36

{Alle Leuvenaars inbegrepen} 3.3.2 Naast deze oplossingen voor deze congestieproblemen wil CD&V Leuven dat er verder werk gemaakt wordt van een duurzame ontsluiting van de stad als centrumstad en provinciehoofdstad. o We vragen aan De Lijn dat haar mobiliteitsvisie 2020 voor Vlaams-Brabant wordt geactualiseerd. De tram is een stukje Leuvense geschiedenis en wellicht te log om opnieuw in te voeren in de binnenstad, maar naar de toekomst toe wordt onderzocht hoe de stad verder ontsloten en ontlast kan worden met nieuwe vormen van openbaar vervoer zoals bijvoorbeeld trams-nieuwe-generatie of “automated people movers” (automatisch bestuurde voertuigen zoals bijv. automatische busjes of monorails die rijden op een eigen infrastructuur). Tussen het station Leuven, de Gasthuisberg, de campus Heverlee en Haasrode is zo openbaar vervoer in eigen bedding wellicht mogelijk. o In afwachting daarvan worden de streeklijnen die door de binnenstad rijden teruggebracht tot een minimum en omgeleid via de ring. Voor gelede bussen zal een strikt verbod worden ingesteld om door de binnenstad te rijden. De binnenstad wordt verder bereikbaar door middel van kleine en frequente shuttlebussen, zowel vanuit de deelgemeenten als tussen het station, Gasthuisberg en andere randparkings. 3.3.3 CD&V Leuven wil werken aan de verdere reorganisatie van het autonetwerk, opgebouwd vanuit een aantal hoofdassen en met vrijwaring van verblijfsgebieden. Hierbij staat de verbetering van de doorstroming op bepaalde complexe punten voorop. Daarbij moeten de bestaande plannen voor volgende wegen gerealiseerd worden: Wakkerzeelsebaan, Aarschotsesteenweg, Koning Albertlaan, Tiensestraat,… 3.4 CD&V wil een daadkrachtig parkeerbeleid waarbij de occasionele bezoeker wordt afgeleid naar concentratieparkings en de buurtbewoner niet wordt weggepest. Streefdoel: De tevredenheid van de inwoners op het vlak van parkeergelegenheid stijgt tot 60% in 2018 (50.3% in 2011). 3.4.1 Het ruimtegebruik van wagens is zeer intensief. CD&V pleit er daarom bij het verlenen van stedenbouwkundige vergunningen voor grote, nieuwbouwprojecten de verplichting wordt opgelegd om meer inpandige/ondergrondse parkeerplaatsen te voorzien dan nodig voor het project zelf. Dit surplus aan parkeergelegenheid kan dan ter beschikking gesteld worden van de buurtbewoners. De stad voorziet een pre- of co-financiering ter realisatie van deze extra parkeerplaatsen. 3.4.2 CD&V pleit voor meer randparkings -ook in overleg met buurtgemeenten- in combinatie met publieke fietsen en frequente en performante busverbindingen met het stadscentrum d.m.v. kleine shuttle bussen van De Lijn. 3.4.3 Een bijkomende parking onder Den Bruul is een goed idee. Er is te weinig ruimte om voldoende capaciteit te voorzien met enkel en alleen randparkings. Een slim ingeplande bezoekersparking met doordachte toeleiding en afwikkeling van het parkeerverkeer, creëert geen overlast. CD&V verkiezingsprogramma – Leuven – 14 oktober 2012 35

37 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication