16

De Noordhoekstraat is een belangrijke verbindingsweg voor Adinkerke richting de sportinfrastructuur en andere voorzieningen in De Panne. Zwak verkeer dient hier absolute prioriteit te krijgen. Een actieplan kan worden opgesteld voor de herwaardering van enkele landbouwwegen, zodat ze hun plaats in het recreatieve fietsknooppuntennetwerk waard zijn. Een aantal recreatieve fietspaden of verbindingen worden momenteel aangelegd. Er zijn nog een aantal recreatieve mogelijkheden die de moeite waard zijn verder te onderzoeken, maar waar de gemeente grotendeels afhankelijk zal zijn van de welwillendheid van enkele andere partners. De realisatie van het brug (vaart Adinkerke)- tunnel (E40)- project biedt een unieke kans om een fietspad vertrekkend van het strand aan te leggen en te verbinden met het hinterland. De verbinding met de wandeldijk op het strand is een evidentie. CD&V PLUS is dan ook voorstander om in onderling overleg met ANB naar Nederlands model een fietsverbinding door het natuurgebied van de Westhoek aan te leggen. Een wandel- en fietspad in de Houtsaegerduinen, achter de bewoning van de Prins Albertlaan, kan een zeer mooie meerwaarde bieden. In samenspraak met Waterwegen & Zeekanaal kan een fietspad op het jaagpad langs de vaart Veurne-Duinkerke worden aangelegd. In Frankrijk start men op korte termijn met de aanleg van een fietspad langsheen de in onbruik geraakte spoorbedding. Ook hier kan een schitterende, grensoverschrijdende verbinding gemaakt worden. CD&V PLUS wil dat alle schoolomgevingen worden opgenomen in het OCTOPUS – programma, waarbij de juiste, kenmerkende signalisatie wordt geplaatst. Waar nodig dient de infrastructuur te worden aangepakt in functie van de verkeersveiligheid van de schoolgaande kinderen. De toestand van ons voetpadennet ergert terecht de burger en dit verbeteren is voor CD&V PLUS een speerpunt. De Panne & Adinkerke wil brede, onderhouden en veilige voetpaden. CD&V PLUS engageert zich bij elke heraanleg van wegenis en openbare infrastructuur te vertrekken vanuit het standpunt van de zwakke weggebruiker. Waar mogelijk en wenselijk dient de rijbreedte voor koning auto te worden verminderd of kan eenrichtingsverkeer plaats scheppen voor een breder en veiliger voetpad. Ook de parkeermogelijkheden moeten hierbij bekeken worden. Bij de aanleg van voet- en fietspaden moeten afgeschuinde borduren geplaatst worden die mensen het oprijden vergemakkelijken. Elke heraanleg van straten, pleinen en trottoirs moet tevens gezien worden door de bril van de rolstoelgebruiker. programma CD&V PLUS - pagina 16

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication