50

{Alle Leuvenaars inbegrepen} 3.1.6 Naar analogie met sociale verhuurkantoren moet er een creatief verhuurkantoor worden opgericht dat atelierruimte verhuurd aan wie creatief bezig wil zijn, zowel voor professionele als amateurkunstenaars. Op die manier kunnen we leegstaande gebouwen op zijn minst tijdelijk een zinvolle bestemming geven. Dergelijke flexibele werkplekken kunnen uitgroeien tot echte broeihaarden voor jonge creatievelingen. Een Leuvense versie van het Vlaamse Cultuurinvest kan beginnende creatieve bedrijven een zetje geven. 3.1.7 Ook wat betreft cultuur heeft Leuven een centrumfunctie die toch in belangrijke mate gefinancierd wordt door de belastingen die de inwoners betalen. Net zoals bij andere beleidssectoren worden ook hier waar mogelijk de tarieven voor de stedelijke dienstverlening gedifferentieerd zodat inwoners minstens 20% minder betalen dan nietinwoners. 3.1.8 De stadsbibliotheek, Museum M, en andere culturele diensten van de stad zetten (naast hun kernopdrachten) nog meer in op belevenisgerichte activiteiten gekoppeld aan hun kernopdrachten. Partnerschappen met verenigingen, instellingen,... zijn van cruciaal belang: niet alles moet 100% zelf uitgevoerd worden, in sommige gevallen kan bijvoorbeeld het ter beschikking stellen van de infrastructuur volstaan. Een goede voorbereidende prospectie is wel cruciaal. De deelname aan deze belevenisactiviteiten worden gemonitord zowel wat betreft de institutionele (verenigingen, instellingen,...) deelname als de participatie aan deze activiteiten (deelnemers). CD&V verkiezingsprogramma – Leuven – 14 oktober 2012 49

51 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication