0

BOS THEATERPRODUCTIES EN DELAMAR THEATER PRESENTEREN MANDELA amandla! MUSICAL OVER DE STRIJD VOOR GELIJKHEID PROGRAMMABOEK

Het Khayelitsha United Mambazo Choir is speciaal voor Amandla! Mandela in Nederland. Paul de Munnik schreef de muziek voor de musical en nam een CD op waarop hij zelf zingt samen met het koor en met de Zuid-Afrikaanse zangeres Lungiswa Plaatjie. KOOP DE CD VAN AMANDLA! MANDELA VOOR €15,EN KRIJG VOOR €10,- EXTRA DE CD SOUTH AFRICAN ROAD TRIP VAN HET KHAYELITSHA MAMBAZO CHOIR ERBIJ GERECHTIGHEID UBUNTU HOE LANG IS LEVENSLANG

INGE BOS PRODUCENT Amandla! Mandela, een voorstelling die een bijzondere plek in mijn hart heeft. Nelson Mandela gaf zijn leven voor de gelijkheid van alle rassen. Het verhaal van deze strijd móeten we blijven vertellen. Dankzij de unieke samenwerking met het DeLaMar Theater hebben we een vernieuwde versie van Amandla! Mandela kunnen maken. En wat voor één; ik ben er trots op om u deze voorstelling te presenteren. Achter de schermen is er keihard gewerkt door alle betrokkenen, onder de bevlogen leiding van regisseur Koen van Dijk, om u dit portret te laten zien. Ook nu hebben we weer een fantastische cast bij elkaar die voor een belangrijk deel uit Zuid-Afrikaanse acteurs en zangers bestaat, onder wie de mannen van het Khayelitsha United Mambazo koor. Ubuntu is en blijft de belangrijkste boodschap: een mens is geen mens zonder de ander! Ik wens u een mooie, inspirerende voorstelling. Wat ik wilde vinden, is authenticiteit. Die vond ik in de cultuur waarbinnen Nelson Mandela opgroeide: de Xhosa. Binnen die cultuur draait het om ubuntu. Letterlijk ‘menselijke broederschap’. De kunst om je tijdens een confl ict te verplaatsen in de ander om zo een oplossing te vinden. Via vergeving en inleving. Je leert pas wie iemand is door te zien hoe hij met anderen omgaat. De musical begint met Mandela als klein jongetje omdat toen de basis is gelegd voor de manier waarop hij in het leven staat. Alles in dit verhaal is echt gebeurd, de acteurs doen eigenlijk verslag van de gebeurtenissen. Ze beleven ze opnieuw, alsof het nu gebeurt. En ik wil dat het publiek daarbij is, er bovenop zit, alsof er een camera bij is. KOEN VAN DIJK SCRIPTSCHRIJVER ÉN REGISSEUR

Amandla! Mandela vertelt het verhaal van Nelson Mandela en zijn strijd voor gelijkheid in Zuid-Afrika. Een strijd die de wereld veranderde. We zien een negen-jarige Nelson, diep onder de indruk van de wijsheden van de oude Xhosa-chiefs. Een koppige rechtenstudent, vechtend voor gerechtigheid. Een standvastige en dappere leider, die zelfs vanuit zijn cel op Robbeneiland blijft strijden voor zijn idealen. Een echtgenoot en vader, verscheurd door liefde, principes en twijfel. We zien een man die zijn wrok opzij zet, verlichting vindt tijdens een 27 jaar durend gevangenschap en tot slot de eerste zwarte president van Zuid-Afrika wordt. Het gedachtegoed van de Xhosa-cultuur ‘Ubuntu’ is de rode draad van de musical: De overtuiging dat we elkaar nodig hebben om iemand te zijn. Letterlijk vertaald ‘evenwicht en broederschap’ waarbij vergeving en inleving tot oplossingen leidt bij confl icten en we elkaar nodig hebben om verder te komen in de wereld.

DIT VERHAAL IS EEN INSPIRATIEBRON VOOR ONS ALLEMAAL. OP KLEINE SCHAAL MAAR OOK OP WERELDNIVEAU.

SCÈNE OVERZICHT PROLOOG (1994) SCENE 01 - (1927) GROTE PLAATS, TRANSKEI LIED 01 - UBUNTU SCENE 02 - (1939) UNIVERSITEIT FORT HARE LIED 2: HET IS HET RITME SCENE 03 - (1941) JOHANNESBURG LIED 3: WELKOM IN DE WERELD LIED 4: VERGADERING (1) SCENE 04 - (1948) APARTHEID LIED 5: GROTER GELUK LIED 6: VERGADERING (2) SCENE 05 - (1953) SOPHIATOWN LIED 7: SOPHIATOWN LIED 8: GERECHTIGHEID SCENE 06 - (1957) TREASON TRIAL LIED 9: AL WAT IK WIL SCENE 07 - (1960) MANDELA DE MILITAIR LIED 10: SHARPEVILLE LIED 11: ALS HET WILDE DIER JE AANVALT SCENE 08 - (1964) RIVONIA-PROCES LIED 12: BEN IK SCHULDIG? PAUZE SCENE 01 - (1965–1970) ROBBENEILAND, DWANGARBEID LIED 13: HOE LANG IS LEVENSLANG? SCENE 02 - (1970) BUITEN DE MUREN / BRIEF LIED 14: IK WORD JOUW STEM SCENE 03 - (1971–1975) REGERING IN OPRICHTING LIED 15: IN GEVANGENSCHAP GAAN STUDEREN LIED 16: DROMEN ZIJN VRIJ SCENE 04 - (1976) SOWETO LIED 17: SOWETO LIED 18: AL WAT IK WIL (REPRISE) SCENE 05 - (1985–1988) POLITIEGEWELD IN DE TOWNSHIPS LIED 19: MAKULIWE / TOYI, TOYI LIED 20: FREE NELSON MANDELA SCENE 06 - (1989) OVERLEG LIED 21: STERK LIED 22: MANDELA SPREEKT MIJN TAAL SCENE 07 - (1990) VRIJHEID LIED 23: GERECHTIGHEID (REPRISE) SCENE 08 - (1994) VERKIEZINGEN, BEZINNING. FINALE LIED 24: UBUNTU (REPRISE)

ROLVERDELING Nelson Mandela Kenneth Herdigein De “Witte Man” Peter Bolhuis Winnie Mandela Joanne Telesford Walter Sisulu Mike Ho-Sam-Sooi Oliver Tambo Werner Kolf George Bizos Ad Knippels Van Rensburg (bewaker) Reinier Demeijer Justice Romano Haynes Zindzi Noah Blindenburg Zenani Naomi van der Linden James Gregory Bart Sietsema Zuid-Afrikaanse cast: Hintsa Mavakalisi Madotyeni Muzikante / Actrice Lungiswa Plaatjie Khayelitsha United Mambazo Choir

PRODUCTIE Producent Inge Bos Uitvoerend Producent Pieter Rijser Productieleider Joost Allema Company Manager Eva Hermus PR/Marketing Linda Tuik, Willemieke Frank Casting Kemna Casting, Marc van Bree Scene foto’s Piek Fotografie Vormgeving Studio Room Drukwerk Forms Broker Group BV Script, liedteksten, regie Koen van Dijk Muziek Paul de Munnik Decorontwerp Eric Goossens Kostuumontwerp Maya Schröder Lichtontwerp Coen van der Hoeven Choreografie Carolien Canters Arrangementen en Muzikale Supervisie Jeroen Sleyfer Kap & Grime ontwerp Leendert van Nimwegen Geluidsontwerp Ray Elderman Kinderregie Syd Horster Band Jermaine Kanbier, Guy Nikkels, Bas Schneider, Lito Mabjaia, Hubert-Jan Hubeek Repetitor / bandleider Paul Maassen Understudy Kathrada/ Jongintaba Michiel Sorbach Techniek Siemen van der Werf, Rinke Bartelink, Jouke Seisveld, Tom Vollebregt, Gerwald van der Bij, Mark Egberts, William Kenter Regie assistent Judith Mink Kostuum assistent Inez Coonen Kinderbegeleiding Roosje Klompenhouwer Kleedster Chiara Mazetti Tekstbijdrage Ger Apeldoorn Vertaling Zuid-Afrikaans Bart de Graaff, Anne van Veen

DE ROLVERDELING KENNETH HERDIGEIN NELSON MANDELA Kenneth is een Nederlandse acteur van Surinaamse afkomst. Hij is speelde verschillende rollen in televisieseries als Zeg ‘ns Aaa, Goede tijden, Slechte tijden, Opzoek naar Yolanda, Unit 13 en We zijn weer thuis. In 2009/2010 speelde hij ook de rol van Nelson Mandela in de musical Amandla! Mandela. JOANNE TELESFORD WINNIE MANDELA Joanne is zangeres en actrice. Ze speelde onder andere een hoofdrol in de musical Tarzan en we zagen haar in The Lion King, Hairspray en Daddy Cool. Joanne speelde ook gastrollen in TV-series zoals Goede tijden, Slechte tijden, Onderweg naar morgen en Het Huis Anubis. Daarnaast is ze stemactrice in vele tekenfilm series zoals De Prinses en de kikker. WERNER KOLF OLIVER TAMBO Werner studeerde in 2012 af aan de toneelacademie Maastricht. Daarna speelde hij in verschillende voorstellingen waaronder As I left my fathers house, Klein (solovoorstelling), De Val, Toreadors, De Brandgrens, Kwaadbloed en De Gouden Draak. Werner speelde ook veel rollen in films en TV-series zoals Seinpost Den Haag, Van God Loss II, Toren C, Voetbalvrouwen. PETER BOLHUIS “DE WITTE MAN” Peter is afgestudeerd aan de Toneelschool in Arnhem, waar hij nu docent is. Hij speelde o.a. bij het Nationaal Toneel. In 2011 kreeg hij de Arlecchino, de theaterprijs voor de indrukwekkendste mannelijke bijrol, voor zijn rol in Augustus: Oklahoma van de Utrechtse Spelen. Daarnaast was hij te zien in series als De Fractie, ’t Schaep Ahoy en Goedenavond dames en heren. MIKE HO-SAM-SOOI CHIEF JONGINTABA Mike begon zijn carrière bij het DOE-theater in Paramaribo. Sinds 1975 maakt hij eigen theaterproducties en speelde hij gastrollen bij gezelschappen zoals het NNT en het ROtheater. Hij was te zien in de Nederlandse en Duitse versie van de musical Dirty Dancing. Mike speelde in verschillende TV-series. Daarnaast is hij ook Cameraman, Editor, en documentairemaker. AD KNIPPELS GEORGE BIZOS Ad heeft na zijn opleiding aan de Toneelschool in Amsterdam in uiteenlopende producties gespeeld. Zo was hij o.a. te zien in The Sound of Music en in Gijsbrecht van Aemstel. Op het scherm verscheen hij o.a. in Flikken Rotterdam, Moordvrouw en Lucia de B. In 2011 won hij een John Kraaijkamp-musical-award voor zijn rol in Spring Awakening.

REINIER DEMEIJER VAN RENSBURG Reinier studeert in 2008 af aan de Toneelacademie in Maastricht. Sindsdien werkt hij als acteur en muzikant voor onder andere Toneelgroep Maastricht, Toneelgroep Oostpool, de Peergroup, Soldaat van Oranje en Billy Elliot. Reinier is ook te zien in meerdere series als Rembrandt en ik, Noord Zuid en StartUp. Op het witte doek speelde hij in Gooische Vrouwen 2. NOAH BLINDENBURG ZINDZI MANDELA Noah (Actrice, zangeres en theatermaakster) heeft haar diploma’s behaald aan IT’S DNA, De Frank Sanders Akademie en ArteZ – Bachelor Muziektheater. Momenteel volgt zij haar Master of Music aan ArteZ conservatorium. NAOMI VAN DER LINDEN ZENANI MANDELA Naomi studeerde af aan de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie. Daarna speelde ze dagelijks een rol in de televisieserie StartUp. Ze speelde in Bagdad Café van toneelgroep De Appel. In 2015 ging haar eerste solovoorstelling Moederland in première. MAVAKALISI DOBS MADOTYENI Dobs werd geboren in Umtata in Zuid-Afrika en ging op zijn 13e al bij het Abonwabisi Male Choir. Hij won op school de award voor Best Male Soloist en werd op zestienjarige leeftijd solist in het locale koor Vumaningoma Choristers en sinds 2004 speelt hij bij DDK. Dobs is acteur en zanger, te zien in zowel films, televisieseries en toneel. ROMANO HAYNES JUSTICE Romano Haynes studeerde Drama & Musical aan de MBO Theaterschool in Rotterdam. Sinds 2012 volgt hij de Acteursopleiding aan de Toneelacademie Maastricht. Heynes heeft in diverse toneelproducties gespeeld waaronder Staal en Rumble In Da Jungle. Had een gastrol in Loenatik, te gek en is dit jaar te zien in de nieuwe serie Als de dijken breken. BART SIETSEMA JAMES GREGORY Na zijn VWO ging Bart spelen bij Theater Te Water, op een boot door Noord-Nederland en daarna in de theaters, met artistiek leider Just Vink. Daarna deed hij auditie bij de Toneelschool Amsterdam waar hij werd aangenomen. LUNGISWA PLAATJIES ENSEMBLE Geboren en getogen in Langa Township in Kaapstad kreeg ‘Lulu’ van kinds af aan haar musicaltraining. Ze werd leadzangeres van Amampondo en reisde niet alleen heel Zuid-Afrika door maar ook Japan, Scandinavië en Canada. Ze bracht twee soloalbums uit en maakte naam in de Afrikaanse Xhosamuzieken danswereld, als zangeres én muzikant van talloze Afrikaanse instrumenten.

KHAYELITSHA UNITED MAMBAZO Het Khayelitsha United Mambazo koor bestaat sinds 1991. De naam van het a capella koor verwijst naar de woonplaats van de negen mannen: Khayelitsha, de grootste township van Kaapstad – er leven ongeveer een miljoen mensen. De koorleden wonen allemaal bij elkaar in de buurt. Hun specialiteit is isicathamiya, een muziekstijl die is ontstaan in de jaren twintig en dertig van de twintigste eeuw, toen migrantenarbeiders naar de grote steden trokken op zoek naar werk. Om zichzelf buiten werktijden te vermaken, gingen de mannen met elkaar zingen en dansen; in de teksten konden zij hun gevoelens kwijt. Vanwege deze oorsprong bestaan de isicathamiya-koren alleen uit mannen. Zij hebben één duidelijk muzikaal doel: harmonieuze samenzang. Ladysmith Black Mambazo is een bekende vertolker van het genre. Dit koor werd in de jaren tachtig in één klap wereldberoemd door mee te werken aan het album ‘Graceland’ van Paul Simon. Het Khayelitsha United Mambazo koor ziet Ladysmith Black Mambazo als grote inspiratiebron. Thanduxolo Arthur Qumza, Mzwabantu Eric Dunywa, Solisile Sydney Hoboshe, Bulelani Zola Qumza, Melumzi Bethwell Nyikana, Lindisipho Lennox Tsawe, Dumisani Gerald Qumza, Simphiwe Een Hobhoshe, Bulelani Alfred Matiwane, Sabelo Eric Mfazwe

TERUG NAAR DE ROOTS VAN MANDELA Nelson Mandela bracht zijn jeugd door in Mqhekezweni - ofwel Grote Plaas, aan de Oost-Kaap van Zuid-Afrika. Hij werd daar als een zoon opgevoed door Chief Jogintaba, geheel volgens de tradities binnen de Xhosa-cultuur. Deze chief geeft Mandela zijn Xhosa-namen en leert hem de belangrijke levenslessen die van chief op chief doorgegeven worden. ‘Ubuntu’ vindt zijn oorsprong bij de oude Chief Hintsa; een belangrijk personage in de voorstelling. Mandela laat zich door hem en zijn gedachtegoed inspireren op moeilijke momenten. Bos Theaterproducties schenkt een deel van de opbrengst van Amandla! Mandela naar de ontwikkeling van Grote Plaas via huidige Chief Mtirara. De grootvader van Chief Mtirara is ook te zien in de voorstelling, hij was de zoon van Chief Jogintaba en Mandela’s kameraad Justice met wie hij ging studeren in Johannesburg. Chief Mtirara is, speciaal om Amandla! Mandela te zien, naar Nederland gekomen. Wij spraken hem en vroegen hem naar de huidige situatie in Zuid-Afrika. Het zit chief Zanomthetho behoorlijk dwars dat de geestelijke nalatenschap van Nelson Mandela al zo snel na zijn dood door de nationale politici totaal verkwanseld is en dat het blanke machtsmisbruik waar zo lang tegen is gevochten nu gewoon verwisseld is voor zwart machtsmisbruik. ‘Door de politiek wordt het materialisme sterk bevorderd en dat zorgt weer voor nieuwe problemen. Mensen willen niets delen met hulpbehoevenden. Nu de hebzucht het levensritme bepaalt en de regering haar kaarten vooral zet op de industrie, zien velen meer heil in het wonen in een krot aan de buitenkant van de grote stad dan in een klein huisje op het paradijselijke platteland. De traditionele machthebbers moeten ervoor zorgen dat de gedachte van saamhorigheid, van Ubuntu niet geheel verdwijnt. Maar als je felle oppositie voert kun je in de gevangenis belanden, zoals een naaste van mij is overkomen.’ De Chief vindt Amandla! Mandela van grote waarde: ‘Echt niet alleen omdat een deel van de opbrengst van de musical wordt gebruikt om de Grote Plaats, de openbare vergaderruimte in mijn dorp flink op te knappen en gezondheids- en onderwijsprojecten te ondersteunen. Amandla betekent macht. Maar het is de macht die voortkomt uit oprechte, nobele gevoelens, uit onbaatzuchtigheid. Door dit te tonen kun je mensen er aan herinneren waar het eigenlijk allemaal in wezen om draait. Je kunt de musical dus als een aanklacht zien tegen machtsmisbruik en een schreeuw om tradities niet verloren te laten gaan. We mogen Ubuntu nooit loslaten, want dat leidt tot een ongelukkige wereld.’

‘DE RAADSELACHTIGE SCHOONHEID VAN AFRIKAANSE MUZIEK IS DAT DEZE JE ENERGIE GEEFT, ZELFS ALS DE MUZIEK EEN TRIEST VERHAAL VERTELT. JE KUNT ARM ZIJN, IN EEN KRAKKEMIKKIG HUIS WONEN OF ZONDER WERK ZITTEN, MAAR AFRIKAANSE MUZIEK GEEFT ALTIJD HOOP.’ Nelson Mandela Deze productie wordt mede mogelijk gemaakt door het Blockbusterfonds

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
Home


You need flash player to view this online publication