11

Spelenderwijs worden diverse thema’s behandeld met als doel het welbevinden van elk kind op school te waarborgen. Bewegingsonderwijs Bij ons bewegingsonderwijs maken wij o.a. gebruik van de methode “Basislessen bewegingsonderwijs” en het Vakwerkplan. Hierin komen alle grondvormen van bewegen aan de orde in gymnastiek en spel. De gymlessen worden gegeven door de leerkrachten volgens een vastgesteld rooster. Voor onze pauzeactiviteiten gebruiken we de pleinspellen van de Gelderse Sport Federatie ‘Goed in Bewegen’. Kunstzinnige vorming In ons onderwijs hebben de expressievakken een duidelijke plaats. Binnen wereldoriëntatie komen deze vakken ruim aan bod, waarbij aangesloten wordt bij projecten, seizoenen of de actualiteit. Wij werken aan de volgende ontwikkelingsgebieden: beeldende vorming, drama, muziek en dans. Drie dagen in de week ondersteunt de ondersteuner Beeldende Vorming de lessen in de midden- en bovenbouwgroepen. Tijdens deze lessen worden de onderdelen tekenen, handenarbeid en textiel aangeboden, waardoor de kinderen kennismaken met allerlei technieken en materialen. We werken met een stappenplan tijdens de lessen beeldende vorming: • Kunst beschouwen • Instructie • Uitvoeren • Terugblikken/reflecteren In de onderbouw zorgt de leerkracht er zelf voor dat de verschillende technieken aangeboden worden. Naast dramalessen in de stamgroep zijn kinderen individueel of in groepjes bezig met het oefenen voor de midweekviering of voor een presentatie in hun stamgroep. Vanuit de wereldoriëntatie is er een koppeling naar muziek en dans. De digibordmethode ‘Eigen-wijs digitaal’ kan worden ingezet bij muziek en dans in de stamgroep. Cursussen Cursussen als lezen, taal en rekenen sluiten aan bij wereldoriëntatie in de stamgroep. De verschillende onderdelen worden als cursus apart ingeoefend, met als doel beter te begrijpen wat je met het geleerde kunt doen. Daarnaast kunnen kinderen cursussen kiezen. Als kinderen een presentatie moeten geven, kunnen ze bijvoorbeeld kiezen voor een cursus PowerPoint. Wil je meer leren over programmeren, dan kies je voor Scratch. Andere cursussen zijn bijvoorbeeld Woordenboek gebruiken, oefenen van de tafels, Topo Online of Engels. Kinderen kiezen de cursussen individueel, maar werken er ook samen aan. 2.6 Jenaplanavond Jaarlijks vindt de Jenaplanavond plaats waarop kinderen in de midden- en bovenbouw laten zien wat ze allemaal leren en ontdekken. U kunt de materialen bekijken die de kinderen gebruiken en uw vragen stellen aan de leerkracht(en). De Jenaplanavond voor midden- en bovenbouw vindt plaats op dinsdag 29 september 2020 van 18.30 – 19.30 uur. De onderbouwleerkrachten voorzien de nieuwe ouders en andere belangstellenden van 20.00 – 21.15 uur van belangrijke informatie over Jenaplan in de onderbouw. De leerkrachten vertellen over de dagelijkse gang van zaken, de werkwijze van ontwikkelingsmaterialen en er is tijd voor het stellen van vragen. De Jenaplanavond wordt ook gebruikt als een kennismakingsavond. De leerkrachten stellen het dan ook zeer op prijs als u deze avond aanwezig bent! Kindcentrum De Hoeve 11

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication