33

3 CONCLUSIES  Leden van medezeggenschapsraden geven aan dat agressie en geweld door externen in de overheids- of semi-overheidssector een belangrijkere rol speelt dan agressie en geweld door leidinggevenden en collega’s. In de marktsector speelt agressie en geweld door leidinggevenden en collega’s een grotere rol dan door externen.  Bij de overheids- of semi-overheidssector komen volgens de leden van medezeggenschapsraden in hun organisaties de medewerkers vooral in aanraking met agressie en geweld door klanten in de vorm van intimidatie, verbale agressie in de vorm van spugen en lichamelijk geweld. Maar ook intimidatie door leidinggevenden en collega’s scoort hoog.  Binnen de marktsector rapporteren de leden van de medezeggenschapsraden dat bij 36% van de organisaties medewerkers worden geïntimideerd en bij 26% van de organisaties medewerkers worden gepest. Daarnaast worden volgens de leden van de medezeggenschapsraden in een kwart van de organisaties medewerkers geïntimideerd door klanten. Over het algemeen komen vormen van agressie en geweld volgens de respondenten in de marktsector minder voor dan in de overheids- of semi-overheidssector.  Opvallend is dat met name de overheids- en semi-overheidssector behoefte heeft aan aanvullende maatregelen tegen agressie en geweld, met name door klanten. Voor de marktsector speelt dit een veel mindere tot geen rol. Wel zou in deze sector 29% van de respondenten graag extra maatregelen zien tegen agressie en geweld door leidinggevenden en collega’s.  Ruim 60% van de respondenten uit de overheids- of semi-overheidssector is van mening dat de medewerkers in hun organisatie met regelmaat worden geconfronteerd met situaties van agressie en geweld en dat hun organisatie maatregelen kent rond het tegengaan van agressie en geweld. Rond 70 % vindt dat er in hun organisatie een actueel beleid is rondom veiligheid en agressie en dat de veiligheid van medewerkers en beheersing van agressie hoog op de prioriteitenlijst staat en meer dan de helft vindt dat er een cultuur in de organisatie heerst waarin agressie en geweld gemakkelijk besproken kan worden en er heldere procedures zijn. Op alle vlakken kunnen er echter ook nog extra inspanningen worden ondernomen bij het tegengaan van agressie en geweld, met name bij de training van medewerkers en het adequaat reageren door leidinggevenden op meldingen van agressie en geweld.  In de marktsector geeft maar ruim 19 % van de respondenten aan dat de medewerkers in hun organisatie met regelmaat worden geconfronteerd met situaties van agressie en geweld. Het merendeel geeft aan dat hun organisatie maatregelen kent rond het tegengaan van agressie en geweld. Iets minder respondenten dan in de overheids- of semi-overheidssector geeft aan dat er in hun organisatie een actueel beleid is rondom veiligheid en agressie, dat de veiligheid van medewerkers en beheersing van agressie hoog op de prioriteitenlijst staat en dat agressie en geweld gemakkelijk bespreekbaar is. Ook vindt de meerderheid van de respondenten dat er adequaat wordt gereageerd door de leiding wanneer er een melding van agressie en geweld en dat de procedures voldoende helder zijn, Opvallend is dat de respondenten uit de marktsector vinden dat de medewerkers doorgaans niet goed getraind zijn in de omgang met agressie en geweld. 31

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication