5

• Nieuwe inwoners Elk jaar ontmoeten we honderden nieuwe inwoners. Zij zijn een meerwaarde en maken de stad sterker! We moeten hen meteen “thuis” laten voelen in Roeselare en hen snel wegwijs maken in de stad. Voor sommigen is dit minder evident omdat taal- en culturele problemen vaak zorgen voor een moeilijke communicatie. We moeten hen sterk stimuleren en via diverse initiatieven (schoolopbouwwerk, basiseducatie, CVO….) helpen om zich in te burgeren en verantwoordelijkheid op te nemen op zowat alle domeinen van ons samenleven. Ze worden correct behandeld volgens hun rechten en plichten en doorgedreven begeleid en gestimuleerd op het vlak van een gedegen kennis van onze taal in functie van werk en opleiding en op het vlak van integratie. Hierbij wordt sterker ingezet op de vervolgtrajecten voor anderstaligen. Het actualiseren en versterken van de rol van de gemeenteraad Er moeten formules worden uitgewerkt waardoor de werking van de gemeenteraad wordt gevaloriseerd en opgewaardeerd. • Zo moet de gemeenteraad zich meer toespitsen op fundamentele debatten over het strategisch beleid. Beleidsbrieven en thema-raden kunnen dit ondersteunen. Ook een bredere situering van de diverse dossiers die ter bespreking en ter goedkeuring worden voorgelegd kan daarbij helpen. We maken daarbij werk van de introductie van alle relevante instrumenten (vb. presentaties, audiostreaming, …) die ter beschikking zijn. • De raadscommissies moeten meer zijn dan infovergaderingen, maar een gremium bieden voor een politiek debat. Burgers en zeker experten in de materies die op de agenda staan, moeten hierbij een bijdrage kunnen leveren. Er moet hierbij ook aandacht zijn voor de vertegenwoordiging van de oppositie in verzelfstandigde gemeentelijke vzw’s en bij overleg en samenwerking op het bovenstedelijk niveau. In elk geval zal hieromtrent regelmatig een verslag worden uitgebracht op de gemeenteraad en de nodige adviezen voor de verdere aanpak worden geformuleerd. Een optimalisatie van de communicatie Het communicatiebeleid van de stad moet meer samenhangend gebeuren, met een versterking van haar informatieve en mobiliserende kracht. De stadscommunicatie moet grondig en kritisch worden doorgelicht en de uitgaven herschikt in functie van een grotere effectiviteit en kostenefficiëntie. 5

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication