0

1 Informatieboekje voor ouders

Informatieavonden & open dagen Bonhoeff er College Thema-informatieavonden (19.30 - 21.00 uur) Van der Waalslaan Thema: vwo-plus Bruggertstraat Thema: Technasium, Business School & Gymnasium Geessinkweg Open dagen (16.00 – 20.00 uur) Bruggertstraat Van der Waalslaan Geessinkweg Vlierstraat PrO Thema: Bèta Challenge & Sportstroom Dinsdag 15 januari Maandag 10 december Maandag 14 januari Dinsdag 29 januari Woensdag 30 januari Donderdag 31 januari Wethouder Beversstraat Vrijdag 1 februari Wethouder Beversstraat Zaterdag 2 februari (10.30 - 14.30 uur) Woensdag 6 februari “Ik kan de Van der Waalslaan zeker aanbevelen bij andere ouders, maar het gaat uiteindelijk om wat jouw kind wil. Sam had een goed gevoel bij de Van der Waalslaan en nog steeds. Hij blij, wij blij. Onze andere zoon zat op Bruggertstraat en daar waren wij zeer tevreden over. Er is daar geen mavo, vandaar de keuze voor Van der Waalslaan. En die heeft dus goed uitgepakt.” Juliette de Jong (moeder van Sam) d uitgepakt.” oeder van Sam) “Op de open dag voelde ik me er al thuis. En dat gevoel is er nog steeds. Wel een grote school, maar dat merk je niet. Lokalen zijn makkelijk te vinden en de leraren zijn super aardig!” Sam de Jong 2

Inhoud Waar gaat uw kind naartoe? ...................................................................................................................................................4 Bonhoeff er College: een school voor iedereen .........................................................................................................5 Onze naam ...........................................................................................................................................................................................6 Onze identiteit .....................................................................................................................................................................................7 Onze doelstellingen .......................................................................................................................................................................8 Onze visie op onderwijs: ‘Met oog en hart voor jouw talent’ ..........................................................................9 Ons onderwijsaanbod ................................................................................................................................................................10 Onderwijs maken wij samen Tal van mogelijkheden Mavo Mavo en mavo/havo stroom Honourstraject voor havo Honourstraject voor vwo Pre University Masterclasses Begaafdheidsprofi elschool Vwo-plus Life & Science Wetenschapsoriëntatie voor vwo Cambridge English en DELF Frans Chinees Cultuur & sport Extra begeleiding en ondersteuning ................................................................................................................................15 Onderwijskwaliteit ..........................................................................................................................................................................17 Het eerste jaar op de Van der Waalslaan ....................................................................................................................18 In het tweede jaar… ......................................................................................................................................................................19 Uw aanspreekpunt: de mentor ...........................................................................................................................................20 Praktische zaken ............................................................................................................................................................................21 Belangrijke data .............................................................................................................................................................................23 Meer informatie ..............................................................................................................................................................................24 Aanmelden ........................................................................................................................................................................................25 Contact .................................................................................................................................................................................................26 3

Waar gaat uw kind naartoe? Welk type leerling is uw kind? Welk soort onderwijs heeft uw kind nodig? Wat voor karakter heeft de school? Waar staat de school? Wat doen de vriendjes en vriendinnetjes van uw kind? Het kunnen allemaal overwegingen zijn die (mee)bepalen welke school het wordt. Met dit boekje willen wij u helpen bij het kiezen van de juiste school voor uw zoon of dochter. 4

Bonhoeff er College: een school voor iedereen Wist u dat meer dan de helft van alle leerlingen in het voortgezet onderwijs in Enschede op het Bonhoeff er College zit? Veel van hen blijven later in en om Enschede wonen en werken. Op het Bonhoeff er College werken we er samen aan om uw kind een geweldige schooltijd te bezorgen waarin hij of zij groeit. Zodat uw kind weet wat het wil, weet waar het goed in is en weet welk verschil hij of zij kan maken. Dat maakt onze scholen bijzonder. We vatten dit samen met ons motto ‘Bonhoeff er College verrijkt je toekomst.’ Verrijk anderen door je talenten te geven. Ontwikkel, groei en verrijk jezelf als mens. Verrijk je omgeving en jezelf door samen te genieten van het resultaat. Al onze locaties werken hier op hun eigen manier aan. Er is dus wat te kiezen in Enschede. 5

Onze naam Onze school is vernoemd naar de in Duitsland geboren christelijke denker Dietrich Bonhoeff er (1906-1945), die al op 21-jarige leeftijd promoveerde tot doctor in de theologie. Na zijn kennismaking in New York met de Afro-Amerikaanse arbeidersklasse in Harlem, werd zijn leven bepaald door solidariteit met de slachtoff ers van elke maatschappelijke orde. Terug in Duitsland zette hij zich via jeugdwerk in voor werkloze jongeren. Al in 1933 wees hij het nationaal-socialisme af. Hij nam actief deel in de verzetsbeweging en leefde het dubbelleven van een pastor in de ondergrondse. In 1943 betrapten de nazi’s hem bij het smokkelen van joden naar Zwitserland en werd hij gevangen gezet. Toen zijn relatie bleek met de groep, die de aanslag in 1944 op Hitler had voorbereid, werd hij op 9 april 1945 door ophanging ter dood gebracht. De mondigheid van de mens kreeg van Dietrich Bonhoeff er veel aandacht. Daadwerkelijke zorg voor kwetsbare mensen, oecumenische gezindheid en een eigentijdse visie op de positie van mensen in de wereld. Dáármee onderscheidde Dietrich Bonhoeff er zich, en daarmee willen wij ons als school ook onderscheiden. Daarom verbinden wij zijn naam graag aan onze school. 6

Onze identiteit Het Bonhoeff er College draagt een oecumenische gezindheid uit. Vorming van een eigen identiteit, zorg voor elkaar en visie op het leven zijn belangrijke onderwerpen. Dit komt bijvoorbeeld tot uiting in de lessen levensbeschouwelijke vorming, waarin onder andere aandacht wordt besteed aan geloofsvragen die betrekking hebben op wereldreligies zoals het christendom, het jodendom, de islam en het hindoeïsme. Ook laten wij onze leerlingen kennis nemen van andere culturen en bespreken wij actuele, maatschappelijke thema’s in de klas. Wij willen bereiken dat onze leerlingen zich kritisch en actief bezighouden met de elementaire waarden en normen in het leven en zich ontwikkelen tot mondige wereldburgers. Iedereen welkom Onze school staat open voor alle kinderen, ongeacht hun levensovertuiging, godsdienst, politieke gezindheid, afk omst, geslacht of seksuele geaardheid. Op het Bonhoeff er College respecteren wij elkaar en hebben wij aandacht voor de verschillen en overeenkomsten tussen de leerlingen. Wij zorgen ervoor dat ieder kind en iedere medewerker zich thuis voelt, ongeacht de sociale, culturele of levensbeschouwelijke achtergrond. 7

Onze doelstellingen We streven ernaar dat uw zoon of dochter in de kortst mogelijke tijd een diploma kan behalen dat past bij zijn of haar kennis- en vaardigheidsniveau. Iedere leerling wordt bij het kiezen van de juiste afdeling binnen de school individueel begeleid. Wij bereiden leerlingen voor op het eindexamen met goede en eigentijdse lesprogramma’s. Ook zorgen wij met een professioneel opgezette studie- en stagebegeleiding voor een goede voorbereiding op een vervolgstudie of werkplek. Maar dat is niet alles. In het proces waarin leerlingen zich ontwikkelen tot verantwoordelijke, kritische en zelfstandige jongvolwassenen staan wij hen bij op sociaalemotioneel en op cultureel, sportief en creatief gebied. Denk bij dit laatste aan diverse buitenlesactiviteiten zoals excursies, projecten, internationale uitwisselingen, sport, muziek en toneel. Onze onderwijsvisie is gericht op het leveren van onderwijs op maat waarin alle ruimte is voor ontwikkeling. Daarvoor zetten wij ons in op de volgende punten: • we leveren onderwijs op maat, gericht op de totale ontplooiing van de leerling; • we schenken bijzondere aandacht aan leerlingbegeleiding in al zijn facetten; • we geven op onze school onderwijs binnen een gemeenschap waarin men oog voor elkaar heeft en iedereen geaccepteerd wordt; • we benadrukken uitdaging, innovatie, in het bijzonder op het gebied van ict, aandacht voor internationalisering en actualiteit; • we houden rekening met individuele verschillen tussen leerlingen en hun leerstijlen; • we zorgen ervoor dat leerlingen en medewerkers zich veilig weten en thuis voelen in de school, met daarbij respect voor elkaars waarden en normen; • we zijn een interconfessionele school waar iedereen welkom is en waarin leerlingen kennismaken met andere culturen en alle grote wereldgodsdiensten. 8

Onze visie op onderwijs: ‘Met oog en hart voor jouw talent’ Op de Van der Waalslaan… … geef je elkaar aandacht; … groei je naar wie je bent; … geniet je van de expeditie. Wij geloven in inspirerende lessen die je laten groeien en waar je in een fi jne sfeer werkt. In de klas pakken we graag onderwerpen beet die we vanuit verschillende invalshoeken bekijken. Dat leert je kritische vragen te stellen en ervaringen te delen. Samen genieten we er van om schitterende prestaties neer te zetten. Binnen school en daarbuiten. Bij ons help je jezelf en een ander om te groeien. Prikkel je elkaar. Geniet je van je schooltijd en kun je trots zijn op de prestaties van jezelf en van anderen. 9

Ons onderwijsaanbod Onze locatie Van der Waalslaan heeft ongeveer 1750 leerlingen en biedt onderwijs aan leerlingen voor de niveaus: mavo, havo, vwo (atheneum, gymnasium en vwo-plus). Onderwijs maken wij samen Wij maken onderwijs samen met onze leerlingen en hun ouders, omdat wij geloven dat leerlingen - ook zelf - weten wat goed voor hen is. Wij maken onderwijs ook samen met diverse externe partners. Door samen te werken met bijvoorbeeld Universiteit Twente, Nijmegen én Groningen, ArtEZ/AKI en Saxion verhogen onze leerlingen en docenten hun kennis en talenten. Vorig jaar hebben bijvoorbeeld onze leerlingen in samenwerking met de UT op de afdeling Medische Technologie van het MST een echte operatie kunnen bijwonen. Wij maken onderwijs samen met onze leerlingen. Op de Van der Waalslaan is 1 op de 15 leerlingen vrijwillig actief in een commissie of raad. Deze leerlingen organiseren onder begeleiding van onze medewerkers bijvoorbeeld het kerstgala, het grootste evenement van onze locatie. Denk ook aan de schoolkrant, de Culturele Commissie, de Commissie Licht en Geluid, de Evenementen Commissie en de Leerlingenraad. Bovendien denken onze leerlingen mee over de vormgeving van hun onderwijs. Dat doen ze in bijvoorbeeld een denktank mavo of een klankbordgroep. Docenten en leerlingen werken zichtbaar samen op ieder vlak. Tal van mogelijkheden Wij zijn een grote school met een groot aantal mogelijkheden. We organiseren ons onderwijs op een kleinschalige manier, zodat elke leerling zich echt thuis voelt. Dat doen we door de school op te delen in domeinen: de onderbouw en de bovenbouw met elk een eigen herkenbare plek in ons gebouw. De domeinen zijn overzichtelijk ingedeeld in een mavo-, havo- en vwo-afdeling, elk op een eigen verdieping en met een eigen onderwijsteam. Verder hebben wij onze pauzes opgedeeld in blokken. De leerlingen houden met hun eigen afdeling pauze. De grootte van onze school werkt in het voordeel van onze leerlingen, omdat wij onze leerlingen heel veel mogelijkheden kunnen bieden. Dat doen wij onder andere op het gebied van sport en cultuur, waaronder muziek. Ook bieden wij veel keuzemogelijkheden aan in vakken en profi elen van de bovenbouw. Zo kunnen onze leerlingen kiezen voor bijvoorbeeld wiskunde a t/m d, Chinees en informatica. 10

Ons onderwijsaanbod Voor elke leerling die meer aankan, bieden wij een plusstroom. Dat geldt voor mavo, havo, atheneum en gymnasium. Bij de plusstroom staat onderzoeken centraal. Wist u dat als de zeewaterspiegel 1 meter zou stijgen, wij in Enschede een eigen strand zouden hebben? Onze leerlingen van de plusstroom hebben dit ontdekt en berekend in samenwerking met ITC, onderdeel van Universiteit Twente. Mavo ‘Een goede relatie geeft een goede prestatie’. Op de Van der Waalslaan komt dit onder andere tot uiting in het gebouw waarin onze mavo een eigen domein heeft met afzonderlijke pauzes en een eigen docententeam. Onze mavo-afdeling besteedt ook ruimschoots aandacht aan de persoonlijke en sociale ontwikkeling van uw kind. Onze leerlingen ervaren de mavo als een gezellige afdeling met uitdagende en activerende lessen waarbij er gediff erentieerd te werk wordt gegaan. Ook betrekken wij onze leerlingen actief bij het onderwijsproces. De mentor informeert u herhaaldelijk over de voortgang van uw zoon of dochter. Mavo en mavo/havo stroom De mavo is in het eerste jaar verdeeld in twee stromen: mavo (m) en mavo/havo (mh). Aan het einde van 1e leerjaar zal duidelijk zijn in welke stroming uw kind het best tot zijn recht komt. Uw zoon of dochter kiest pas in het 3e leerjaar zijn of haar profi el met bijbehorende vakken. Door deze keuze zo lang mogelijk uit te stellen, kunnen wij leerlingen optimaal adviseren en begeleiden bij hun loopbaan. In leerjaar 3 en 4 volgen alle leerlingen het verplichte vak ‘Dienstverlening en Producten’. Dit profi el biedt hen de mogelijkheid om zich breed te oriënteren op de wereld van arbeid en beroep. Omdat bij dit vak veel gebruik wordt gemaakt van diverse software vergroot het ook hun ict-vaardigheden. 11

Ons onderwijsaanbod Honours-traject voor havo Het Honours-traject voor 4 en 5 havo leerlingen bieden wij in samenwerking met Hogeschool Saxion aan. Leerlingen mogen zelf meedenken over de inhoud van hun honours-traject. Tijdens diverse projecten op school leren onze leerlingen belangrijke vaardigheden als oriënteren, onderzoeken, ontwerpen en presenteren. Daarnaast is het opbouwen van externe contacten een belangrijk onderdeel van elk project. Bij het examen ontvangen de deelnemende leerlingen een Honours-certifi caat, waarmee zij kunnen instromen in het Honours-traject van Saxion. Honours-traject voor vwo Na de 3e klas kunnen alle leerlingen van het vwo, buiten het reguliere programma om, gaan excelleren binnen het Honours-traject. Uitgangspunt van dit traject is dat we iedere leerling de ruimte willen geven zich individueel te ontplooien. Eigen keuzes, gebaseerd op belangstelling en een goede motivatie, zijn hierbij heel belangrijk. In de bovenbouw kunnen vwo-leerlingen extra vakken volgen, zelfgekozen projecten doen of vakken volgen aan Universiteit Twente of ArtEZ/AKI. Pre-University Masterclasses Speciaal voor onze getalenteerde vwo-/gymnasiumleerlingen hebben wij een structurele samenwerking met Universiteit Twente: jaarlijks kan een aantal leerlingen aansluitend aan de lessen deelnemen aan speciaal voor hen georganiseerde Pre-University Masterclasses op de UT. Tijdens deze Masterclasses maken zij kennis met de wereld van de wetenschap. Begaafdheidsprofi elschool De locatie Van der Waalslaan is 1 van de 44 begaafdheidsprofi elscholen in Nederland. Dit betekent dat wij leerlingen die intellectueel wat meer in huis hebben, extra ontplooiingsmogelijkheden en ondersteuning bij hun specifi eke hulpvragen kunnen bieden. We hebben een convenant met Universiteit Twente om onze leerlingen deze extra mogelijkheden te bieden. Indien er specialistische begeleiding nodig is, is er een orthopedagoog beschikbaar. 12

Ons onderwijsaanbod Vwo-plus Op onze school hebben we een afdeling vwo-plus voor leergierige leerlingen die snel en goed kunnen leren. Voor deze leerlingen is het belangrijk dat ze extra uitdagingen krijgen om het leren leuk te vinden. De leerlingen van vwo-plus krijgen dezelfde lesstof, maar krijgen minder uitgelegd en krijgen de mogelijkheid om zelfstandig te leren. Daarnaast werken vwo-plus leerlingen in projecten en leren en oefenen daardoor diverse vaardigheden die passen bij hun talenten. De leerlingen doen onder andere projecten in samenwerking met NEMO Science Museum in Amsterdam, Theatersport Enschede, Rijksmuseum Twenthe, Medisch Spectrum Twente, Universiteit Twente. Deze projecten bieden wij aan in het 1e, 2e en 3e leerjaar. 10 december: infoavond Nieuwsgierig naar onze afdeling vwo-plus? Kom dan met uw zoon of dochter naar onze speciale thema-informatieavond op maandag 10 december! (19.30 - 21.00 uur) Life & Science In samenwerking met Universiteit Twente bieden wij voor vwo-plus leerlingen een uniek vak in Nederland aan: Life & Science. Hierbij leren leerlingen systematisch onderzoek doen en gaan aan de slag met academische vraagstukken. Naast de eigen docent krijgen de leerlingen ook les van studenten van de Universiteit Twente, volgen zij lessen op de UT en gaan enkele keren op excursie. 13

Ons onderwijsaanbod Wetenschapsoriëntatie voor vwo Nieuw op onze school is het vak Wetenschapsoriëntatie voor vwo-brugklassers. Deze leerlingen leren over de alfa-, bèta en gammawetenschap en doen samen met hun klasgenoten onderzoek naar een zelfgekozen onderwerp. In kleine groepjes leren de leerlingen wetenschappelijk onderzoek op te zetten, uit te voeren en te presenteren. Cambridge English en DELF Frans Alle vwo-leerlingen (atheneum en gymnasium) krijgen in leerjaar 2 Engelse les volgens de Cambridge-methode. Doordat het niveau van het Cambridge English de bekende vwoeindtermen overstijgt, vormen de Cambridge-certifi caten een waardevolle aanvulling op het atheneum- of gymnasiumdiploma. Havo- en vwo-bovenbouwleerlingen krijgen daarnaast de kans om zich, tijdens de reguliere lessen, voor te bereiden op een DELF-examen Frans, dat staat voor: Diplôme d’Etudes en Langue Française. Het is een offi cieel Frans diploma, dat wordt afgegeven door het Franse ministerie van onderwijs. Chinees Bij ons kunnen havo- en vwo-leerlingen ook Mandarijn Chinees leren. Want wie Chinees spreekt, heeft een voorsprong in de wereld van morgen. Niet alleen vanwege de steeds groeiende economische en politieke invloed van China, ook in de toeristenbranche is het heel nuttig als je Chinees spreekt. Jaarlijks bezoeken maar liefst 350.000 Chinese toeristen ons land en dat zal tot 2023 naar verwachting verdubbelen. We zijn er trots op dat onze school het vak Chinese Taal en Cultuur in zo’n korte tijd op de kaart heeft gezet. Inmiddels volgen zo’n 60 leerlingen het vak. Niet alleen het Mandarijn, de offi ciële Chinese taal, maar ook het land, de cultuur en het volk staan centraal in de lessen. Juist bij Chinees besteden we nadrukkelijk ook veel aandacht aan het culturele aspect: wat is er zo anders aan China, en wat niet? Cultuur & Sport De locatie Van der Waalslaan staat bekend om haar vele culturele activiteiten. Dat zijn o.a.: Art2Go (activiteiten in en om de stad), Prime (theaterspektakel), dansvoorstellingen voor het gymnasium, excursies naar het buitenland, dagexcursies etc. Er is een cultuurplein midden in de school, speciaal voor de vakken beeldende vorming en muziek. Naast muzieklokalen beschikt de school over zes aparte muziekoefenruimtes. Sporttalenten excelleren op de Van der Waalslaan in landelijke schoolhockeywedstrijden en voetbaltoernooien. Ook doen we mee aan de Enschede Marathon. 14

Extra begeleiding en ondersteuning Gelukkig gaat het met de meeste leerlingen goed op school. Maar wat als uw kind - om welke reden dan ook - meer ondersteuning nodig heeft? Op de Van der Waalslaan besteden we ruim aandacht aan ondersteuning en begeleiding, zodat uw zoon of dochter de aandacht krijgt die hij of zij nodig heeft. Voor vakken die uw kind moeilijk vindt, kan hij of zij extra hulp en begeleiding krijgen. Maar ook op andere vlakken biedt de Van der Waalslaan begeleiding en ondersteuning. Een overzicht: • Studiebegeleiding • Loopbaanoriëntatie en keuzebegeleiding • Dyslexie • Faalangst/examenvrees • Sociale vaardigheidstraining en sociale vorming • Sociaal-emotionele begeleiding • Hoogbegaafdheid Kijk voor meer informatie ook op www.bc-enschede.nl/begeleiding Deskundige begeleiding In de begeleiding speelt de mentor van uw kind een belangrijke rol. Voor meer specifi eke ondersteuning kan uw zoon of dochter terecht bij diverse deskundigen, zoals bijvoorbeeld een dyslexie-coördinator, een orthopedagoog of de specialisten van het Expertisecentrum. Om te kunnen bepalen welke ondersteuning het beste is voor uw kind, testen en screenen wij waar nodig. Als blijkt dat extra ondersteuning nodig is, informeren we u als ouders/ verzorgers daarover en stellen we in overleg een handelingsplan op. Leerlingen die gebruik willen maken van bovenstaande ondersteuning en begeleiding worden eerst besproken door het interne begeleidingsteam om te kijken welke vorm van begeleiding het best bij uw kind past. Het interne begeleidingsteam wordt aangestuurd door een ondersteuningscoördinator en bestaat verder uit een orthopedagoog en pedagogisch medewerker. Sommige leerlingen maken gebruik van een begeleide werkplek. 15

Extra begeleiding en ondersteuning Begeleide werkplek De begeleide werkplek is een plek op school waar leerlingen rustig kunnen werken. Hier krijgen zij hulp bij het leren en leren ze over sociale en communicatieve vaardigheden. Dit is ook een plek voor leerlingen om tot rust te komen. Expertisecentrum Mocht uw zoon of dochter nog meer begeleiding nodig hebben, dan kan hij of zij terecht bij het Expertisecentrum van het Bonhoeff er College op Vlierstraat 85. Deze locatie heeft een afdeling Educatie & Begeleiding (E&B). Een coach van E&B kan uw kind tijdelijk begeleiden op de Van der Waalslaan. Soms is het beter voor een kind om even ergens anders te leren. In dat geval krijgt een leerling tijdelijk les op het Expertisecentrum. Hier kan hij of zij in een rustige omgeving leren en na een tijdje terugkeren naar zijn of haar eigen klas op de Van der Waalslaan. We zorgen er samen voor dat de leerling hier klaar voor is. 16

Onderwijskwaliteit De locatie Van der Waalslaan staat voor kwaliteit in onderwijs. Onze organisatie is hierop afgestemd, uitgaande van een systeem van kwaliteitszorg. Bij kwaliteitszorg denken we aan goed onderwijs in de breedste zin van het woord zoals dat tot uiting komt in de tevredenheid van onze leerlingen, hun ouders, onze medewerkers en in goede doorstroomen examenresultaten. Kwaliteitszorg is een vast onderdeel van de beleidsplannen binnen de school en werkt door in alle onderdelen van onze organisatie. Enkele voorbeelden van hoe onze school vorm geeft aan kwaliteitszorg zijn: • overleggen met klankbordgroepen bestaande uit leerlingen en/of ouders; • enquêteren van leerlingen, ouders of medewerkers; de uitkomsten van enquêtes geven het management nuttige informatie voor het opstellen van verbeterplannen; • doorstroomgegevens en examenresultaten evalueren en bespreken met betrokken teams, docenten en vakgroepen; • overleggen met basisonderwijs over een goede aansluiting van basis- op voortgezet onderwijs. Scholen op de kaart De Van der Waalslaan doet mee aan het project ‘Vensters voor Verantwoording’ van de VO-raad. Via dit project laat onze school zien hoe we presteren op de twintig belangrijkste graadmeters (indicatoren) van het onderwijs zoals examens, doubleren, lesuitval, personeel, veiligheid en tevredenheid. Het gaat om cijfermatige informatie. Resultaten worden vergeleken met landelijke gemiddelden (benchmark) en gepubliceerd op de website Scholenopdekaart.nl. 17

Het eerste jaar op de Van der Waalslaan De eerste twee leerjaren van de mavo en de eerste drie leerjaren van de havo en het vwo vormen de onderbouw. Deze onderbouw bereidt leerlingen voor op het vervolgonderwijs in de bovenbouw. Onze school kiest ervoor om in de onderbouw enkele vakken te bundelen. Zo ontstaat meer samenhang tussen de vakken. Leerlingvolgsysteem Op de Van der Waalslaan werken we met het Cito-leerlingvolgsysteem voortgezet onderwijs. Op deze manier kunnen wij de (leer)ontwikkeling op het gebied van Nederlands/ taal, Engels en rekenen/wiskunde van onze leerlingen goed volgen. Daarnaast geven deze toetsen een goed beeld van de referentieniveaus taal en rekenen. De uitslagen van de toetsen worden met alle zorgvuldigheid bewaard en beheerd door onze orthopedagoog. De uitslagen van de Cito-toetsen worden met het rapport meegegeven. In de onderbouw bieden we de volgende vakken aan (soms samen in leergebieden): • Nederlands • Engels / Cambridge English • Duits • Frans / DELF Frans • Chinees • Wiskunde • Studieles • Keuzewerktijd en projecturen • Aardrijkskunde • Geschiedenis • Natuur- en scheikunde • Techniek • Biologie • Life & Science • Wetenschapsoriëntatie • Levensbeschouwelijke vorming • Tekenen • Art & Design • Handvaardigheid • Muziek • Lichamelijke oefening Onze brugklassen Op de Van der Waalslaan bieden we de volgende brugklassen aan: • mavo-klas(sen) • mavo/havo-klas(sen) • havo/vwo-klas(sen) • vwo-klas(sen) • vwo-plus-klas(sen) 18

In het tweede jaar… In het tweede leerjaar zijn de dakpan-klassen met een dubbel niveau verdwenen. De leerlingen zijn dan op hun niveau ingedeeld in klas 2M (mavo), 2H (havo), 2A (atheneum), 2G (gymnasium) of 2VWO+ (al dan niet gecombineerd met gymnasium). Indien nodig worden nog wel combinatieklassen gevormd. Leerlingen zitten niet vast aan het niveau van hun klas. Bevordering Op de Van der Waalslaan leert een leerling op het niveau dat het best bij hem of haar past. Leerlingen krijgen vier keer per jaar een rapport. Over de doorstroom van de leerlingen naar het niveau dat het best bij hen past wordt in principe aan het einde van een leerjaar, bij het vierde rapport, een beslissing genomen door het voltallige docententeam. Bij het derde rapport wordt hierover alvast een voorlopig advies gegeven. 19

Uw aanspreekpunt: de mentor Elke brugklas heeft een eigen mentor. Dat is een docent die het wel en wee van iedere leerling in zijn of haar klas in de gaten houdt. Goed contact tussen u en mentor is hierbij belangrijk. De mentor is het eerste aanspreekpunt voor u en uw kind. U kunt contact opnemen met de mentor wanneer u iets wilt bespreken over uw kind en over allerhande schoolse zaken. Mentorlessen In de mentorlessen ligt de nadruk op het groepsproces en de omgang met elkaar. Ook worden er praktische zaken behandeld, bijvoorbeeld het bespreken van een nieuw lesrooster of het voorbereiden van een klassenavond. Tijdens de mentorlessen oefenen leerlingen onder begeleiding van de mentor algemene studievaardigheden, zoals invullen en bijhouden van de agenda, plannen en zelfstandig leren. Verder worden eventuele problemen met de klas besproken en opgelost. De mentor begeleidt de leerlingen ook individueel, ze kunnen met persoonlijke vragen altijd bij de mentor terecht. “Als mentor zorg ik ervoor dat de leerlingen in mijn klas gekend en gezien worden. Ik ben het eerste aanspreekpunt voor de leerling in relatie met docenten, ouders/verzorgers, leerlingbegeleiders, afdelingsleiders, zorgteam en hulpverleners en omgekeerd. Ik heb daarbij vooral ook een signalerende functie. Daarnaast probeer ik er voor te zorgen dat een mentorleerling zich goed voelt op school. Dat hij of zij genoeg veiligheid ervaart om zich bij mij te kunnen uiten. Daarnaast heb ik de taak om de mentorklas een groep te laten zijn met een goed leerklimaat waar respect is voor een ieder en veiligheid een belangrijke waarde is. Een goede mentor betekent iets voor een leerling en andersom.” Miranda Heerink, mentor op de Van der Waalslaan 20

Praktische zaken Onderwijsportaal In het online onderwijsportaal kunt u op elk gewenst moment de studieresultaten van uw zoon of dochter bekijken. Alleen ouders/verzorgers van onze school hebben toegang tot het onderwijsportaal. U kunt uiteraard alleen de gegevens van uw eigen kind inzien. De beveiligde webomgeving van ons leerling-administratieprogramma geeft u informatie over: • personalia met basisgegevens • vakkenpakket • resultaten • absentie en verzuim • huiswerk Schoolboeken en schoolgeld Leerlingen krijgen de schoolboeken in bruikleen. De school ontvangt hiervoor van de overheid een vergoeding. Zolang deze wetgeving van kracht is, hoeft u dan ook geen kosten te maken voor de boeken van uw kind. Verder hebben leerlingen artikelen als pennen, schriften, agenda en rekenmachine nodig. Bij de start van het schooljaar horen ze wat er precies gevraagd wordt. Dit is geen lesmateriaal en is voor eigen rekening. Vrijwillige ouderbijdrage Onze school krijgt van het ministerie van Onderwijs geen geld voor extra activiteiten en voorzieningen die buiten het gewone lesprogramma vallen, maar die we wel belangrijk vinden voor de school, het onderwijs en de leerlingen. Om activiteiten en voorzieningen toch te kunnen aanbieden, vraagt de school aan ouders/verzorgers een vrijwillige bijdrage. Hiermee kunnen we bijvoorbeeld atlassen, woordenboeken, gereedschap en dergelijke betalen. Verder brengen we via de vrijwillige ouderbijdrage zaken als kluisjeshuur en activiteiten in rekening. 21

Praktische zaken Schoolpas = bibliotheekpas Leerlingen van onze school kunnen met hun leerlingenpas gratis gebruikmaken van alle voorzieningen van de bibliotheek Enschede, zoals het lenen van boeken en dvd’s en het raadplegen van de media-box, de online catalogus van de bibliotheek Enschede. De schoolpas wordt aan het begin van het schooljaar uitgereikt. De schoolpas is ook een kopieer- en printpas. Aan het begin van het schooljaar krijgen leerlingen een tegoed van € 10,- op hun pas. Dit tegoed is alleen te gebruiken voor kopiëren en printen. Digitale hulpmiddelen op de Van der Waalslaan Digitale hulpmiddelen zoals computers, tablets en Chromebooks vergroten de onderwijsmogelijkheden, zowel in de klas als daarbuiten. Of het nu gaat om interactieve lessen, studiehulpmiddelen of een tekstverwerkingsprogramma. De bovenbouw van het voortgezet onderwijs, het mbo, het hbo en universiteiten vragen steeds meer van leerlingen en studenten. Daarom is het belangrijk om vroegtijdig aandacht te besteden aan vaardigheden als samenwerken, problemen oplossen, zelfsturend en zelfregulerend leren en werken, en leren in een online omgeving. Het gebruik van een computer, tablet of Chromebook in de klas biedt docenten de mogelijkheid om deze vaardigheden bij leerlingen verder te ontwikkelen. Bovendien blijken computers, tablets en Chromebooks krachtige middelen om meer gediff erentieerd onderwijs te kunnen geven, zodat een leerling meer op zijn of haar eigen niveau kan leren en werken. Onze school beschikt over diverse computerlokalen waar leerlingen kunnen leren in een online omgeving. Daarnaast werken we met Chroombook-karren. Het gaat om Chromebooks van school die voorzien zijn van de juiste onderwijsapps. Docenten tekenen in voor de Chromebook-kar en tijdens de les kunnen de leerlingen gebruik maken een Chromebook. Deze Chromebook leveren zij aan het einde van de les weer in bij de docent. Om leerlingen verantwoord te leren omgaan met moderne communicatiemiddelen zoals tablets en smartphones bieden wij een lessencyclus ‘mediawijsheid’ aan. 22

