeloos Bewegen (voor iedereen die net iets meer hulp en aandacht nodig heeft om te gaan sporten en bewegen). “Contact is een belangrijke voorwaarde voor het stellen van een hulpvraag of het signaleren van een behoefte. Wanneer je elkaar niet spreekt dan komt die vraag ook niet. Vergeet de schroom en bedenk dingen om dit contact juist nu wel te hebben. Zoek het in jezelf. Wat kan ik goed of doe ik toch al en kan ik delen? De cake, de container, de krant. En toch die vraag naar of iemand het een beetje redt. Zie je een vraag? Inventariseer wat je buurtgenoten allemaal goed kunnen. Kijk naar elkaars mogelijkheden en deel talent met elkaar. Als je zelf de hulpvraag niet (meteen) kunt beantwoorden dan weet je misschien iemand anders in de buurt. Of schakel ‘Zeewolde voor Elkaar’ in.” Hellen woont sinds 1994 met haar gezin (toen 4 personen) in Zeewolde voor het werk van haar man Zeger. Inmiddels bestaat haar gezin uit 10 personen. “De meeste mensen zullen mij kennen van de VVV waar ik 25 jaar geleden ben begonnen als baliemedewerkster. Een prachtige werkplek waar mijn collega’s en ik zelf graag aan terugdenken. Vooral het maatschappelijke aspect aan de balie was heel bijzonder en waardevol. Inmiddels is de VVV opgegaan in Stichting Puur Zeewolde waar ik met veel plezier vooral administratief werk doe. In deze Corona tijd wil ik wat meer maatschappelijk betrokken zijn. Daarom zet ik me met een professioneel team in voor Zeewoldevoorelkaar. Natuurlijk kunnen we dat niet alleen. Daar hebben we de oren en ogen van onze samenleving voor nodig. Maar mocht er iemand hulp nodig hebben dan staan wij voor jullie klaar.” RENATE GERMA VAN DER WEL “Let goed op elkaar” “Je kunt altijd iets doen, op ieder moment van de dag” VOS-VAN ITTERSUM Germa woont sinds 1992 in Zeewolde en is instructeur Eerste Hulp, o.a. voor de EHBOvereniging in Zeewolde. “Ik heb vanaf eind 2018 tot aan nu echt mogen ervaren hoe wij als Zeewoldenaren voor elkaar zorgen. Met zijn allen hebben wij daarmee het landelijk nieuws gehaald. Wij als burgers van Zeewolde hebben er voor gezorgd dat we 31 AED’s hebben aangeschaft en in kasten bij onszelf aan de muur hebben opgehangen. 435 Zeewoldenaren hebben, naast alle EHBO’ers, Rode Kruizers en BHV’ers die we al hadden, leren reanimeren, niet voor onszelf, maar voor het geval er bij ons in de buurt onze hulp noodzakelijk is. In elke straat van Zeewolde wonen één of meerdere burgerhulpverleners. Mensen die uit hun bed springen, van de tafel lopen wanneer hun hulp noodzakelijk is.Ook nu zie ik weer allerlei mooie acties langskomen om mensen door deze Coronacrisis heen te trekken. Allerlei online trainingen, mensen die boodschappen voor elkaar willen doen, eigenlijk teveel om op te noemen.” Renate werkt als sociaal cultureel werker bij de gemeente Zeewolde, zij weet alles van het vrijwillige inzet in Zeewolde en is ook een van de gezichten achter het vrijwilligersportaal Zeewoldevoorelkaar. “Ik krijg geregeld de vragen ‘Wat kan ik doen? en ‘Wanneer kan ik helpen?’. In ons geval is dat afhankelijk van de vragen die bij ons binnen komen. Maar lieve mensen als je jezelf deze vraag stelt, bedenk dan, dat je altijd, elke dag, op ieder moment dat het jou uitkomt kunt helpen. Zie je die ene buurman of buurvrouw al een tijdje niet meer wandelen, terwijl ze dat eerst wel deed? Heb je al een even niks meer gehoord van die ene vriend of vriendin, die voorheen altijd erg actief was op whatapp of praatjes voor tien heeft het sportveld of zie jij die ene bekende auto van zorgmedewerker of huishoudelijk hulp al een tijdje niet meer in jouw straat. Dit kunnen zomaar kleine signalen zijn die je iets kunnen vertellen. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat jezelf in zo’n positie zit en moet roeien met de riemen die je hebt, omdat je zorg en ondersteuning nodig hebt thuis die je nu niet of minder krijgt. Ik ben heel benieuwd hoe jij omgaat met deze situatie? En wat voor creatieve oplossingen jij zelf al hebt bedacht? Zou je ze dan met ons willen delen? Jouw ervaringen en oplossingen zijn goud waard!Kom je er zelf niet uit trek dan alsjeblieft aan de bel. Er zal soms niet direct een oplossing zijn, maar Zeewolde is er voor elkaar. Niet alleen nu, maar ook over een maand, twee maanden, over een jaar of in de toekomst. “ Wilt u meer weten over Zeewoldevoorelkaar, heeft u hulp nodig, of wilt u uw hulp aanbieden? Ga dan naar www.zeewoldevoorelkaar.nl of bel 036-522 46 55 (maandag t/m vrijdag 10.00 tot 16.00 uur)

3 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication