15

{Alle Leuvenaars inbegrepen} 3.3.2 De stad gaat bij het opstellen van de jaarlijkse begroting minimaal uit van een evenwicht tussen de gewone uitgaven en de gewone ontvangsten van het eigen dienstjaar. Vanzelfsprekend mag een overschot geboekt worden. 3.3.3 De stad wil uitgaan van het principe dat de uitstaande schuld eigen aandeel gedurende deze legislatuur niet zal toenemen. De schuldfinanciering over een periode van zes jaar zal principieel gelijk zijn aan de schuldaflossingen over dezelfde periode. Concreet betekent dit dat de jaarlijkse capaciteit voor schuldfinanciering wordt beperkt tot gemiddeld 15 miljoen euro per jaar. 3.3.4 De stad wil een gewoon reservefonds aanhouden om de in- en uitgaande kassastromen op elkaar af te stemmen. Het gewoon reservefonds bedraagt 15% van de totale uitgaven van het eigen dienstjaar van de laatst goedgekeurde begrotingsrekening. (N.B. In het buitengewoon reservefonds bevinden zich fondsen die bestemd zijn voor specifieke investeringen (bv. centrale werkplaatsen, parkabdij,…) 3.3.5 De stad wil voor de financiering van het AGSL uitgaan van het principe van de cashpooling. De ‘volstorting’ van het onderschreven maatschappelijk kapitaal en het verstrekken van (doorgeef)leningen zullen worden gestort in functie van de financiële behoeften van het AGSL. Het AGSL bezorgt daarvoor aan de stad Leuven maandelijks een geactualiseerde thesaurie- en liquiditeitsplanning. De bijdrage in het exploitatietekort van het AGSL wordt door de stad Leuven jaarlijks bijgepast zoals bepaald in de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Leuven en AGSL. Dit principe moeten we in de volgende beleidsovereenkomst uitbreiden tot alle autonome gemeentebedrijven. 3.3.6 De totale leningskorf moet gediversifieerd zijn in looptijd, vast/variabel, leningen/thesauriebewijzen, … om het risico te spreiden. Op basis van een doorgedreven risicobeheer, wordt de leningskorf minstens 1 keer per jaar geëvalueerd en indien nodig bijgestuurd. CD&V verkiezingsprogramma – Leuven – 14 oktober 2012 14

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication