10

Blik op Zeewolde - oktober 2020 Ondernemend En alweer is een kunstwerk klaar Gevonden als oud roest in een schuur Bloedmooi staat ie daar, alsof de auto net uit de showroom komt: een Renault Alpine, gebouwd in 1957 in Parijs. ‘Geboren’, zegt Mike Kastrop liefdevol. Hij heeft met zijn team de auto gerestaureerd. Jean Rédélé, een garagehouder te Dieppe (Noord-Frankrijk), bouwde in 1955 de eerste Alpine op basis van Renault-onderdelen op verzoek van een rally-rijder die zijn Renault niet snel genoeg vond. Mike: ‘Eigenlijk is de auto alleen gebouwd om deel te nemen aan de beroemde Mille Miglia in Italië.’ De auto bleef verbonden aan de rallysport waar deze steeds aan de top mee reed. In 1970 nam Renault een meerderheidsbelang in het merk, om het later over te nemen. De naam Alpine verdween langzaam van het toneel, in de jaren ’80 is er nog één gemaakt. In 2015 werd weer een nieuw model, geïnspireerd op de A110 uit 1962, op de markt gebracht onder de vlag van Renault. ‘Een geslaagde reïncarnatie’, schreef het blad Autoweek terecht. Bijzonder Mike, werkzaam onder de naam Classic Mike, knapte als 14-jarige al zijn eerste auto op, een deux chevaux, voluit deux chevaux vapeur, beter bekend als de ‘lelijke eend’. ‘Misschien was ik nog wel jonger.’ De passie voor oude auto’s is altijd gebleven. ‘Het is mijn werk, maar ook nog steeds mijn hobby.’ Hij vond de auto in een dorpje vlakbij Monaco. De Zeewoldenaar restaureert in opdracht en doet ook onderzoek naar de geschiedenis van de auto’s. Hij heeft de geschiedenis van de Alpine vanaf 1961 tot nu weten te achterhalen. De auto heeft in die periode steeds in Frankrijk gereden. ‘Toen was het gewoon een auto, het moest rijden en vooral hard gaan. Nu vinden we deze auto’s bijzonder.’ De auto werd gekocht door iemand die ‘m wilde opknappen, maar die kwam er niet aan toe. Zo werd de auto uiteindelijk opgespoord en gevonden in een schuur, als één brok roest. Het aantal dat van dit type gemaakt is, schommelt tussen de honderd en honderdvijftig. Het ontwerp is van de beroemde ontwerper Giovanni Michelotti. Jean Gessalin, die stage liep bij het bedrijf van zijn vader Chappe et Gessalin, heeft de eerste carrosserie gebouwd. Kopieën van deze carrosserie zijn vervolgens aan Jean Rédéle verkocht. Mike heeft nog, via een tolk, contact gehad met Jean Gessalin, nu een oude man. Hij kreeg van hem informatie over de auto, waaronder de originele kleuren. Bewijs van echtheid Hij laat een kist zien die de eigenaar/ opdrachtgever mee krijgt bij de oplevering. In de kist netjes op panelen de stappen in het restauratieproces. Een stukje oude bekleding geplakt naast de nieuwe. Hetzelfde materiaal, de originele kleur. Als de eigenaar aan een rally of concours deelneemt laat hij, meestal is het een man, deze zien aan de jury als bewijs van ‘echtheid’. De Alpine staat Het adres voor: • Keukenontwerp (perspectief) • Service (ook na de aankoop) • Vervanging werkbladen, inbouwapparatuur en achterwanden • Eigen montage Schepenveld 9 - Zeewolde - T 036 5226394 - www.culinakeukens.nl Remeha Tzerra 28c (cw 4) ingeschreven voor de Concorso d’eleganza Villa d’este, de ‘champion’s league’ van de concoursen, waar de 25 mooiste auto’s van de wereld staan. Op dit concours staan nog meer auto’s die Mike onder zijn handen heeft gehad, zoals een fiat 508 aërodynamica. Zoektocht ‘Zoeken op internet naar de originele onderdelen is hartstikke leuk’, zegt Mike. Alles, van de Atag A285C (cw 5) Zo werd de auto gevonden in Zuid- Frankrijk Na gedane arbeid is het goed rusten. Mike Kastrop met medewerkers op het terras van brasserie Zuiderzoet. Foto: Joey Hofland kleinste boutjes en moertjes, is origineel. ‘Je zoekt net zolang tot je het vindt, op speciale onderdelenbeurzen of je vindt een oude Renault.’ Soms is iets er niet meer, of te vergaan en dan komt één van zijn specialismes het om de hoek kijken: een 3d-printer waarmee bijvoorbeeld de emblemen voor de auto zijn geprint. De white walls van de banden zijn er niet meer in deze maat, die zijn geprint in Zwitserland. ‘Je komt bij de zoektocht naar de originaliteit van de auto de meest interessante informatie tegen, zoals de reden dat de motoren van de oude Renaults legergroen waren. Dat komt dus omdat na de oorlog alle verf aan het, toen nog staatsbedrijf, werd gegeven.’ Passie Als de auto klaar is wordt de klant €855,-* Remeha Avanta 28c (cw 4) €871,-* Atag A244CL (cw 4) €895,-* Nefi t Proline NxT V2 (cw 4) €955,-* Brian Franken Technieken Galvaniweg 8 8071 SC Nunspeet zie tel. 0341 25 80 00 CV-ketel defect? Binnen 24 uur een nieuwe cv ketel geïnstalleerd! … 24-uurs servicedienst … informeer naar onze onderhoudscontracten … alle topmerken op voorraad … installatie door eigen montage-team €1.048,-* 104 Intergas Xtreme 36 (cw 5) €1.292,-* , Atag i36CZ (cw 5) €1.300,-* 130 Nefi t Trendline HRC 30 (cw 5) 0, €1.345,-* www.bft.nl voor een compleet overzicht * exclusief montage uitgenodigd. Deze gaat dat een rondje rijden en ‘de jongens’ (de medewerkers) vertellen wat ze gedaan hebben. ‘Apetrots zijn ze dan. De meeste klanten vinden het geweldig leuk te horen hoe zorgvuldig en vol passie aan hun auto gewerkt is. ‘Hier werken we niet zomaar aan auto’s, we zijn we bezig om kunstwerken te restaureren.’ In totaal, inclusief toeleveranciers, hebben een man of vijftig aan de auto gewerkt. Een echte voorkeur voor een type heeft Mike niet. ‘Stuk voor stuk zijn ze bijzonder. Vaak zijn de auto’s indertijd met de hand gemaakt, dat geeft het karakter eraan. Het is perfectie imperfectie.’ Classic Mike is op het Horsterparc aan het bouwen, aangezien de huidige bedrijfsruimte te klein is geworden.Classic Mike is als erkend leerbedrijf op zoek naar leerlingen en stagiaires. Handige jongens en meiden, die graag iets willen leren, vol passie willen werken aan het restaureren van klassiekers en onderdeel willen uitmaken van een leuk team. ‘Wij zoeken bijvoorbeeld jongens en meiden die als hun brommer kapot is, deze zelf repareren’ 8 8 8 8 8 8 8 8 Top Top Top Top Top Top Top Top

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication