29

Diepte interview met....... JAN FRERIKS DIEDELDAM: Het wemelt in de uitgeverswereld van de roddelbladen met hun halve waarheden en verzonnen oppervlakkige verhalen. Deze krant distantieert zich ver van deze pulp. Daarom dit jaar een diepte-interview met een ongekend interessante persoonlijkheid: JAN FRERIKS van Café UNIEK. Uiteraard is dit voor de uitbater ook een unieke mogelijk - heid om zijn gastronomische pareltje eens goed onder de aandacht van de Diedeldamse bevolking te brengen. Het is een fraaie zonnige donderdagochtend als onze redactie, Jan met een bezoek vereert. Om er zeker van te zijn dat er geen enkele manipulatie van de waarheid kan plaatsvinden, is de tekst van dit interview hieronder integraal overgenomen: REDACTIE: “Jan, allereerst onze complimenten voor de uitstraling van deze prachtige kroeg. Een echte ouderwetse bruine dorpskroeg“. JAN: “Dank je. Ik kan wel zeggen dat ik daar zelf een aardig steentje aan bij heb gedragen door jarenlang dag in dag uit al kettingrokend hier mijn biertjes te tappen. Het rookverbod werd gelukkig net op tijd ingevoerd, anders was het een zwarte kroeg geworden. Dat zou hebben betekend dat we de boel zouden moeten overschilderen en aangezien je daar erg moe van wordt, leek me dat geen fijn vooruitzicht“. REDACTIE: “Wij begrepen dat je naast de kroeg, ook nog een restaurant “de Eetkamer” runt. Kan je daar iets meer over vertellen?“ JAN: “Dat is een project van mijn vrouw Bernadette Stark en onze topkok Remco Hendriksen. Ik wil daar helemaal niks mee te maken hebben. Het restaurant loopt namelijk heel goed, dus er moet hard gewerkt worden. Nou, mij niet gezien. Laat mij maar lekker tappen voor die twee vastgeroeste bezoekers aan de bar. Dan hou ik nog genoeg tijd over om lekker hele dagen te biljarten“. REDACTIE: “Onze indruk was eigenlijk dat je het toonbeeld van gastvrijheid bent. Wij hoorden van twee andere gasten die hier recentelijk geweest waren hoe goed zij door je verzorgd waren. Je had blijkbaar al gezien dat deze heren erg veel dorst hadden, want op eigen initiatief bracht je hen een hele kan bier in plaats van twee kleine fluitjes. JAN: “Ik zag het al gebeuren. Die heren zouden achter mekaar van die kleine fluitjes bestellen. Dan had ik minstens vijf keer op en neer moeten lopen. Dus ik dacht, ik breng ze een hele kan, dan ben ik mooi een half uur van die gasten af.“ Dan wordt dit interview plotseling noodgedwongen onderbroken: Een echtpaar op respectabele leeftijd komt zojuist aanfietsen en neemt plaats op het zonnige terras van dit unieke kroegje. Piepend en krakend komt Jan van zijn kruk af en sjokt op zijn geitenwollen sokken naar buiten: Hijgend vraagt de man: “wij hebben net een heel eind gefietst en hebben nu wel zin gekregen in een cappuccino met een lekkere punt appelgebak met slagroom”. Dat schiet de JAN FRERIKS komt in deze editie uitgebreid aan het woord tijdens een openhartig diepte-interview. De zakenman blijkt over ongekende management-vaardigheden te beschikken. Een modern multi-talent met visie. barkeeper totaal in het verkeerde keelgat: “zie ik eruit als een grand café of zo ? Als u hier de Spoorstraat uitfietst en aan het eind linksaf slaat, rijdt u zo tegen het terras aan van Jan & Jan. Daar serveren ze heerlijke cappuccino’s met appeltaart. Goedemorgen.” Even later ziet onze redactie het echtpaar verbouwereerd wegfietsen en vervolgen wij ons interview. REDACTIE: “Jan, dit is toch niet echt het toonbeeld van gastvrijheid wat we eigenlijk wel van jou verwacht hadden“. JAN: “Je moet het zo zien, ik wil graag het allerbeste voor mijn gasten, en als ze graag cappuccino en gebak willen, kunnen ze beter niet hier zijn, maar bij Jan & Jan. Kijk zo helpen wij Diedeldamse ondernemers elkaar een beetje. En het scheelt me natuurlijk twee keer op en neer lopen of misschien zelfs drie keer als ze niet binnen komen afrekenen. Daar word je doodmoe van“. REDACTIE: “Tja, als je het zo bekijkt, heb je inderdaad wel het beste voor met je gasten. Wij hoorden in het geruchtencircuit dat je zelfs af en toe live muziek verzorgt voor jouw gasten door liedjes van Tom Jones te zingen. Knap hoor, zo te horen ben je een echte alleskunner“. JAN: “Sporadisch wil het wel eens gebeuren dat het druk wordt in de kroeg en dat betekent, je raadt het al, flink aanpoten. Dat is natuurlijk niet echt aan mij besteed. Wanneer ik dan een van mijn Tom Jones imitaties ten gehore breng, keert de rust vaak weer enigszins terug in de kroeg. En dan heb ik weer fijn de tijd om te biljarten of een pijltje te gooien“. REDACTIE: “Het lijkt ons toch niet echt de bedoeling om gasten op deze manier uit uw etablissement weg te jagen, of ziet u dit anders“? JAN: “Nogmaals, ik denk altijd aan mijn gasten, als het te druk wordt zou dat met het oog op de brandveiligheid een risico vormen. Ik denk dus puur aan de veiligheid van mijn gasten wanneer ik ga zingen“. REDACTIE: “Het klinkt bijna alsof je niet eens wil dat u zaak goed draait“. JAN: “O jawel hoor, er moet tenslotte bij ons ook brood op de plank komen. Zo ben ik erg blij met de plaatsing van het Nederlands voetbalelftal voor het EK. Elke wedstrijd is het dan stampvol in de kroeg en staat de tapkraan bijna constant open. Da’s niks voor mij, dus Bernadette en ik gaan dan lekker de camper naar Zuid-Frankrijk. We laten de kroeg en de Eetkamer dan in de capabele handen van ons personeel. Het klinkt misschien niet handig om weg te gaan wanneer het druk wordt, maar hiermee geef ik mijn personeel juist de mogelijkheid om ook onder druk te leren werken, waardoor ze hun vaardigheden beter kunnen ontplooien en verder ontwikkelen“. Met deze wijze les komt er een einde aan het interview. We nemen met tevredenheid afscheid van Jan Freriks, een ondernemer in hart en nieren, gastvrij, oog voor de behoeftes van de gasten, hun veiligheid waarborgend en een ware leermeester voor zijn personeel. Een voorbeeld voor alle Diedeldamse ondernemers. Als we weg willen gaan, vragen we of Jan onze rekening wil opmaken. Maar hij vertrouwt zijn klanten blindelings. “Doe het geld maar in de kassa, papieren briefjes onder het bakje met de munten”, roept hij ons na terwijl hij zijn biljartkeu pakt. BARKEEPER / DIRECTEUR CAFE UNIEK

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication