55

Figuur 1: Organisatieverandering: bezuinigen of verbeteren? 10 20 30 40 50 60 70 80 0 Rijk Gemeenten Provincies 3 HET VERANDERPROCES De centrale these van verandermanagementtheorie is dat de mate waarin medewerkers bereid zijn verandering te steunen niet alleen afhankelijk is van wát er verandert – de inhoud van de verandering –, maar voor een belangrijk deel wordt bepaald door het proces waarmee de verandering wordt ingevoerd. Met andere woorden: verandering kan gemanaged worden. Er bestaat dan ook een veelvoud aan (quasi)wetenschappelijke stappenplannen voor het managen van een ‘succesvolle’ organisatieverandering (bijvoorbeeld Kanter et al. 1992; Kotter, 1996; Fernandez & Rainey, 2006). Hoewel de empirische onderbouwing Waterschappen van dit soort literatuur veelal ontbreekt, genieten dergelijke aanbevelingen aanzienlijke bekendheid en navolging onder managers, ook binnen de publieke sector. Er bestaan opvallend veel overeenkomsten tussen stappenplannen voor geplande verandering. Een eerste aandachtspunt is om duidelijk aan medewerkers te communiceren waarom de organisatieverandering noodzakelijk en urgent is en hoe het implementatieproces zal verlopen. Door goed te communiceren begrijpen medewerkers de noodzaak van de verandering en zijn er weinig verrassingen en onduidelijkheden in het implementatie61,2 64,7 67,6 62,4 Bezuinigen Verbeteren klantgerichtheid Verbeteren interne processen 33,1 24,9 10,4 5,7 6,5 25,8 5,8 31,9 STAAT VAN DE AMBTELIJKE DIENST 2015 53

56 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication