76

{Alle Leuvenaars inbegrepen} Benedenstad. De Benedenstad ontleent haar trekkracht vooral aan haar aangename, historische verblijfsmilieu, de vele snuisterwinkels en de horeca. Opvallend is ook dat de bereikbaarheid en de parkeermogelijkheden in de Bovenstad aanzienlijk beter zijn dan in de Benedenstad. Een ander verschil is de mate van circuitvorming in de Bovenstad en in de Benedenstad. De Bovenstad trekt op de drukste locatie bijna eens zoveel bezoekers als de Benedenstad. CD&V wil stadsvernieuwing en bijkomende rotatieparkings in benedenstad Detailhandel heeft vrij traditioneel karakter Weliswaar zijn nagenoeg alle belangrijke ketens in Leuven aanwezig, is de verblijfsomgeving zeer uitnodigend, doch van dynamiek (vernieuwing) in de vorm van nieuwe winkelcentrumtypologieën, pilootwinkels, trendy en exclusieve zaken is nog te weinig sprake. CD&V wil aanbod van zaken en starters sturen waar het wenselijk is om commercieel evenwicht te bewaren. 3 Wat willen we realiseren? 3.1 We moeten de kwaliteit en de leefbaarheid van de handel en horeca versterken door te waken over de uitstraling van de handelspanden en de bereikbaarheid van de winkelstraten. De consument is terecht veeleisend. Als je geen kwaliteit biedt gaat hij gewoon in een andere stad winkelen. Streefdoel: Er worden gemiddeld 15 handelspanden per jaar vernieuwd met een gevelrenovatiepremie. Streefdoel: Het aantal passanten per winkelstraat neemt toe. Streefdoel: Er worden 15 stickers per jaar tegen leegstand aangebracht op leegstaande panden (En als jij hier nu eens uw winkel begon?) 3.1.1 Verderzetten van het systeem van gevelrenovatiepremie voor handelspanden en leegstaande handelspanden dat in 2013 afloopt. 3.1.2 Er wordt een bereikbaarheidsadviseur aangesteld die er over waakt dat handelszaken bereikbaar blijven tijdens grote werken en evenementen. 3.1.3 De passagetellingen worden twee keer per jaar uitgevoerd. CD&V verkiezingsprogramma – Leuven – 14 oktober 2012 75

77 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication