20

De bestaande oversteekplaatsen, trottoirs en het gehele straatbeeld dient te worden gescreend op de “rolstoelvriendelijkheid”. Waar nodig moeten op korte termijn de nodige aanpassingen worden gedaan. Het verkeer op de bekende sluipwegen (Noordhoekstraat, Elisabethlaan, Smekaertstraat, Veldstraat, …) moet verder worden ontmoedigd waardoor het oninteressant wordt om deze straten te gebruiken voor wie er niet moet zijn. 5.4 Parkeren in De Panne & Adinkerke De parkeerproblematiek is in de vorige legislaturen kortweg niet aangepakt. CD&V PLUS is zich bewust van het feit dat het huidige contract met Vincipark niet afloopt in de eerstkomende zes jaar. Toch willen we niet langer wachten en dient het sukkelsysteem van 30’ parkeren met de nummerplaathistorie te vereenvoudigen naar Koksijds model en meerdere keren per dag. Het zomer-winter regime dient te worden herbekeken, een lege straat geeft immers een verlaten indruk. Er werd in de voorbije legislatuur niet één parkeerplaats bij gecreëerd, integendeel. Met de heraanleg van de Zeelaan werden er tientallen plaatsen gesupprimeerd. Het principe moet hier zijn: een parkeerplaats afschaffen is er ergens anders één bij vormen. Vermits in woonwijken het parkeren zoveel mogelijk dient beperkt te worden tot de eigen bewoning, moeten bijkomende plaatsen gecreëerd worden. Het bij creëren van parkeerplaatsen wordt een belangrijke beleidsoptie, gezien dit niet te onderschatten financiële inspanningen zullen vereisen. CD&V PLUS engageert zich tot het bij creëren van nieuwe parkeerplaatsen. De locaties die zich hiertoe lenen zijn zeer beperkt. Er zijn in het verleden een aantal ideeën gelanceerd, maar meer dan ideeën zijn het nooit geworden. CD&V PLUS wil een duidelijke studie rond het bij creëren van parkings bestellen bij een gespecialiseerd bureau, die de voor- en nadelen van de diverse mogelijke locaties met elkaar zal vergelijken. De mogelijke pistes voor nieuwe parkeerplaatsen zijn de volgende: • Een ondergrondse parkeergarage onder het Koningsplein, waarbij de bovenbouw wordt ingericht als openbare, groene ruimte of waarop een privaat of gemeentelijk initiatief kan worden geplaatst. Dit past in het plaatje waarbij het Koningsplein de nieuwe toegangsweg wordt om De Panne in te rijden. Wie De Panne binnenrijdt vanuit Adinkerke wordt meteen de nieuwe parking ingeloodst; • Keesjesdreef ligt zeer dicht bij commerciële centrum. De voorgestelde plannen bij de opmaak van het GRUP d’Achte, waarbij parking wordt gecreëerd onder nieuw te bouwen bewoning, dient verder te worden bestudeerd; programma CD&V PLUS - pagina 20

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication