24

die een lucratief subsidiedossier opstelt, de goeie werking van de gemeente is afhankelijk van de inzet van het personeel. De fameuze personeelsstop is weliswaar een middel om de enorme personeelkost binnen onze gemeente op aanvaardbaar niveau te houden; ze dient echter te worden geëvalueerd. Immers, op een aantal vlakken laten we mogelijkheden onbenut doordat er geen tijd is voor essentiële taken van de desbetreffende diensten. Het kan niet zijn dat we ons openbaar domein laten verloederen doordat er onvoldoende personeel is. Bij de te maken beleidsopties voor de nieuwe legislatuur zal dus rekening moeten worden gehouden met de personeelsbezetting. In deze zal het nieuwe bestuur haar verantwoordelijkheid opnemen. Hiertegenover dient te worden gesteld dat prioritair de kerntaken van de desbetreffende diensten moeten worden uitgevoerd. Slaagt het gemeentebestuur er niet in om bepaalde taken niet of onvoldoende tot een goed einde te brengen, dan dient te worden onderzocht op welke domeinen taken kunnen worden uitbesteed aan externe partners. CD&V PLUS staat open voor samenwerking op intergemeentelijk niveau. Zo kan worden onderzocht of binnen de gemeente een gespecialiseerde ambtenaar wordt aangetrokken die op subsidie – jacht trekt voor de te realiseren projecten. De dienstverlening naar de bevolking moet meer op maat van de bevolking. De openingsuren van de loketten dienen te worden aangepast. De gemeentelijke diensten dienen zeker één namiddag en één avond per week open te blijven. Hierdoor kan de werkende medemens zijn verplichtingen nakomen zonder daarom een dag verlof te moeten nemen. De burelen en loketten op de gelijkvloerse verdieping van het gemeentehuis dienen dringend te worden gemoderniseerd. Sommige personeelsleden werken er immers in haast vooroorlogse toestanden. Willen we een gemotiveerd en meedenkend personeel, dan moeten we investeren in ergonomische, moderne en klantvriendelijke burelen. Gezien de plannen voor een eventuele verhuis van de Dienst van Toerisme naar een locatie buiten het gemeentehuis, kan ruimte gemaakt worden op de gelijkvloerse verdieping. Het onthaal van het gemeentehuis moet een open ruimte worden, waarbij elke bezoeker of bewoner een welkom en professioneel gevoel krijgt. De verschillende diensten kunnen worden ontwikkeld tot een front-office en een back-office, waarbij via één centraal loket diverse formaliteiten kunnen worden vervuld. Momenteel is het onthaal van het gemeentehuis niet meer dan niet minder dan een decor uit de populaire serie “de collega’s”. Door en door versleten, dus. Met de huisvesting van de diensten van het OCMW is het zo mogelijk nog slechter gesteld. De ambtenaren van het OCMW zitten als sardienen in een blikken doos op elkaar gepakt, de kantoren zijn allesbehalve ergonomisch uitgerust en het gebouw is totaal niet uitgerust voor minder mobiele mensen. CD&V PLUS opteert ervoor om de programma CD&V PLUS - pagina 24

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication