{Alle Leuvenaars inbegrepen} 3.1.2 Ook op nachtelijke uren dienen er voldoende politieagenten aanwezig te zijn in de Leuven. Niet alleen om overlast te bestrijden (geluidsoverlast, vandalisme, wildplassen e.d.) maar ook om criminaliteit aan te pakken. 3.1.3 CD&V is ervan overtuigd dat Gemeentelijke Administratieve Sancties een nuttige tool voor lokale besturen kunnen zijn in de bestrijding van kleine criminaliteit wanneer dit kadert in een integraal veiligheidsbeleid. Zeker om overlast te bestrijden in het uitgaansleven dient hier gebruik van gemaakt te worden. 3.1.4 Het systeem van de veiligheidscamera’s beslaat een aanzienlijk deel van het totale politiebudget. Gelet op de noodzakelijke versterking van de nabijheidspolitie vindt CD&V Leuven dat we ook de budgettaire grenzen voor dit instrument bereikt hebben. Wij zijn niet tegen het gebruik van veiligheidscamera’s zolang dit past in een integraal veiligheidsplan en er uiteraard wordt voldaan aan de privacywet. De plaatsing, werking alsmede de effectiviteit van het camerasysteem moet periodiek geëvalueerd worden door het politiecollege en het lokale bestuur. Uit onderzoek moet blijken of het cameratoezicht proportioneel is met het beoogde doel en of verder gebruik van het cameratoezicht nog steeds gewenst is. 3.1.5 CD&V gelooft niet in een sluitingsuur, aangezien hier een groot deel van de eigen bevolking door wordt gestraft. We pleiten wel voor een repressiever beleid na 2 uur ’s nachts. 3.2 CD&V Leuven wilt het veiligheidsgevoel verhogen door een integraal veiligheidsbeleid waarbij diverse publieke en private actoren, tot de inwoners toe, betrokken wordt en waarbij zowel gewerkt wordt aan preventie als aan het repressief aanpakken van incidenten. Streefdoel: Het (gecumuleerde) percentage inwoners die zich volgens de politie-enquête altijd of vaak onveilig voelen zakt tegen 2018 tot maximaal 2.5%. Streefdoel: De aanwerving van een “coördinator integrale veiligheid”. Streefdoel: Het opzetten van een participatiestructuur voor publieke en privé partners die minstens 12x per jaar bijeen komen enerzijds, en het opzetten van minstens 2 dialoogmomenten per deelgemeente met de inwoners. Kencijfer: Op te volgen: de opname van een indicator m.b.t. het gevoel van de betrokkenheid bij de zorg voor de integrale veiligheid van zijn buurt in de politie-enquête. 3.2.1 Verscherpen en formaliseren van overleg tussen burgemeester, procureur, politie en partners (onderwijs, handelaars, jongeren, senioren, preventiemedewerkers, ziekenhuizen, De Lijn enz.). De burgemeester is voor CD&V de actieve regisseur van het veiligheidsbeleid. Ten eerste is het verzekeren van veiligheid één van de kernopdrachten van een burgemeester en ten tweede heeft de burgemeester op verschillende beleidsdomeinen een grote invloed. CD&V verkiezingsprogramma – Leuven – 14 oktober 2012 26
28 Online Touch Home