24

aan het plein dat er het meest voor geschikt is. Er wordt een stappenplan opgemaakt dat moet leiden tot het autovrij maken van de Grote Markt waarbij dit flexibel en op bepaalde tijdstippen van het jaar en in overleg met lokale handelaars en horeca kan gebeuren. Bovendien moeten een aantal randvoorwaarden vervuld zijn, die betrekking hebben op de heraanleg en aankleding van de pleinen en de Markt in het bijzonder, het bieden van goede alternatieven voor het parkeren van wagens, het voorzien in een afdoend antwoord voor kortparkeren en mensen die minder mobiel zijn, de inpassing in het nieuwe circulatieplan enz. Op korte termijn wordt hiertoe een concreet plan uitgewerkt dat daarna zo spoedig mogelijk wordt gerealiseerd. De mogelijkheid wordt ook onderzocht om in de toekomst te werken met een shoppingbus die een snelle verbinding tussen het centrum en de stadsrand verzekert. • Bij de aanleg van de tweede fase Westlaan-Noordlaan wordt proactief overlegd met de bewoners, handelaars en alle betrokken actoren in het kader van de evaluatie van de afgewerkte eerste fase. De samenwerking met de handelaarsorganisaties via een bereikbaarheidsadviseur is daarbij opportuun. • In het centrum komt er een veralgemeende tonnagebeperking en samen met de handelaars wordt onderzocht hoe de distributie kan worden georganiseerd via een city-depot. Het stadsbestuur zal de samenwerking met het parkeerbedrijf kritisch bevragen. Dit geldt niet alleen voor het nakomen van de contractuele verplichtingen, maar ook en vooral de wijze waarop door de medewerkers van het parkeerbedrijf wordt opgetreden, de niet adequate werking van het parkeerverwijssysteem, de parkeertarieven die behalve het kortparkeren erop moeten gericht zijn het parkeren in de parkeerhavens krachtig te stimuleren, enz. Het voorkomen van verkeersongevallen blijft een bijzonder punt van zorg. Dit geldt niet in het minst voor de zwakke weggebruiker. Daarom moet er een grondige analyse gebeuren van de ongevallen met inbegrip van het formuleren van aanbevelingen waardoor het aantal ongevallen nog verder zou kunnen worden gereduceerd. 24

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication