44

4 HET RIJK In de afgelopen jaren zijn bij het Rijk verschillende programma’s uitgevoerd om de organisatie te veranderen. De verantwoordelijkheid voor de organisatie en bedrijfsvoering van de rijksdienst is daarbij telkens op een hoger niveau neergelegd en is in het huidige kabinet opgedragen aan een afzonderlijke minister voor Wonen en Rijksdienst. Andere Overheid In december 2003 bood de minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties De Graaf de visie en het actieprogramma tot modernisering van de overheid ‘Andere Overheid’ aan de Tweede Kamer aan. Dit programma werd voorbereid door een programmadirecteur-generaal met een kleine staf. De modernisering wordt in de eerste plaats gezocht in een andere rolverdeling tussen burger en overheid. De visie heeft het over de overheid mede vanuit het besef dat de mensen de overheden als één overheid zien. De visie werkt dit uit in een aantal contouren van de moderne overheid. Onderdelen daarvan zijn: het maatschappelijke contract en de overheid, de aard en omvang van het publieke taakpakket, een nieuwe sturingsvisie, een betere inbedding van de beleidsuitvoering in het beleidsproces, de modernisering van verantwoording, toezicht en controle, de betrokkenheid van de burger bij de beleidsvorming, betere dienstverlening, moderne interbestuurlijke verhoudingen, de doorwerking in de organisatie van de overheid, de herijking van advies en overleg, en de relatie met de Europese Unie. Deze brede agenda is in het actieprogramma ‘Andere Overheid’ uitgewerkt in vier actielijnen: - De overheid gaat haar dienstverlening aan de burger verbeteren. - De overheid gaat minder en anders regelen. - De rijksoverheid gaat zichzelf beter organiseren. - De rijksoverheid gaat haar relaties met provincies en gemeenten vernieuwen. Bij de derde actielijn worden voorstellen gedaan op de terreinen beleid, uitvoering, toezicht en bedrijfsvoering. Zo komt er een interdepartementaal beleidsonderzoek naar verzelfstandigde organisaties op rijksniveau, wordt er een nieuwe kaderstellende visie op toezicht aangekondigd, wordt de personeels- en salarisadministratie van de ministeries ondergebracht in een shared service en worden voorstellen gedaan op het punt van de kwaliteit van het personeel van het Rijk en het adviesstelsel. Minister De Graaf kon het actieprogramma niet afronden door zijn aftreden in maart 2005, nadat zijn plannen om de gekozen burgemeester mogelijk te maken niet de vereiste steun kregen in de Eerste Kamer. In april 2005 sprak De Graafs opvolger minister Pechtold met de Tweede Kamer af dat in het programma ‘Andere Overheid’ voortaan prioriteit 42 ORGANISEREN ALS PERMANENTE OPGAVE

45 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication