0

Maak nu makkelijk een keuze voor het voortgezet onderwijs

Open dagen Bonhoeff er College Thema-informatieavonden 2018 (19.30 – 21.00 uur) Maandag 15 januari Dinsdag 16 januari Dinsdag 16 januari Open Dagen 2018 (16.00 - 20.00 uur) Woensdag 17 januari Dinsdag 30 januari Woensdag 31 januari Donderdag 1 februari Woensdag 7 februari Bruggertstraat - Thema: Technasium en Business School Van der Waalslaan - Thema: Vwo-plus Geessinkweg - Thema: Bèta Challenge Programma Wethouder Beversstraat (vmbo-kader en vmbo basis) Bruggertstraat (havo/vwo) Van der Waalslaan (mavo/havo/vwo) Geessinkweg (mavo/mavo gt) Vlierstraat PrO (17.00-20.00 uur) (praktijkonderwijs) “De kleinschaligheid van de Geessinkweg spreekt mij erg aan. Hierdoor wordt elke leerling gezien en is er veel ruimte voor persoonlijk contact. De mentoren zijn open en toegankelijk voor zowel leerlingen als ouders. Ik vind het prettig dat de school open staat voor ouders. De lijnen zijn kort en informatie wordt snel met ons gedeeld. Ook fi jn: op de Geessinkweg denken ze niet in problemen, oplossingen en mogelijkheden.” sinkw n, maar in gelijkheden.” Mirela Bosman (moeder van Pascal) al) “Ik heb voor de Geessinkweg gekozen, omdat ik techniek leuk vind. Bij Bèta Challenge doe je interessante projecten en het vak Technologie en Toepassingen vind ik erg leuk. De Geessinkweg is een kleine school waar iedereen elkaar kent en je je snel thuis voelt.” ascal Bosman ascal Bosman (2 mavo/havo) kent en je je sn 2

Inhoud Waar gaat uw kind naartoe? ...................................................................................................................................................4 Bonhoeff er College: een school voor iedereen .........................................................................................................5 Onze naam ...........................................................................................................................................................................................6 Onze identiteit .....................................................................................................................................................................................7 Onze doelstellingen .......................................................................................................................................................................8 Onze visie op onderwijs: ‘Leren door te doen’ ...........................................................................................................9 Ons onderwijsaanbod ................................................................................................................................................................12 Bèta Challenge Programma Gym als examenvak Cultuur Extra begeleiding en ondersteuning ................................................................................................................................14 Onderwijskwaliteit .........................................................................................................................................................................16 Het eerste jaar op de Geessinkweg ..................................................................................................................................17 In het tweede jaar… ......................................................................................................................................................................19 Uw aanspreekpunt: de mentor ...........................................................................................................................................20 Praktische zaken ............................................................................................................................................................................21 Belangrijke data .............................................................................................................................................................................23 Meer informatie ..............................................................................................................................................................................24 Aanmelden ........................................................................................................................................................................................25 Contact .................................................................................................................................................................................................26 3

Waar gaat uw kind naartoe? Welk soort onderwijs heeft uw kind nodig? Wat voor karakter heeft de school? Waar staat de school? Wat doen de vriendjes en vriendinnetjes van uw kind? Het kunnen allemaal overwegingen zijn die (mee)bepalen welke school het wordt. Met dit boekje willen wij u helpen bij het kiezen van de juiste school voor uw zoon of dochter. 4

Bonhoeff er College: een school voor iedereen Wist u dat meer dan de helft van alle leerlingen in het voortgezet onderwijs in Enschede op het Bonhoeff er College zit? Veel van hen blijven later in en om Enschede wonen en werken. Op het Bonhoeff er College werken we er samen aan om uw kind een geweldige schooltijd te bezorgen waarin hij of zij groeit. Zodat uw kind weet wat het wil, weet waar het goed in is en weet welk verschil hij of zij kan maken. Dat maakt onze scholen bijzonder. We vatten dit samen met ons motto ‘Bonhoeff er College verrijkt je toekomst.’ Verrijk anderen door je talenten te geven. Ontwikkel, groei en verrijk jezelf als mens. Verrijk je omgeving en jezelf door samen te genieten van het resultaat. Al onze locaties werken hier op hun eigen manier aan. Er is dus wat te kiezen in Enschede. 5

Onze naam Onze school is vernoemd naar de in Duitsland geboren christelijke denker Dietrich Bonhoeff er (1906-1945), die al op 21-jarige leeftijd promoveerde tot doctor in de theologie. Na zijn kennismaking in New York met de Afro-Amerikaanse arbeidersklasse in Harlem, werd zijn leven bepaald door solidariteit met de slachtoff ers van elke maatschappelijke orde. Terug in Duitsland zette hij zich via jeugdwerk in voor werkloze jongeren. Al in 1933 wees hij het nationaal-socialisme af. Hij nam actief deel in de verzetsbeweging en leefde het dubbelleven van een pastor in de ondergrondse. In 1943 betrapten de nazi’s hem bij het smokkelen van joden naar Zwitserland en werd hij gevangen gezet. Toen zijn relatie bleek met de groep, die de aanslag in 1944 op Hitler had voorbereid, werd hij op 9 april 1945 door ophanging ter dood gebracht. Dietrich Bonhoeff er stelde dat christenen volop in de wereld moeten staan. De mondigheid van de mens kreeg van hem veel aandacht. Daadwerkelijke zorg voor kwetsbare mensen, oecumenische gezindheid en een eigentijdse visie op de positie van mensen in de wereld. Dáármee onderscheidde Dietrich Bonhoeff er zich, en daarmee willen wij ons als school ook onderscheiden. Daarom verbinden wij zijn naam graag aan onze school. 6

Onze identiteit Het Bonhoeff er College draagt een oecumenische gezindheid uit. Vorming van een eigen identiteit, zorg voor elkaar en visie op het leven zijn belangrijke onderwerpen. Dit komt bijvoorbeeld tot uiting in de lessen levensbeschouwelijke vorming, waarin onder andere aandacht wordt besteed aan geloofsvragen die betrekking hebben op wereldreligies zoals het christendom, het jodendom, de islam en het hindoeïsme. Ook laten wij onze leerlingen kennis nemen van andere culturen en bespreken wij actuele, maatschappelijke thema’s in de klas. Wij willen bereiken dat onze leerlingen zich kritisch en actief bezighouden met de elementaire waarden en normen in het leven en zich ontwikkelen tot mondige wereldburgers. Iedereen welkom Onze school staat open voor alle kinderen, ongeacht hun levensovertuiging, godsdienst, politieke gezindheid, afk omst, geslacht of seksuele geaardheid. Op het Bonhoeff er College respecteren wij elkaar en hebben wij aandacht voor de verschillen en overeenkomsten tussen de leerlingen. Wij zorgen ervoor dat ieder kind en iedere medewerker zich thuis voelt, ongeacht de sociale, culturele of levensbeschouwelijke achtergrond. 7

Onze doelstellingen We streven ernaar dat uw zoon of dochter in de kortst mogelijke tijd een diploma kan behalen dat past bij zijn of haar kennis- en vaardigheidsniveau. Iedere leerling wordt bij het kiezen van de juiste afdeling binnen de school individueel begeleid. Wij bereiden leerlingen voor op het eindexamen met goede en eigentijdse lesprogramma’s. Ook zorgen wij met een professioneel opgezette studie- en stagebegeleiding voor een goede voorbereiding op een vervolgstudie of werkplek. Maar dat is niet alles. In het proces waarin leerlingen zich ontwikkelen tot verantwoordelijke, kritische en zelfstandige jongvolwassenen staan wij hen bij op sociaalemotioneel en op cultureel, sportief en creatief gebied. Denk bij dit laatste aan diverse buitenlesactiviteiten zoals excursies, projecten, internationale uitwisselingen, sport, muziek en toneel. Onze onderwijsvisie is gericht op het leveren van onderwijs op maat waarin alle ruimte is voor ontwikkeling. Daarvoor zetten wij ons in op de volgende punten: • we stellen de leerling centraal, met onderwijs op maat gericht op de totale ontplooiing van de leerling; • we schenken bijzondere aandacht aan leerlingbegeleiding in al zijn facetten; • we geven op onze school onderwijs binnen een gemeenschap waarin men oog voor elkaar heeft en iedereen geaccepteerd wordt; • we benadrukken uitdaging, innovatie, in het bijzonder op het gebied van ict, aandacht voor internationalisering en actualiteit; • we houden rekening met individuele verschillen tussen leerlingen en hun leerstijlen; • we zorgen ervoor dat leerlingen en medewerkers zich veilig weten en thuis voelen in de school, met daarbij respect voor elkaars waarden en normen; • we zijn een interconfessionele school waar iedereen welkom is en waarin leerlingen kennismaken met andere culturen en alle grote wereldgodsdiensten. 8

Onze visie op onderwijs: ‘Leren door te doen’ Op de Geessinkweg… …leer je door te doen; …leer je niet alleen op school, maar ook in de maatschappij; …kijk je achteraf eerlijk en trots terug op wat je hebt geleerd. Bij ons ontdek je, ontwerp je en onderneem je. Jouw unieke eigenschappen kun je laten zien door te doen. Je leert via theorie en de praktijk. Samen met je docenten en medeleerlingen ga je hiermee aan de slag. Binnen school en ook daar buiten. Zodat je elke dag opnieuw groeit. Onze leerlingen staan midden in de maatschappij. Je ziet het resultaat van wat je doet en je durft te leren van je fouten. Bij ons laat je je ondernemingszin zien. Daarbij vertrouwen we op elkaar, maar leren we je ook te vertrouwen op jezelf. Bij ons zal je groeien! De locatie Geessinkweg is met 300 leerlingen een relatief kleine school. Hierdoor zijn er korte lijnen, weten leerlingen zich gezien, en ontstaat een echte ‘leer- en leefgemeenschap’. Elementen die door ouders én leerlingen gewaardeerd worden. Wij bieden een volledige mavo en mavo gt (leerjaar 1 t/m 4) en dakpanklassen mavo/ havo (leerjaar 1 en 2). Tevens kunnen leerlingen met een vmbo-kader/mavo advies van de basisschool op deze locatie instromen in een reguliere mavo-klas. Het onderwijs op onze school wordt verzorgd volgens het concept ‘Leren door te doen’. Bij ons word je een ontdekker, ontwerper en ondernemer. Hierbij staan jouw unieke eigenschappen centraal. 9

Onze visie op onderwijs: ‘Leren door te doen’ ‘Leren door te doen’ richt zich op een betere aansluiting op het vervolgonderwijs in het mbo. Door, naast de verplichte theorievakken, veel aandacht te besteden aan o.a. loopbaanoriëntatie en projecten op gebieden als sport en bèta ontdekt de leerling drie dingen: • Wie ben ik? • Wat kan ik? • Wat wil ik? 10

Onze visie op onderwijs: ‘Leren door te doen’ Ontwerpen komt onder andere bij het vak Technologie en Toepassing in ons Bèta Challenge programma aan bod. In samenwerking met het mbo en bedrijven uit Enschede ontwerpen onze leerlingen een product. De beweeg-app voor Gezondheidscentrum Zuid is hier een goed voorbeeld van. Om ouderen beter te laten bewegen hebben onze leerlingen een beweeg-app bedacht. Deze app wordt ook daadwerkelijk door ouderen van Gezondheidscentrum Zuid gebruikt. Wij bieden leerlingen ook de kans om te ondernemen en zelf activiteiten te organiseren. Zo hebben de leerlingen van onze Leerlingenraad in overleg met de schoolleiding het aanbod van de kantine mede samengesteld. We hebben ook leerlingen die actief zijn in bijvoorbeeld een activiteitencommissie. Zij organiseren schoolfeesten en andere activiteiten. Een voorbeeld hiervan is de goede doelen dag die zij onlangs in samenwerking met de Posten hebben georganiseerd. 11

Ons onderwijsaanbod Bèta Challenge Programma De Geessinkweg biedt als enige Bonhoeff er locatie mavoleerlingen de mogelijkheid om techniek als leerroute te volgen. Dat doen we onder de vlag van het Bèta Challenge Programma. Het Bèta Challenge Programma is de brug tussen voortgezet onderwijs en de sector techniek. Wij werken hierbij nauw samen met het mbo, bedrijven en maatschappelijke instellingen in onze omgeving. Leerlingen die deelnemen aan het Bèta Challenge programma krijgen een goed beeld van de vervolgopleidingen, een betere aansluiting op het mbo en meer praktijkervaring. In het onderwijs van het Bèta Challenge Programma staat de (verbeterde) toepassing van bestaande en nieuwe technologie centraal. Aan het eind van leerjaar 4 ontvangen de leerlingen een certifi caat voor deelname aan deze leerroute. Het vak Technologie & Toepassing wordt als geïntegreerd onderdeel binnen deze leerroute geëxamineerd onder de vlag van het praktijkvak Dienstverlening & Producten. Daarmee bieden wij leerlingen de mogelijkheid om een mavo gt-diploma te behalen. 12

Ons onderwijsaanbod Gym als examenvak Leerlingen in 3 mavo kunnen gymnastiek als examenvak (LO2) kiezen. Dat kan in elk profi el in de vrije ruimte. Zij volgen deze lessen naast de reguliere LO-lessen. LO2 wordt afgesloten met een schoolexamen. Tijdens de LO2-lessen ligt het accent niet alleen op het bewegen, maar ook op leidinggeven en organiseren. Bij ons ontdekken LO2-leerlingen hun organisatietalent door het organiseren van bijvoorbeeld sporttoernooien voor klas 1 en 2. Ook verzorgen ze gymlessen op basisscholen in de wijk. 16 januari: infoavond Nieuwsgierig naar ons Bèta Challenge Programma? Kom dan met uw zoon of dochter naar onze speciale thema-informatieavond op dinsdag 16 januari! Cultuur Ook cultuur is een belangrijk onderdeel op de Geessinkweg. Voor de onderbouw bieden we het project ‘Beat the Street’ aan. Dit is een kunsteducatieproject in het voortgezet onderwijs dat is ontstaan vanuit het ‘Eigen Kracht’-principe: een methode om jongeren zelf de regie te geven over hun eigen leven en vanuit hun eigen kracht en talenten hun idealen te bereiken. Er staan bezoeken aan musea en andere culturele voorzieningen in de regio op het programma. In de bovenbouw kunnen de leerlingen ervoor kiezen om examen te doen in het vak tekenen of muziek. Daarnaast wordt elk jaar de Culturele Avond georganiseerd. Alle leerlingen die dat leuk vinden, kunnen tijdens de Culturele Avond een optreden te verzorgen. Ook bieden we culturele activiteiten buiten schooltijd. Deze zijn op vrijwillige basis. Voorbeelden van culturele activiteiten op de Geessinkweg zijn: goede doelen acties, dans- en toneelvoorstellingen van professionals, uitwisselen naar het buitenland, sportactiviteiten, dansen en schoolfeesten. 13

Extra begeleiding en ondersteuning Gelukkig gaat het met de meeste leerlingen goed op school. Maar wat als uw kind - om welke reden dan ook - meer ondersteuning nodig hebt? Op de Geessinkweg besteden we ruim aandacht aan ondersteuning en begeleiding, zodat uw zoon of dochter de aandacht krijgt die hij of zij nodig heeft. Voor vakken die uw kind moeilijk vindt, kan hij of zij extra hulp en begeleiding krijgen. Maar ook op andere vlakken biedt de Geessinkweg begeleiding en ondersteuning. Een overzicht: • Studiebegeleiding • Loopbaanoriëntatie en keuzebegeleiding • Dyslexie • Faalangst/examenvrees • Sociale vaardigheidstraining en sociale vorming • Sociaal-emotionele begeleiding Kijk voor meer informatie ook op www.bc-enschede.nl/begeleiding Deskundige begeleiding In de begeleiding speelt de mentor van uw kind een belangrijke rol. Voor meer specifi eke ondersteuning kan uw zoon of dochter terecht bij diverse deskundigen, zoals bijvoorbeeld een dyslexie-coördinator, een orthopedagoog of de specialisten van het Expertisecentrum. Om te kunnen bepalen welke ondersteuning het best is voor uw kind, testen en screenen wij waar nodig. Als blijkt dat extra ondersteuning nodig is, informeren we u als ouders/ verzorgers daarover en stellen we in overleg een handelingsplan op. Leerlingen die gebruik willen maken van bovenstaande ondersteuning en begeleiding worden eerst besproken door het interne begeleidingsteam om te kijken welke vorm van begeleiding het best bij uw kind past. Het interne begeleidingsteam wordt aangestuurd door een ondersteuningscoördinator en bestaat verder uit een orthopedagoog en pedagogisch medewerker. Sommige leerlingen maken gebruik van een begeleide werkplek. 14

Extra begeleiding en ondersteuning Begeleide werkplek De begeleide werkplek is een plek op school waar leerlingen rustig kunnen werken. Hier krijgen zij hulp bij het leren en leren ze over sociale en communicatieve vaardigheden. Dit is ook een plek voor leerlingen om tot rust te komen. Expertisecentrum Mocht uw zoon of dochter nog meer begeleiding nodig hebben, dan kan hij of zij terecht bij het Expertisecentrum van het Bonhoeff er College op Vlierstraat 85. Deze locatie heeft een afdeling Educatie & Begeleiding (E&B). Een coach van E&B kan uw kind tijdelijk begeleiden op de Geessinkweg. Soms is het beter voor een leerling om even ergens anders te leren. In dat geval krijgt een leerling tijdelijk les op het Expertisecentrum. Hier kan hij of zij in een rustige omgeving leren en na een tijdje terugkeren naar zijn of haar eigen klas. We zorgen er samen voor dat de leerling hier klaar voor is. 15

Onderwijskwaliteit De locatie Geessinkweg staat voor kwaliteit in onderwijs. Onze organisatie is hierop afgestemd, uitgaande van een systeem van kwaliteitszorg. Bij kwaliteitszorg denken we aan goed onderwijs in de breedste zin van het woord zoals dat tot uiting komt in de tevredenheid van onze leerlingen, hun ouders, onze medewerkers en in goede doorstroom- en examenresultaten. Kwaliteitszorg is een vast onderdeel van de beleidsplannen binnen de school en werkt door in alle onderdelen van onze organisatie. Enkele voorbeelden van hoe onze school vorm geeft aan kwaliteitszorg zijn: • overleggen met klankbordgroepen bestaande uit leerlingen en/of ouders; • enquêteren van leerlingen, ouders of medewerkers, de uitkomsten van enquêtes geven het management nuttige informatie voor het opstellen van plannen; • doorstroomgegevens en examenresultaten evalueren en bespreken met betrokken teams, docenten en vakgroepen; • overleggen met basisonderwijs over een goede aansluiting van basis- op voortgezet onderwijs. Scholen op de kaart De Geessinkweg doet mee aan het project ‘Vensters voor Verantwoording’ van de VO-raad. Via dit project laat onze school zien hoe we presteren op de twintig belangrijkste graadmeters (indicatoren) van het onderwijs zoals examens, doubleren, lesuitval, personeel, veiligheid en tevredenheid. Het gaat om cijfermatige informatie. Resultaten worden vergeleken met landelijke gemiddelden (benchmark) en gepubliceerd op de website Scholenopdekaart.nl. 16

Het eerste jaar op de Geessinkweg De eerste twee leerjaren van het voortgezet onderwijs vormen de onderbouw. Deze onderbouw bereidt leerlingen voor op het vervolgonderwijs in de bovenbouw. Onze school kiest ervoor om in de onderbouw enkele vakken te bundelen. Zo ontstaat meer samenhang tussen de vakken. Een les duurt 60 minuten en het schooljaar is ingedeeld in meerdere kwartielen. Leerlingvolgsysteem Op de Geessinkweg werken we met het Cito-leerlingvolgsysteem voortgezet onderwijs. Op deze manier kunnen wij de (leer)ontwikkeling op het gebied van Nederlands/taal, Engels en rekenen/wiskunde van onze leerlingen goed volgen. Daarnaast geven deze toetsen een goed beeld van de referentieniveaus taal en rekenen. De uitslagen van de toetsen worden met alle zorgvuldigheid bewaard en beheerd door onze orthopedagoog. De uitslagen van de Cito-toetsen worden met het rapport meegegeven. In de onderbouw bieden we de volgende vakken aan (soms samen in leergebieden): • Nederlands • Engels • Duits • Frans • Wiskunde • Mentorles • Keuzewerktijd en projecturen • CKV junior (culturele kunstzinnige vorming) • Technologie & Toepassing (Bèta Challenge programma) • Mens en Maatschappij (aardrijkskunde en geschiedenis) • Natuur en Techniek (natuurkunde, scheikunde en techniek) • Natuur en Gezondheid (biologie en verzorging) • Levensbeschouwelijke vorming • Tekenen • Handvaardigheid • Muziek • Lichamelijke oefening • LO2 17

Het eerste jaar op de Geessinkweg Onze brugklassen Op de Geessinkweg bieden we de volgende brugklassen aan: • mavo-klas(sen) • mavo/havo-klas(sen) Leerlingen met een vmbo-kader/mavo (kt) advies van de basisschool kunnen bij ons in leerjaar 1 instromen. Zij worden geplaatst in een reguliere mavo-klas en krijgen les op mavo (vmbo-t) niveau. 18

In het tweede jaar… In leerjaar 2 worden deze leerlingen ingedeeld op vmbo-kader of mavo-niveau. Leerlingen op mavo-niveau blijven op de locatie Geessinkweg; leerlingen op vmbo-kader niveau vervolgen hun opleiding op Bonhoeff er College locatie Wethouder Beversstraat. Leerlingen in de dakpanklas mavo/havo zitten ook in het 2e leerjaar nog in deze dakpanklas. In leerjaar 3 worden zij ingedeeld op mavo- of havoniveau. Mavoleerlingen vervolgen hun opleiding op de Geessinkweg; havoleerlingen zetten hun opleiding voort op de locatie Bruggertstraat of locatie Van der Waalslaan. Bevordering Afh ankelijk van de prestaties kan een leerling opstromen (een niveau hoger), afstromen (een niveau lager) of doorstromen (hetzelfde niveau). Op de Geessinkweg krijgen leerlingen vier keer per jaar een rapport. Over de op-, af- en doorstroom van de leerlingen wordt in principe aan het einde van een leerjaar, bij het vierde rapport, een beslissing genomen door het voltallige docententeam. Bij het derde rapport wordt hierover alvast een voorlopig advies gegeven. 19

Uw aanspreekpunt: de mentor Elke brugklas heeft een eigen mentor. Dat is een docent die het wel en wee van iedere leerling in zijn of haar klas in de gaten houdt. Goed contact tussen u en mentor is hierbij belangrijk. De mentor is het eerste aanspreekpunt voor u en uw kind. U kunt contact opnemen met de mentor wanneer u iets wilt bespreken over uw kind en over allerhande schoolse zaken. Mentorlessen In de mentorlessen ligt de nadruk op het groepsproces en de omgang met elkaar. Ook worden er praktische zaken behandeld, bijvoorbeeld het bespreken van een nieuw lesrooster of het voorbereiden van een klassenavond. Tijdens de mentorlessen oefenen leerlingen onder begeleiding van de mentor algemene studievaardigheden, zoals invullen en bijhouden van de agenda, plannen en zelfstandig leren. Verder worden eventuele problemen met de klas besproken en opgelost. De mentor begeleidt de leerlingen ook individueel, ze kunnen met persoonlijke vragen altijd bij de mentor terecht. “Als mentor heb ik intensief contact met mijn leerlingen. Ik probeer hen de weg te laten vinden op school en problemen op te lossen. Ik begeleid mijn leerlingen bij het leren en volg hun schoolresultaten. Daarnaast ben ik een vertrouwenspersoon, een aanspreekpunt voor mijn leerlingen en hun ouders. Door mijn leerlingen een veilige leeromgeving en persoonlijk aandacht te bieden, bouw ik een band met hen op. Ik zorg voor het groepsgevoel in de klas, waar het behandelen van verschillende maatschappelijke thema’s centraal staat. Het bieden van een veilige (leer)omgeving, voldoende persoonlijke aandacht en goed contact met ouders, maken het dat leerlingen zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelen. Hierdoor leren de kinderen het beste en groeien ze als individu!” Öznur Demirkol, mentor locatie Geessinkweg 20

Praktische zaken Onderwijsportaal In het online onderwijsportaal kunt u op elk gewenst moment de studieresultaten van uw zoon of dochter bekijken. Alleen ouders/verzorgers van onze school hebben toegang tot het onderwijsportaal. U kunt uiteraard alleen de gegevens van uw eigen kind inzien. De beveiligde webomgeving van ons leerling-administratieprogramma geeft u informatie over: • personalia met basisgegevens • vakkenpakket • resultaten • absentie en verzuim Schoolboeken en schoolgeld Leerlingen krijgen de schoolboeken in bruikleen. De school ontvangt hiervoor van de overheid een vergoeding. Zolang deze wetgeving van kracht is, hoeft u dan ook geen kosten te maken voor de boeken van uw kind. Verder hebben leerlingen artikelen als pennen, schriften, agenda en rekenmachine nodig. Bij de start van het schooljaar horen ze wat er precies gevraagd wordt. Dit is geen lesmateriaal en is voor eigen rekening. Vrijwillige ouderbijdrage Onze school krijgt van het ministerie van Onderwijs geen geld voor extra activiteiten en voorzieningen die buiten het gewone lesprogramma vallen, maar die we wel belangrijk vinden voor de school, het onderwijs en de leerlingen. Om activiteiten en voorzieningen toch te kunnen aanbieden, vraagt de school aan ouders/verzorgers een vrijwillige bijdrage. Hiermee kunnen we bijvoorbeeld atlassen, woordenboeken, gereedschap en dergelijke betalen. Verder brengen we via de vrijwillige ouderbijdrage zaken als kluisjeshuur en activiteiten in rekening. Schoolpas = bibliotheekpas Leerlingen van onze school kunnen met hun leerlingenpas gratis gebruikmaken van alle voorzieningen van de bibliotheek Enschede, zoals het lenen van boeken en dvd’s en het raadplegen van de media-box, de online catalogus van de bibliotheek Enschede. De schoolpas wordt aan het begin van het schooljaar uitgereikt. De schoolpas is ook een kopieer- en printpas. Aan het begin van het schooljaar krijgen leerlingen een tegoed van € 10,- op hun pas. Dit tegoed is alleen te gebruiken voor kopiëren en printen. 21

Praktische zaken Digitale hulpmiddelen op de Geessinkweg Digitale hulpmiddelen zoals computers en iPad’s vergroten de onderwijsmogelijkheden, zowel in de klas als daarbuiten. Of het nu gaat om interactieve lessen, studiehulpmiddelen of een tekstverwerkingsprogramma. De bovenbouw van het voortgezet onderwijs, het mbo en het hbo vragen steeds meer van leerlingen en studenten. Daarom is het belangrijk om vroegtijdig aandacht te besteden aan vaardigheden als samenwerken, problemen oplossen, zelfsturend en zelfregulerend leren en werken, en leren in een online omgeving. Het gebruik van een computer of iPad in de klas biedt docenten de mogelijkheid om deze vaardigheden bij leerlingen verder te ontwikkelen. Bovendien blijkt de iPad een krachtig middel om meer gediff erentieerd onderwijs te kunnen geven, zodat een leerling meer op zijn of haar eigen niveau kan leren en werken. De Geessinkweg beschikt over diverse computerlokalen waar leerlingen kunnen leren in een online omgeving. Daarnaast werken we met iPad-koff ers. Het gaat om iPads van school die voorzien zijn van de juiste onderwijsapps. Docenten tekenen in voor de iPadkoff er en tijdens de les kunnen de leerlingen gebruik maken een iPad. Deze iPad leveren zij aan het einde van de les weer in bij de docent. Om leerlingen verantwoord te leren omgaan met moderne communicatiemiddelen zoals iPads en smartphones bieden wij een lessencyclus ‘mediawijsheid’ aan. 22

Belangrijke data Wat gebeurt er allemaal voordat uw kind bij ons op school begint? We zetten hier de belangrijke data en fases op een rijtje. Dan weet u wanneer u wat kunt verwachten. 15 januari 2018 16 januari 2018 16 januari 2018 17 januari 2018 30 januari 2018 31 januari 2018 1 februari 2018 7 februari 2018 13 en 14 maart 2018 Informatieavond Technasium & Business School (Bruggertstraat) Informatieavond Bèta Challenge Programma (Geessinkweg) Informatieavond Vwo-plus (Van der Waalslaan) Open dag locatie Wethouder Beversstraat Open dag locatie Bruggertstraat Open dag locatie Van der Waalslaan Open dag locatie Geessinkweg Open dag locatie Vlierstraat PrO Ouders/verzorgers kunnen op 13 en 14 maart 2018 van 17.00 tot 20.00 uur hun zoon of dochter met een ingevuld en ondertekend aanmeldingsformulier aanmelden op de gewenste locatie van het Bonhoeff er College. Onze aanmeldingsformulieren liggen klaar op de basisscholen. april en mei 2018 eind mei 2018 juni 2018 3 september 2018 Overleg met de basisscholen over de plaatsing van de leerlingen. Plaatsingsbrieven naar de basisscholen en plaatsingsbrief naar de leerlingen en ouders. Welkomstbijeenkomst voor brugklassers op de locaties van het Bonhoeff er College. Start schooljaar en introductie brugklassers. 23

Meer informatie Wilt u meer weten over onze school? Neem dan eens een kijkje op onze website www.bc-enschede.nl/oudersgroep8. Kom vooral ook met uw zoon of dochter naar onze informatieavond over het Bèta Challenge programma op dinsdag 16 januari 2018 en onze open dag op donderdag 1 februari 2018. U krijgt dan een goede indruk van ons onderwijs, de sfeer en het gebouw. En u kunt in contact komen met onze huidige leerlingen. Zij kunnen u als geen ander vertellen over onze school. Kijk ook samen eens met uw kind op onze website Watkiesjij.nl. Deze site is speciaal bedoeld voor leerlingen van groep 8 en geeft veel informatie over ons onderwijsaanbod en de verschillende mogelijkheden. U vindt er ook een online rondleiding door de Geessinkweg, zodat u thuis op de bank virtueel door onze school kunt ‘lopen’. 24

Aanmelden Onze aanmeldingsformulieren liggen klaar op de basisschool van uw kind. Op Watkiesjij.nl is tevens een digitaal aanmeldingsformulier te downloaden. U vult het aanmeldingsformulier in. Vervolgens kunt u uw zoon of dochter op 13 en 14 maart 2018 van 17.00 tot 20.00 uur met een ingevuld en ondertekend aanmeldingsformulier aanmelden op onze locatie: Geessinkweg 100, 7544 ND Enschede. 25

Contact Locatie Geessinkweg mavo - mavo gt Geessinkweg 100 7544 ND Enschede Tel. 053 751 27 00 e-mail: geessinkweg@bc-enschede.nl Locatiedirectie Joyce Ottenhof-Bagchus locatiedirecteur Tel. 06 488 850 14 e-mail: j.ottenhof@bc-enschede.nl Gert-Jan Gortemaker afdelingsleider Tel. 06 538 325 32 e-mail: g.gortemaker@bc-enschede.nl 26

Colofon Redactie - Bonhoeff er College Fotografi e - Marty van Dijken Vormgeving - Digidee © Bonhoeff er College 2017 27

Bonhoeff er College Postbus 3081 7500 DB Enschede info@bc-enschede.nl www.bc-enschede.nl

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
Home


You need flash player to view this online publication