Belangrijke data Wat gebeurt er allemaal voordat uw kind bij ons op school begint? We zetten hier de belangrijke data en fases op een rijtje. Dan weet u wanneer u wat kunt verwachten. Maandag 10 december 2019 Informatieavond vwo-plus (Van der Waalslaan) Maandag 14 januari 2019 Informatieavond Technasium, Business School & Gymnasium (Bruggertstraat) Dinsdag 15 januari 2019 Dinsdag 29 januari 2019 Informatieavond Bèta Challenge & Sportstroom (Geessinkweg) Open dag locatie Bruggertstraat Woensdag 30 januari 2019 Open dag locatie Van der Waalslaan Donderdag 31 januari 2019 Open dag locatie Geessinkweg Vrijdag 1 februari 2019 Open dag locatie Wethouder Beversstraat Zaterdag 2 februari 2019 Open dag locatie Wethouder Beversstraat Woensdag 6 februari 2019 Open dag locatie Vlierstraat PrO 13 en 14 maart 2019 Ouders/verzorgers kunnen op 13 en 14 maart 2019 van 17.00 tot 20.00 uur hun zoon of dochter met een ingevuld en ondertekend aanmeldingsformulier aanmelden op de gewenste locatie van het Bonhoeff er College. Onze aanmeldingsformulieren liggen klaar op de basisscholen. april en mei 2019 eind mei 2019 juni/juli 2019 26 augustus 2019 Overleg met de basisscholen over de plaatsing van de leerlingen. Plaatsingsbrieven naar de basisscholen en plaatsingsbrief naar de leerlingen en ouders. Welkomstbijeenkomst voor brugklassers op de locaties van het Bonhoeff er College. Start schooljaar en introductie brugklassers. 23

Meer informatie Wilt u meer weten over onze school? Neem dan eens een kijkje op onze website www.bc-enschede.nl/oudersgroep8. Kom vooral ook met uw zoon of dochter naar onze open dag op woensdag 30 januari 2019. U krijgt dan een goede indruk van ons onderwijs, de sfeer en het gebouw. En u kunt in contact komen met onze huidige leerlingen. Zij kunnen u als geen ander vertellen over onze school. Gaat uw zoon of dochter volgend jaar naar het vwo? Op maandag 10 december organiseren wij van 19.30 tot 21.00 uur een speciale thema-informatieavond over onze afdeling vwo-plus. Kijk ook samen eens met uw kind op onze website Watkiesjij.nl. Deze site is speciaal bedoeld voor leerlingen van groep 8 en geeft veel informatie over ons onderwijsaanbod en de verschillende mogelijkheden. U vindt er ook een online rondleiding door de Van der Waalslaan, zodat u thuis op de bank virtueel door onze school kunt ‘lopen’. Volg ons! Volgt u Bonhoeff er College al op Instagram en Facebook? Daar zijn we namelijk ook te vinden! U kunt ons volgen via @bcenschede 24

Aanmelden Onze aanmeldingsformulieren liggen klaar op de basisschool van uw kind. Op Watkiesjij.nl is tevens een digitaal aanmeldingsformulier te downloaden. U vult het aanmeldingsformulier in. Vervolgens kunt u uw zoon of dochter op woensdag 13 of donderdag 14 maart 2019 van 17.00 tot 20.00 uur met een ingevuld en ondertekend aanmeldingsformulier aanmelden op onze locatie: Van der Waalslaan 35, 7535 CN Enschede. 25

Contact Locatie Van der Waalslaan mavo-havo-vwo Van der Waalslaan 35 7535 CN Enschede Tel. 053 751 26 00 e-mail: waalslaan@bc-enschede.nl Locatiedirectie Harald Huijssoon locatiedirecteur Tel. 06 317 799 87 e-mail: h.huijssoon@bc-enschede.nl Julie Kuijpers afdelingsleider mavo Tel. 06 518 565 66 e-mail: j.kuijpers@bc-enschede.nl Erik Gerritsen afdelingsleider onderbouw havo, vwo, vwo-plus Tel. 06 132 968 23 e-mail: e.gerritsen@bc-enschede.nl Evelien Kamp afdelingsleider bovenbouw havo Tel. 06 518 528 63 e-mail: e.kamp@bc-eenschede.nl Gert-Jan Gortemaker afdelingsleider bovenbouw vwo, vwo-plus Tel. 06 538 325 32 e-mail: g.gortemaker@bc-enschede.nl 26

Colofon Redactie - Bonhoeff er College Fotografi e - Marty van Dijken Vormgeving - Digidee © Bonhoeff er College 2018 27

Bonhoeff er College Postbus 3081 7500 DB Enschede info@bc-enschede.nl www.bc-enschede.nl

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
Home


You need flash player to view this online publication