12

het kortparkeren verder gestimuleerd en worden er voldoende laad‐ en loszones voorzien. In overleg met de scholen wordt het parkeerprobleem rond de schoolgebouwen opgelost. De stad investeert verder in fietsstallingen zowel in het centrum als bij het station. Steeds meer wordt vastgesteld dat, niettegenstaande de inspanningen die de stad doet, heel wat weggebruikers zich niet houden aan snelheidsbeperkingen. Vandaar dat de noodzaak sterk groeit om ook sanctionerend op te treden en meer snelheidscontroles te laten uitvoeren. Bijzondere aandacht moet ook te gaan naar mensen die zich moeilijk kunnen verplaatsen met het openbaar vervoer of die zich niet (meer) zelf met de wagen kunnen verplaatsen. De Minder Mobielen Centrale geeft hierop een passend antwoord. Doordat het OCMW de helft van de kosten voor de gebruikers rechtstreeks ten laste neemt, is deze dienstverlening voor de gebruiker ook betaalbaar. Deze ondersteuning vanuit het OCMW moet onverminderd worden voortgezet en het zoeken van bijkomende chauffeurs wordt verder aangemoedigd. Voor de realisatie van een goed mobiliteitsbeleid in Tielt dient enerzijds de ontsluiting van onze stad verbeterd te worden. De ervaring bij het intensief lobbywerk bij de hogere overheden van onze CD&V‐mandatarissen is hierbij een enorm pluspunt. Anderzijds zullen ook mobiliteitskeuzes in het centrum van Tielt en zijn deelgemeenten moeten genomen worden. De juiste afweging tussen een vlotte doorstroming en een veilige en leefbare verkeerssituatie is daarbij van groot belang. CD&V vindt het belangrijk dat voor de te kiezen mobiliteitsoplossingen een voldoende draagvlak bestaat. Daarom dient de bestaande verkeerscommissie als adviesorgaan uitgebreid te worden met experten, vertegenwoordigers van de scholen en verenigingen en andere geïnteresseerden om de betrokkenheid en het draagvlak over mobiliteitsvraagstukken te vergroten. 12

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication