23

>> In Europa is de VDL Groep dé koploper op het gebied van elektrische bussen. VDL en haar Nederlandse klanten krijgen wekelijks buitenlandse delegaties op bezoek. VDL biedt klanten maatwerk bussystemen in een totaalpakket, inclusief reparatie, onderhoud en energie. Want de elektrische bussen rijden volledig op energie met een groen certificaat. “Continuïteit in vergroening is goed mogelijk met onze bussen. We weten wanneer bussen energie nodig hebben. We hebben bussen rijden bij onze klanten in diverse plaatsen in Nederland en daarbuiten. Per klant berekenen we het optimale bussysteem. Daarin nemen we de route, de laadinfrastructuur, de batterij en de chauffeurspauzes of -wisselingen mee. Door hier simulaties op los te laten, kunnen we de meest optimale bus samenstellen. Door de modulaire bouwwijze van de VDL Citea Electric kunnen wij diverse buslengtes, batterijpakketten en laadsystemen aanbieden. Op deze manier bouwen we elektrische bussen die geschikt zijn voor iedere lokale situatie.” In China heeft de overheid al grote stappen gezet. Kleingeld: “De Chinese overheid dwingt elektrische bussen af. Fabrikanten ontvangen de specificaties en er wordt door de overheid centraal geïnvesteerd in de ontwikkeling en uitrol van elektrische voertuigen. In Europa gaat dit duidelijk op een andere manier.” “De IAP eMobility roadmap is voor ons belangrijk omdat het fundingsperspectief hier doorheen loopt. Als bedrijf moeten we forse investeringen doen om nieuwe producten te ontwikkelen voor 23 bijvoorbeeld vrachtverkeer in de binnenstad en stadsdistributie, zoals 40-tons vrachtwagens en vuilniswagens. En we investeren in kleinere modaliteiten als elektrische 8-persoonsbusjes en bestelbusjes. Iedereen begrijpt dat er aan de eerste introductievoertuigen weinig te verdienen is. Wij springen hier desondanks op in en zien hier gelukkig het stimuleringsklimaat vanuit de Nederlandse overheid verbeteren.“ V-Storage Inmiddels is ook het eerste energieopslagsysteem van V-Storage – het gezamenlijke bedrijf van Scholt Energy Control en de VDL Groep – in gebruik genomen. Het energieopslagsysteem is ontworpen om verouderde batterijen te hergebruiken. Deze batterijen met een capaciteit van 80%, die niet meer geschikt zijn voor de bus, kunnen uitstekend worden gebruikt in een groot batterijsysteem. Deze grote batterij wordt ingezet voor peak shaving en loadshedding. De overtollige energie kan worden verkocht aan het primaire net en de netaansluiting hoeft niet altijd te worden verzwaard als de eigen productie wordt opgeschaald. Een win-win-win situatie dus.

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication