166

specifiek probleem, kunnen elders gevolgen hebben. Politieke ambtsdragers en ambtenaren dienen zich daarom beter bewust te zijn van de mogelijke gevolgen die beleid met zich meebrengt. Gerrit van de Kamp55 , voorzitter van de politievakbond ACP, pleit daarom voor de invoering van een veiligheidseffectrapportage, waarin je vooraf bekijkt wat de effecten van beleid zijn als het om veiligheid gaat. Dit vanuit de gedachte dat voorkomen beter is dan genezen. De commissie-Hoekstra heeft in juni 2015 een aantal aanbevelingen uitgebracht naar aanleiding van de moord op Els Borst, waarvan de minister van Veiligheid en Justitie al heeft toegezegd deze op te volgen. Het betreft onder meer de samenwerking tussen politie, het Openbaar Ministerie en de GGZ. 6 CONCLUSIE EN AANDACHTSPUNTEN Het expertisecentrum Veilige Publieke Taak houdt met ingang van 2016 op te bestaan. Er is dan vier jaar lang gewerkt aan het ontwikkelen van instrumenten, het geven van voorlichting en het verhogen van het bewustzijn bij organisaties met een publieke taak dat agressie en geweld niet toelaatbaar is. Maar daarmee is de taak nog niet klaar. Het expertisecentrum Veilige Publieke Taak pleit voor meer aandacht voor de volgende kwesties: - Een betere voorbereiding Ontwikkel een veiligheidseffectrapportage gericht op het inschatten van de veiligheidsrisico’s van bepaald beleid. Wees dus beter voorbereid. 1. Kritisch zijn op de eigen organisatie Agressie en geweld tegen professionals gebeurt niet alleen door externen. De drie vormen van agressie kunnen ook tussen werkenden onderling plaatsvinden, bijvoorbeeld in de vorm van pesten of seksuele intimidatie. Wees daarom alert op de verhoudingen tussen leidinggevenden en hun medewerkers en tussen collega’s. Moeizame of zelfs agressieve onderlinge werkrelaties hebben effect op de relaties met externen. 55. De Prijs van Agressie en Geweld. Interview met Gerrit van de Kamp: ‘Bereken vooraf de veiligheidsgevolgen van beleid’, pp. 30-33. Expertisecentrum Veilige Publieke Taak (juli 2014). 164 STAAT VAN DE AMBTELIJKE DIENST 2015

167 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication