7

Gemeente Dalfsen gaat over op werken op afspraak Werkwijze geldt voor het gemeentehuis en Servicepunten in Lemelerveld en Nieuwleusen Op dit moment wordt er vanwege de coronamaatregelen in het gemeentehuis, Dag Sprokkelaartjes en Sprokkelinnetjes, Wat hebben we zaterdag een plezier gehad tijdens de 11 Prinsentocht en de bingo middag. Mooi om te zien dat jullie met zoveel aan de kant hebben gestaan om naar Prins Pé van het Café te zwaaien. En dan al die versierde tuinen... Goed gedaan allemaal! En heb jij nou ook zoveel plezier gehad tijdens onze bingo middag en kan je geen genoeg krijgen van al die carnavalshits of überhaupt het hele carnaval? Geef je dan deze week nog op voor onze dol-dwaze carnavalsquiz... JA, je leest het goed. We geven jullie een extra mogelijkheid om je op te geven! Dit kan t/m dinsdag 23 februari. We hebben gelukkig al heel wat aanmeldingen mogen ontvangen. Maar we zitten nu zo lekker in de carnavalssfeer, dus laten we dat vasthouden en met zoveel mogelijk kinderen een feestje bouwen op de 27e! Opgeven kan nog steeds via onze website. Deelname is bedoeld voor alle leerlingen van de basisschool. https://sprokkelaars.nl/?p=12150 Nog enkele foto’s van de Alternatieve 11 Prinsentocht tijdens openingstijden, uitsluitend op afspraak gewerkt. Het blijkt dat dit zowel door bezoekers als medewerkers van de gemeente als zeer prettig wordt ervaren. De gemeente Dalfsen heeft daarom besloten om per direct de dienstverlening van burgerzaken uitsluitend op afspraak aan te bieden, ook na de coronaperiode. Deze werkwijze wordt ook toegepast bij de Servicepunten in Lemelerveld en Nieuwleusen, zodra deze weer open gaan. Daarbij geldt ‘persoonlijk waar moet, en digitaal waar kan’. Inwoners kunnen een afspraak maken door te bellen met de gemeente via telefoonnummer 140529. Enkele voorbeelden van afspraken die inwoners via burgerzaken kunnen maken zijn: het ophalen of aanvragen van een paspoort of rijbewijs, aanvragen van een uittreksel BRP, aangifte van geboorte of verzoek om informatie over een naturalisatieaanvraag. Kijk voor het meest actuele overzicht van de openingstijden van het gemeentehuis en de Servicepunten op www.dalfsen.nl/openingstijden. Voordelen voor inwoners Burgemeester Van Lente: “Door volledig op afspraak te werken verbeteren wij onze dienstverlening richting inwoners. Inwoners worden op tijd geholpen én op het moment dat het hen het beste uitkomt. Omdat precies bekend is wie waarvoor komt kan, als dat nodig is, een medewerker vooraf contact opnemen met een inwoner voor het verstrekken van aanvullende informatie of om nadere informatie op te vragen. Dit komt de deskundigheid en dienstverlening ten goede.” De openingstijden die sinds het begin van de coronacrisis gehanteerd zijn geven bezoekers voldoende mogelijkheid om de balie van Burgerzaken te bezoeken. Als blijkt dat inwoners langer dan twee dagen moeten wachten voordat zij bij de balie terecht kunnen, wordt er een extra balie geopend. Zo kunnen inwoners ook snel in het gemeentehuis terecht. 24 uur per dag, 7 dagen per week Door digitalisering van de werkzaamheden bij burgerzaken werkt de gemeente naar een situatie waarin inwoners vrijwel alle producten en diensten 7 dagen per week en 24 uur per dag vanuit bijna iedere plek kan afnemen. Uit onderzoek onder Dalfsenaren blijkt dat de mogelijkheid om 24/7 digitaal diensten/producten af te nemen als erg waardevol wordt ervaren. Hierbij mag het persoonlijk contact niet uit het oog verloren worden. In sommige situaties is maatwerk nodig, ‘Persoonlijk waar moet, digitaal waar het kan’. Sing-in Grote Kerk Dalfsen Op zondagavond 21 februari zal er een Sing-in worden verzorgd vanuit de Grote Kerk in Dalfsen. Dit is een livestream uitzending via Kerkomroep en Kerkdienstgemist. Op www.pgdalfsen.nl kan men de link ernaartoe aanklikken. De uitzending begint om 18.30 uur. Men kan inschakelen vanaf 18.20 uur. De Sing-in heeft als titel meegekregen ‘Houd afstand - maar God is dichtbij’. Voor de kinderen zijn er mooie liederen gekozen en is er een kleurplaat bij een van de liederen te downloaden van www.pgdalfsen.nl. Tijdens de Sing-in kunnen zij die kleuren. Door de corona-omstandigheden is het niet mogelijk om de Sing-in fysiek bij te wonen in het kerkgebouw. Door thuis mee te doen hoopt men de verbondenheid te benadrukken. Samen zingen verbindt, ook als je fysiek niet bij elkaar bent. Meer info: 0529-434203. Hulp bij invullen donorregister Vanaf 1 juli 2020 geldt de nieuwe donorwet. Iedereen kan registreren wat hij of zij wil. Voor iedereen met vragen over de registratie biedt het Infopunt hulp. Er zijn workshops in maart in Nieuwleusen, Dalfsen en Lemelerveld. Daarnaast biedt het Infopunt persoonlijke hulp op maat. Op de website van de bibliotheek is er informatie over donorregistratie te vinden. Daarnaast is er de mogelijkheid om eerst zelf te oefenen voor je registreert. Op www.bibliotheekdalfsen. nl/ontdek-de-bieb vind je alle informatie. Hulp bij het invullen In maart worden er, onder voorbehoud van de corona lockdown, drie bijeenkomsten georganiseerd over het invullen van het donorregister. • Lemelerveld, De Mozaiek: 10 maart 14.00-15.00 uur • Nieuwleusen, De Spil: 11 maart, 14.00-15.00 uur • Dalfsen, Trefkoele+: 11 maart. 15.30-16.30 uur Aanmelden kan telefonisch bij het Infopunt op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur op nummer 0529 793013 of via de website van de bibliotheek bij ‘Activiteiten’. Foto’s: Hans Heerink Telefonische hulp Wil je meer informatie over de nieuwe donorwet of telefonische hulp bij het invullen van het donorregister? Bel dan met het Infopunt. Het Infopunt is telefonisch bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Het telefoonnummer is 0529 793013.

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication