10

• De stad moet daarom duidelijkheid scheppen in de rol die ze wil vervullen. Enerzijds is de stad inrichter van onderwijs (stedelijke basisscholen) en staat ze in een concurrentiële positie ten aanzien van de andere onderwijsnetten. Anderzijds vervult de stad een regisseursrol en is ze de motor van het flankerend onderwijsbeleid. Daarom moet er binnen de schoot van het college van burgemeester en schepenen een uitsplitsing zijn van beide verantwoordelijkheden. Als inrichter van een eigen kwalitatief onderwijs moet de stad verder werk maken van de afbouw van alle niet-objectieve verschillen tussen de verschillende onderwijsnetten om zo de vrije keuze ten gronde te garanderen. Het flankerend onderwijs is geen resultaat van een top-down denken, maar sluit aan op de noden die van onderuit worden gedefinieerd. Gekoppeld aan de middelen voor flankerend onderwijs blijft de stad wel sturende taken uitvoeren, bijvoorbeeld in functie van het beschikbaar maken van schoolgebouwen (bvb. sportinfrastructuur) voor de gemeenschap. • Het stedelijk onderwijs wordt verzelfstandigd, terwijl de samenwerking met het gemeenschapsonderwijs wordt versterkt. • De capaciteitsproblematiek moet zowel op korte als op lange termijn verder worden aangepakt in een goed overleg met alle netten. Een lange termijn-masterplan wordt uitgewerkt rond de onderwijsnoden, met een daaraan gekoppeld actieplan. Om de nodige bijkomende plaatsen te creëren, zal de stad blijven investeren in haar schoolgebouwen en mede pleitbezorger zijn van de nodige middelen voor de andere onderwijsnetten. Tegelijk zal er met het Vlaams Ministerie van Onderwijs ruimte gezocht worden voor het opzetten van proeftuinen voor verregaande vormen van samenwerking tussen de twee netten van officieel onderwijs. De woonontwikkelingen binnen het woonuitbreidingsgebied bij de Gitsestraat bieden een unieke kans om exemplarisch een onderwijsinfrastructuur uit te werken die multifunctioneel is en de onderwijsactoren samenbrengt. • De aanwezigheid van hoger onderwijs in de stad biedt zijn eigen opportuniteiten. De stad moet dit onderwijs uitdrukkelijk verwelkomen en ondersteunen door een waaier van initiatieven (een vrijetijdspas, sportpas, bijzondere faciliteiten, enz.) Ook het stimuleren van de ontwikkeling van onderzoekscentra en wetenschappelijke bedrijvigheid die rechtstreeks bij dit hoger onderwijs aansluiten, verhoogt de attractiviteit van Roeselare als studentenstad en verzekert een toekomst, ook na de studententijd. • We realiseren in nauw overleg met de Task-force de uitbreiding van De Vlieger en de Speelvogel te Rumbeke, met inbreiding op de site Octopus om zo op korte termijn een verhoging van de capaciteit te realiseren. Senioren Om een antwoord te bieden aan de uitdaging van de vergrijzing zetten we verder in op een sterk seniorenbeleid. We willen de senioren kansen geven om een actief leven te behouden en te versterken. 10

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication