18

Uw aanspreekpunt: de mentor Elke klas heeft bij ons een mentor. Hij of zij is het eerste aanspreekpunt voor leerlingen en ouders. De mentor houdt samen met de leerling en ouders de resultaten in de gaten en stelt doelen die gedurende het jaar steeds bijgesteld worden, in overleg met de leerling en zijn of haar ouders. De samenwerking tussen deze drie vinden wij op school erg belangrijk! Want samen komen we tot de beste resultaten! In de eerste klas gaat de mentor ook op huisbezoek bij de leerling, om kennis te maken met elkaar. Groepsproces De mentor begeleidt en bewaakt de groepsvorming van de klas. Om goede resultaten te kunnen behalen is het van groot belang dat leerlingen zich veilig voelen op school en in de klas. De mentor besteedt zeker in het begin, maar ook later aandacht aan het groepsproces. Dit doet hij of zij in mentorlessen en enkele keren per jaar vindt er een groepsactiviteit buiten school plaats. Tijdens deze activiteiten kan de mentor goed observeren hoe het er met de klas als groep voor staat. Later in lessen kan op dit proces weer ingehaakt worden, om de band te versterken en samenwerken te bevorderen. Vervolg loopbaan op het vmbo In mentorlessen wordt aandacht besteed aan de keuze voor de bovenbouw. Doormiddel van opdrachten kan de leerling samen met de mentor en zijn of haar ouders onderzoeken waar de interesses voor beroepen juist wel of niet liggen. Rapporten Enkele keren per jaar houdt de mentor leerling en ouders op de hoogte van de resultaten door middel van het tien minuten gesprek. In dit gesprek is niet alleen de mentor, maar ook zeker de leerling aan het woord. 18

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication