15

gepromoot, bvb. in samenwerking met De Lijn en NV Parkeren. De parkeermogelijkheid kan enkel worden gemoduleerd na de afwerking en promotie van de voorziene parkings in de Munt en aan het Station. Het uittekenen van de terrassen of kleinere structurele verfraaiende ingrepen houdt tevens rekening met de wensen van de marktlieden. Nieuwe openbare toiletten worden ingepland, zowel vast als mobiel tijdens evenementen. • Het parkeerbeleid wordt grondig hertekend. Hierbij wordt aandacht besteed aan een: • Evaluatie blauwe zone zowel naar plaats als tijdsduur • Gedifferentieerde tarifering met als doel meer wagens in de betaalparkings te krijgen en dit zo mogelijk in combinatie met commerciële acties ter promotie van de parkings Focus op kortparkeerzones in het centrum • • Betere en permanente externe en outdoor-communicatie • Grondige doorlichting van het contract met NV Parkeren met o.a. bijsturingen op vlak van klantvriendelijkheid van organisatie en wachters (bvb via opleidingen) • Accuraat parkeerverwijssysteem dat de betaalparkings als meest logische optie aanduidt • Om leegstand te vermijden, wordt een assertief en anticiperend beleid gevoerd door de dienst economie, onder andere via de centrummanager. Op basis van een gerichte inventarisatie, wordt actief prospectie gevoerd naar zaken die in Roeselare een nieuwe of bijkomende vestiging wensen te organiseren, in overleg met eigenaars van huurpanden, promotoren en projectontwikkelaars. Er wordt onderzocht hoe fiscale vrijstellingen investeringen in lang leegstaande panden kunnen stimuleren, bijvoorbeeld voor starterswinkels, de invulling van verkoops- en woonruimtes op de bovenverdiepingen, de verhuur van leegstaande etalages of pop-upshops binnen een globale aanpak van de winkelgevels. Het kernversterkend beleid is de beste maatregel tegen leegstand in de binnenstad, waarbij nieuwe detailzaken enkel daar een plaats kennen. • Het nachtwinkel-reglement en de territoriale invulling ervan wordt geëvalueerd in functie van die nachtwinkels die overlast veroorzaken. • Een buurtwinkel-aanpak wordt afgestemd met het wijkenbeleid. • De experimentele ontwikkeling van een city-depot gebeurt in samenspraak met de handelaarsorganisaties. • Onze bewoners krijgen bij speciale gelegenheden, zoals gouden bruiloften, geschenkbonnen die ze kunnen gebruiken bij en na overleg met de lokale winkeliers. Horeca • Het bestaande Horecamanagement wordt autonomer uitgebouwd, met zowel aandacht voor de cafés als de restaurants en de hotels. De dienst toerisme wordt nader betrokken bij een meer geïntegreerde promotie van onze horecatroeven (Smakelijke Plekjes, Horecagids, enz.) • Een terrassenvriendelijk beleid wordt uitgebouwd in functie van het pleinenplan met behoud van de bestaande tarieven. Winterterrassen en vaste terrassen met een beperkte maar hernieuwbare bouwvergunning worden ondersteund. De terrassen dienen esthetisch samenhangend te zijn volgens een globale aanpak, met haalbare overgangsperiodes. 15

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication