14

concrete doelstellingen en met inspraak van de betrokken handelaarsorganisaties in alle fasen van de strategische planningsprocessen. Kansen voor externe marketing via televisie of andere media worden optimaal benut. Een overzicht van de inname van het openbaar domein bij evenementen wordt opgesteld en voorafgaandelijk gecommuniceerd. • De handelsevenementen worden vernieuwd in samenspraak met en via ondersteuning van private partners en in nauwe opvolging door Centrum Roeselare en het Horecamanagement. Een vaste koopavond met verruimde openingsuren voor de stadsdiensten wordt onderzocht. Bovendien wordt de locatie van grootschalige evenementen in de culturele en sportieve sfeer (Groote Stooringe, wielerwedstrijden zoals het Natourcriterium, Parkconcerten, …) zoveel mogelijk naar de binnenstad geleid, zonder beknottend te werken voor initiatieven die ontstaan in de deelgemeentes en wijken. Een concrete integrale evenementenaanpak moet getoetst worden op zijn haalbaarheid en het vrijwilligerswerk van de handelaars ondersteunen in plaats van afremmen via de evenementenbegeleider. • Het toerismebeleid van de stad wordt verder gefocust op het commerciële ‘Hart van WestVlaanderen’, met slimme verbindingen voor de promotie en uitbouw van onder meer het WieMu en het Miummm. De site Sterreboskasteel wordt verder uitgewerkt binnen de Eurometropool-samenwerking. Specifieke initiatieven zoals het Kappersmuseum, het Filmmuseum, enz., worden promotioneel ondersteund. Een adviesraad Toerisme wordt opgericht. • De nieuwe en bestaande bedrijvenparken en kantooropportuniteiten worden actief gepromoot waarbij leegstaande panden terdege worden geïnventariseerd. • Om nieuwe investeerders en onderzoekscentra (voeding, bio, agro, zorg, … en de spin-offs daarvan) naar de stad te trekken, worden gerichte campagnes en acties opgezet. Handelscentra De koopcentra in het stadscentrum, de centra van de deelgemeenten en de handelszaken langs de handelssteenwegen zijn kloppende aders van de stadseconomie. • Het DNA van de verschillende koopcentra wordt optimaal gevaloriseerd. Een ‘Roeselroute’ benadrukt de effectieve verkoopspunten in de binnenstad. De commerciële verbinding met de handelszaken in de periferie wordt versterkt in een strategische samenwerking, met nadruk op kernversterking voor de detailhandelszaken. Initiatieven als ‘Beveren Bruist’ worden gestimuleerd ook in Oekene en Rumbeke; de ‘Westlaanpromenade’ kan een voorbeeldfunctie vervullen voor andere handelssteenwegen. • De centrummanager binnen de dienst economie vervult een coördinerende en ondersteunde rol in samenspraak met de handelaarsorganisaties. Het pilootproject ‘Winkelmonitor’ (in samenwerking met Unizo/WES) voorziet een permanente commerciële monitoring van het stadscentrum. • Het centrumstraten- en pleinenplan wordt in samenspraak met de handelaarsorganisaties en het horecamanagement opgesteld, met een evenwicht tussen parkeermogelijkheid en evenementenstrategie. Het parkeervrij maken van pleinen is enkel mogelijk wanneer er voldoende alternatieve capaciteit is en deze alternatieven voldoende worden ontwikkeld en 14

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication