34

{Alle Leuvenaars inbegrepen} 3.2 Door een voortdurende waakzaamheid wordt de verkeersveiligheid in Leuven verder verhoogd. Streefdoel: De dalende trend van het aantal verkeersongevallen in Leuven moet zich verderzetten en het aantal verkeersongevallen mag hoogstens 500 per jaar bedragen (506 in 2009). Streefdoel: Het aandeel verkeersongevallen met fietsers daalt structureel tot onder de 25% van alle verkeersongevallen tegen 2018 (31,42% in 2009). Streefdoel: Het scherpst ervaren probleem inzake verkeer zoals blijkt uit de politie-enquête, is het item “bussen of vrachtwagens die rakelings voorbij fietsers reiken” met een gemiddelde 5.37 op 7. Tegen 2018 willen we dat dit met minstens 0.5 punten daalt. 3.2.1 Leuven dient de verkeersongevallenregistratie op een systematische manier te verwerken in een GIS-systeem. Een gedegen onderzoek van de zo verkregen gegevens geeft een beeld van het gedrag dat aan de oorsprong ligt van ongevallen en kan een belangrijk hulpmiddel zijn om de infrastructuur kritisch te evalueren. 3.2.2 Er wordt werk gemaakt van oplossingen voor reeds geïdentificeerde, zwarte punten zoals de Keizersberg, de Diestsepoort, de kruispunten op de ring, de Naamsesteenweg, het kruispunt van de Koning Boudewijnlaan en de Celestijnenlaan, de Aarschotsesteenweg, Koning Albertlaan, etc. 3.2.3 Bij de heraanleg van wegen wordt bijkomend geïnvesteerd in goed en veilig berijdbare fietspaden (cf. fietsvademecum). 3.2.4 Er wordt aandacht besteed aan uitgestippelde, veilige fietsroutes van en naar scholen. Er wordt nagegaan waar ook andere “kindlinten” waarlangs kinderen eventueel zelfstandig bepaalde trajecten op een veilige manier kunnen afleggen naar school of speeltuin, aangeduid en ingericht kunnen worden. 3.2.5 Het verkeersreglement is een belangrijk instrument in het kader van de verkeersveiligheid. Met dit voor ogen moet er zowel preventief als sanctionerend opgetreden worden om het naleven ervan te verbeteren. 3.2.6 CD&V wil er op toezien dat de aanwezigheid van bussen in het centrum de veiligheid van fietsers niet in gevaar brengt. CD&V wil daarom het busnetwerk herinrichten om ervoor te zorgen dat het intensieve busverkeer binnen de ring vermindert en dat een aantal bussen alternatieve routes krijgen bijvoorbeeld over de ring; CD&V Leuven wil graag over naar een systeem van kleinere, stillere en schonere bussen in de binnenstad terwijl de buslijnen voor langere afstanden de binnenstad ontzien. CD&V verkiezingsprogramma – Leuven – 14 oktober 2012 33

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication