Maakonderwijs Muziek & technologie In 2017 hebben wij ons aangesloten bij het Platform Makereducation. Wij onderschrijven het belang van ‘maken’ vanuit onze visie op verbeelding en creativiteit. Nieuwe technologieën lenen zich bij uitstek voor creatief maken en kennis delen, dingen die we bij CKC & partners hoog in het vaandel hebben staan. Het opdoen van 21e-eeuwse vaardigheden komt bij ‘maken’ heel vanzelfsprekend aan bod. Voor de jongste generatie hebben wij twee producten ontwikkeld: de Hebocon-robotwedstrijd als lespakket voor het primair onderwijs, mét instructieworkshops voor leerkrachten en de pilot Makerkids. Op initiatief van jongeren is er een grote subsidieaanvraag geschreven voor een ambitieus muziek- & technologieprogramma. Deze aanvraag is grotendeels gehonoreerd, waardoor we nu samen met een grote groep jongeren in de wijken van Zoetermeer vernieuwend muziekaanbod kunnen maken. Dit aanbod is helemaal gericht op deze tijd, waarin digitale productie en studio-opnames niet meer weg te denken zijn. Uniek aan dit project is verder de samenwerking met Stichting Buurtwerk en Music Soulhouse, die elk vanuit hun eigen expertise een bijdrage leveren aan het project. Andere projecten Tijdens de verbouwing van ons gebouw ging het Lab on Tour en zijn wij een paar weken te gast geweest bij de Bibliotheek Zoetermeer; dit resulteerde niet alleen in een heel fijne samenwerking, maar ook in het bereiken van nieuwe kinderen. Wij verzorgden in de Bibliotheek verschillende workshops voor kinderen die goed bleken aan te sluiten bij juist jongere kinderen. Dit heeft ons geïnspireerd om samen met de Bibliotheek nieuwe activiteiten te ontwikkelen. Verder organiseerden wij in 2017 samen met het voortgezet onderwijs een filmwedstrijd. Deze wedstrijd maakte deel uit van het Nederlands Thrillerfestival. Vanwege de beperkte capaciteit aan onze kant was deze wedstrijd minder groot van opzet dan het jaar daarvoor. 13