13

krijgen de kinderen namelijk hun eigen nieuwe map. Hierdoor ontvangt een kind na 8 jaar onderwijs, drie mappen. Huiswerk De kinderen krijgen in de regel geen huiswerk. Om half vier hebben de kinderen er een hele werkdag opzitten. Wel vragen we ouders kinderen te helpen door voor te lezen of spelletjes te doen die de ontwikkeling bevorderen. Ook het luisteren naar het voorlezen van het kind vinden wij belangrijk om samen te doen in de thuissituatie. Kinderen verzinnen zelf regelmatig ‘huiswerk’. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor het werk dat ze maken in de groep en gaan dan ook in de thuissituatie aan het werk. Ze gaan op zoek naar informatie of willen een bezoek brengen aan de bibliotheek, stellen allerlei vragen of willen spullen meenemen van thuis. We hopen dat ouders deze initiatieven waarderen en ondersteunen. Hierdoor ontwikkelt het kind o.a. betrokkenheid, doorzettingsvermogen, discipline en een goede werkhouding. Als kinderen uit zichzelf thuis verder willen gaan met een oefening, onderzoekje of een werkstuk, is dat toe te juichen. In groep 8 maken de kinderen thuis een verplicht werkstuk, waarbij bezoek aan de bibliotheek gestimuleerd wordt. Sommige kinderen krijgen wel werk mee naar huis bijvoorbeeld wanneer er sprake is van dyslexie, dyscalculie, logopedische- en/of motorische achterstand. Dan wordt in overleg met ouders besloten om oefeningen mee te geven. Contact buiten de geplande gesprekken tussen leerkracht en ouders Wanneer een leerkracht een onverwachte ontwikkeling bespeurt, of er om andere reden contact met de ouder(s) wenselijk is, neemt de leerkracht contact op met de ouders. Andersom is het ook de bedoeling dat ouders bij zorgen of vragen over hun kind, of bijvoorbeeld een veranderde thuissituatie, contact opnemen met de leerkracht. Ondersteuning Binnen onze organisatie hanteren we een eigen visie op de begeleiding van (zorg)kinderen. Het is een manier van werken die past binnen het Jenaplanonderwijs en die gericht is op het professioneel begeleiden van (zorg)kinderen. We kijken niet alleen naar de onmogelijkheden of beperking van het kind, maar naar de mogelijkheden van het totale kind. Kinderen zijn kleine mensen die vele kwaliteiten hebben die ontwikkeld moeten worden. Elk kind wordt steeds als totale persoon erkend en waar mogelijk ook zo benaderd en aangesproken (Jenaplanbasisprincipe 4). De handelingsgerichte aanpak van (zorg)kinderen kenmerkt zich door de individuele afstemming en de oplossingsgerichtheid. Dit betekent dat wij geen standaardaanpak hebben voor de begeleiding van een kind, maar iedere keer opnieuw kijken naar wat het kind nodig heeft. Wij hanteren wel vaste methodieken voor bijvoorbeeld de aanpak van dyslexie, dyscalculie, spelen of bij de begeleiding van (hoog)begaafde kinderen. Deze aanpak is vastgelegd in een protocol. Bijvoorbeeld: protocol dyslexie, protocol dyscalculie, protocol samenspelen en het protocol (hoog)begaafdheid. Deze protocollen zijn opvraagbaar bij het managementteam. Vanuit het Jenaplanonderwijs geloven wij in het verrijken van het onderwijs voor ieder kind. Dit kan betekenen dat kinderen die moeite hebben met bepaalde zaken extra hulp krijgen om hun ontwikkeling te stimuleren. Maar ook kinderen die heel gemakkelijk leren en zich snel zaken eigen maken, geven wij de aandacht die ze verdienen. Zij krijgen een eigen, uitdagender programma aangeboden. Compacten, verrijken en versnellen zijn instrumenten die hiervoor worden ingezet. Compacten is een manier om de tijd die er is effectiever te gebruiken. Het kenmerk van verrijkingsonderwijs is, dat het een wezenlijk andere leerstofaanbod betreft, waar kinderen daadwerkelijk iets van leren. Versnellen is het verkorten van de periode dat een kind normaliter doorbrengt op het kindcentrum. Maar versnellen is ook gecompliceerde stof vroegtijdig aanbieden zonder dat het kind in een hogere groep zit. Zorgstructuur Het zorgteam van het kindcentrum bestaat uit de directeur, de teamleiders/intern begeleiders, coach en de remedial teacher. Het zorgteam is dienstbaar aan het primaire proces op de werkvloer. Tijdens groepsbesprekingen worden de vragen die er leven bij leerkrachten besproken en er wordt geluisterd, doorgevraagd en samengevat, waardoor de hulpvraag wordt verhelderd. Daarna zet men gezamenlijk de hypothese op papier en wordt gekeken naar een mogelijk plan van aanpak. Als iedereen akkoord is met de stappen wordt het plan uitgevoerd in de groep. Mocht de uitkomst gunstig zijn, dan is het doel bereikt. Heeft het plan geen of weinig effect dan wordt opnieuw de procedure doorlopen. De Hoeve biedt kinderen ondersteuning zowel in als buiten de groep. Het doel van de ondersteuning op de werkvloer is de kinderen zo laagdrempelig mogelijk ondersteuning op maat te bieden. Aan wie de Kindcentrum De Hoeve 13

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication