Jaarverslag 2016
2
VOORWOORD We sloten 2016 af met het vaststellen van het nieuwe strategisch beleidsplan voor de komende vier jaar. Daarmee richten we nadrukkelijk het vizier naar voren. Een prachtig traject ging aan de totstandkoming van dat plan vooraf met een startbijeenkomst in Apeldoorn waar externe deskundigen – kritische vrienden – hun licht over de Passie lieten schijnen. Ze lieten ons in de spiegel kijken naar onszelf en door het raam naar buiten. Het traject richting het nieuwe strategisch beleidsplan zegt veel over het zelfbewustzijn dat onze scholen inmiddels kenmerkt. We hebben een gewaardeerde plek, een goede naam en een rol van betekenis. Terugkijkend op 2016 realiseer ik me eens te meer dat we als scholen enorm gegroeid zijn. De kwantitatieve groei van de scholen zet door terwijl de kwaliteit onverminderd hoog blijft. De organisatie is op orde, het onderwijs in ontwikkeling. Nieuwe medewerkers willen graag op de Passie werken en nieuwe leerlingen kiezen bewust voor ons onderwijs en onze identiteit. Ik nodig u uit om in dit jaarverslag vol dankbaarheid mee terug te kijken. En vol vertrouwen vooruit. Gerard Toonen bestuurder 3
‘DE FOCUS VERLEGD’ Na ruim 18 jaar is hij terug. De school waar hij ooit van droomde en waar hij biddend voor gestreden heeft, beleeft haar jaarlijkse studiedag. De koers voor de komende vier jaar vormt het hoofdthema. In hoeverre past die koers van nu, bij de droom van toen? Miel Vanbeckevoort spreekt met dezelfde bevlogenheid als tijdens de jaren voor de oprichting van de school. Alsof wij, de medewerkers van nu nog overtuigd moeten worden, neemt hij ons mee in zijn visie op Bijbelgetrouw onderwijs waar Gods Woord klinkt en zijn Geest merkbaar werkt. De bevlogenheid van Miel herkennen we als hetzelfde vuur waarmee wij bouwen aan de scholen. En … het verhaal van toen beschrijft in treffende woorden de Passie van nu. Het vervult ons met verwondering. Dit is niet ons werk. Dit is een bewijs van Gods geweldige trouw. Dezelfde koers, nieuw beleid ‘Leer het leven’. Zo luidde de slogan in de beginjaren van de Passie. Doel was dat leerlingen leren om Christus in alles 4 centraal te zetten en dat ze toegerust worden om hun plek in de samenleving in te nemen. Die koers is onveranderd, het beleid opnieuw doordacht. Onderwijs Alle scholen hebben een basisarrangement: een positief oordeel van de inspectie over de kwaliteit. In Wierden werd dat opnieuw toegekend, in Utrecht en Rotterdam bleef het gehandhaafd. De onderwijsresultaten zijn goed en ook het onderwijsleerproces verdiende een voldoende. Wat ons betreft nemen we daar geen genoegen mee. De komende jaren gaan we dat onderwijs nadrukkelijker profileren. Een doordacht concept, eigentijds, eigenzinnig misschien wel, maar in elk geval maximaal passend bij onze missie, daar gaan we de komende jaren aan bouwen. Leiderschap In 2016 investeerden we opnieuw in leiderschap. In twee kweekvijvertrajecten ondergingen groepen collega’s een training gericht op de ontwikkeling van hun leiderschapskwaliteiten. Een kwaliteitsimpuls voor henzelf en voor de scholen. Ook de zittende leidinggevenden zijn gegroeid in hun rol. Samen dragen ze bij aan een positief klimaat in de scholen. Een klimaat van vertrouwen, van ruimte geven, maar waarin ook een streep gezet wordt als iets niet goed gaat. Als directieleden ontmoetten we elkaar in 2016 meerdere malen voor studiedagen onder inspirerende leiding van externe deskundigen. Die ontmoetingen dragen ook bij aan de onderlinge verbondenheid en het gezamenlijk koersen op hetzelfde doel. De sfeer onder de directieleden is goed. Er is altijd ruimte om te delen en waar nodig constructief te schuren. Een jaar verder ‘Waar staan jullie, nu je een jaar verder bent?’ vroeg iemand me laatst. ‘De focus is verlegd’, was mijn antwoord. De aandacht in de scholen gaat vooral naar het onderwijs. De organisatie eromheen staat. De processen zijn geborgd en er is een cultuur van verantwoordelijkheid dragen en verantwoording afleggen. Die lijn van aandacht voor de inhoud
trekken we de komende jaren door. Met ICT bijvoorbeeld. Voorheen lag het accent op de hardware, dat verleggen we naar de verbinding tussen onderwijs en ICT. Ook voor het personeelsbeleid geldt dat we een volgende stap kunnen zetten, van pragmatische instrumenten naar inhoudelijk en onderscheidend beleid. De identiteit is onveranderd. We koesteren de plek die God op onze scholen heeft. Maar ook qua identiteit komt er een dimensie bij. Waar we ons de afgelopen jaren richtten op onze roeping en betekenis in de school, zoeken we naar wegen om uit te delen van het kostbare geschenk dat we hebben. Het project Mission is daarvan een schitterend voorbeeld. In het afgelopen jaar is dat verder uitgebouwd met prachtige projecten die bijdroegen aan de geloofsontwikkeling van onze leerlingen maar tegelijk aan hun en onze betekenis voor de mensen om ons heen. Net als bij veel van onze tieners is het zelfbewustzijn van de scholen verder toegenomen. We kijken minder in de spiegel en meer door het raam naar buiten. Een boom geplant aan water Rotterdam koos dit jaar voor het thema van psalm 1. Dat beeld past prachtig bij de Passie in 2016. Er staat een sterke boom met stevige wortels. Onze God heeft ons voorzien van voeding, van licht en ruimte. We zien de vruchten bij leerlingen, die groeien in geloof en van wie er velen zelfbewust getuigen van hun Heiland. Het zijn vruchten die niet in onze jaarplannen stonden. Genadegaven van onze trouwe God. Hij regeerde in 2016 in onze scholen. Hij zal dat de komende jaren blijven doen. Op Hem is onze hoop. Gerard Toonen bestuurder 5 Mission Op de drie scholen hebben projecten plaatsgevonden waarbij leerlingen hun talent inzetten voor mensen om hen heen. Rolstoeldansen met bejaarden, een sportmiddag voor minderjarige asielzoekers, kerstpakketten bezorgen bij gezinnen, rozen rondbrengen bij de buren. Het waren doorgaans initiatieven van de leerlingen zelf die in alternatieve lesweken werden uitgevoerd.
De belangrijkste beleidsontwikkelingen in 2016 • Opstellen strategisch beleidsplan 2017-2021 • Leiderschapsontwikkeling voor zittende managers en aanstormend talent • Vaststellen integriteitscode • Doorontwikkeling Mission • Doorontwikkeling leerlijn Liefde, relaties en seksualiteit • Strategische externe communicatie • Start met opstellen en implementeren van risicomanagement • Vaststellen regeling privacybescherming van leerling- en personeelsgegevens • Vaststellen inkoop- en aanbestedingsbeleid 6
7
ROTTERDAM • GROEI IN KWANTITEIT EN KWALITEIT! Januari De eerste open dag in het nieuwe schoolgebouw is een feit. De Passie Rotterdam ontvangt een recordaantal bezoekers: enthousiaste belangstellenden voor het onderwijs op de Passie en voor het nieuwe schoolgebouw. | De cultuurmarkt in havo en vwo 3 vindt plaats, leerlingen uit deze klassen vertegenwoordigen diverse landen en vertellen bij hun kraam bevlogen over bijzondere wetenswaardigheden van het desbetreffende land, gepaard met lokale lekkernijen. | De sectorwerkstukken van vmbo 4 en de profielwerkstukken van havo 5 en vwo 6 worden aan ouders en leerlingen gepresenteerd. Februari Een nieuw vak, Chinese les wordt aangeboden als onderdeel van Passie Prisma. | ’In company’ vindt een training plaats van de schoolhulpverlening (SHV), het team SHV’ers is verdubbeld. | Predikanten en voorgangers van de gemeente Rotterdam zijn bij elkaar in de school en bidden voor de stad Rotterdam en de scholen in de stad. | De Raad van Toezicht bezoekt de school en spreekt met leerlingen en medewerkers. Maart Na de voorjaarsvakantie starten we met een studiedag. De onderwerpen zijn: het pedagogisch leer- en leefklimaat, opbrengstgericht werken en Passie Prisma. | Het openbaar schoolexamen voor de vakken muziek en drama wordt in de aula aan publiek getoond. | Met ouders en leerlingen vindt een paasviering plaats in school. April De Passie wordt bezocht door een auditcommissie, lesbezoeken en gesprekken met collega’s volgen over het onderwijs op school. | Examentrainingen vinden plaats in alle examenklassen. | Een tevredenheidsonderzoek onder ouders en leerlingen wordt uitgezet. De leerlingen van havo en vwo 4 reizen af naar diverse Europese steden. Mei Na twee weken meivakantie volgt het jaarlijkse taaldorp waarbij 8 DE PASSIE ROTTERDAM
leerlingen situaties naspelen en zo hun taalvaardigheid trainen. Vervolgens kunnen zij deze vaardigheid in de praktijk brengen tijdens de excursies naar Lille en Keulen. | Het centraal examen staat deze maand centraal. Juni We zijn trots en dankbaar voor de examenresultaten: vmbo 100 procent, havo 83 procent, vwo 92 procent! | De toetsweek voor alle leerjaren volgt in deze maand. Juli De diplomering is een groot feest, vele leerlingen ontvangen hun felbegeerde diploma. Het schooljaar bevindt zich in de afrondingsfase, rapportvergaderingen vinden plaats, leerlingen ontvangen hun rapport en genieten van een welverdiende vakantie. Augustus Het schooljaar start met 560 leerlingen, niet eerder kende de Passie Rotterdam zo’n grote groei in leerlingenaantal. September In het nieuwe schooljaar staan twee thema’s centraal: leerlingen leren en leerkrachten leren. Leerlingen leren heeft met name betrekking op het primaire proces waarbij het doel van de les voor leerlingen duidelijk is en hierop Marleen Verhulst & Richard Jorna met hen wordt gereflecteerd, leerlingen worden uitgedaagd en zijn actief in de les, in de les ontvangen zij feedback en waar mogelijk wordt gedifferentieerd. Daarnaast leren de docenten van elkaar op verschillende manieren. Oktober De brugklasleerlingen vertrekken als afsluiting van de introductieperiode naar Maarn voor het brugklaskamp. De leerlingen van vmbo 4 bezoeken deze week Londen. | In het kader van Rotterdam Onderwijsstad van Nederland vertegenwoordigt en presenteert een leerling van de Passie onze school op de startdag. November De eerste toetsweek van het nieuwe schooljaar in de bovenbouw vindt plaats. | De leerlingen van havo en vwo 3 ontvangen op de voorlichtingsavond informatie over de profielkeuze. | De gymnasiasten in de bovenbouw reizen samen met leerlingen van de Passie Utrecht naar Rome. December De eerste helft van deze maand staat in het teken van resultaten en opbrengsten, rapportvergaderingen en een ouderspreekmiddag en -avond. De tweede helft in het teken van kerst: op school worden drie kerstvieringen gehouden samen met ouders en leerlingen. ‘Door het open karakter en tegelijk de duidelijk zichtbare geloofsvisie ontstaat een prima schoolklimaat. Onze kinderen voelen zich er als een vis in het water!’ 9
UTRECHT • UIT DE STARTBLOKKEN Januari Wat een zegen! Meer dan duizend aanstaande leerlingen en hun familieleden bezoeken onze open dag en laten zich informeren over dat wat de Passie Utrecht te bieden heeft. Februari Het lijkt er steeds meer van te komen: nieuwbouw van onze school. Onder leiding van een architect denken we als team na over de eisen waaraan ons nieuwe gebouw moet voldoen. Het resulteert na een intensief traject in een Programma van Eisen. | De identiteit van de Passie staat dagelijks centraal in de mentorkwartieren, de Sing-in-bijeenkomsten en natuurlijk onze lessen. Dat maakt de Passie echt bijzonder. | Een zelfontwikkelde methode voor natuuren scheikunde wordt ingevoerd. Maart Alles is communicatie. Dat geldt zeker ook voor onze school. Om de communicatie vanuit de school met alle betrokkenen nog beter te kunnen vormgeven, stellen we een communicatieplan op. Dit komt tot stand nadat een extern bureau onderzoek heeft gedaan onder ouders, toeleverende basisscholen, leerlingen en collega’s. April De maand van Pasen en van het PaasIntegratieProject (PIP). De derde klassen werken een week lang aan het project waarin dit jaar de Bijbelse persoon Esther centraal staat. De afsluitende voorstelling trekt heel veel enthousiaste bezoekers. Mei Het schoolleven staat zoals ieder jaar enkele weken in het kader van de eindexamens. De spanning loopt op, zowel bij onze leerlingen als de docenten. We zijn gepast trots en dankbaar met de slagingspercentages dit jaar. Juni Alle ogen zijn gericht op het nieuwe cursusjaar. Het jaarplan is zo goed als klaar. Onze ambities zijn bekend: periodisering en toetsbeleid, professionalisering van het team, het ontwikkelen van een ICT-visie en de bouwvoorbereidingen zijn het meest in het oog springend. 10 DE PASSIE UTRECHT
Augustus Bijna 1000 leerlingen en 130 collega’s vieren hun welverdiende vakantie. Duizenden kilometers worden overbrugd. Dankbaar constateren we eind augustus dat iedereen gespaard het werk weer op mag pakken. Gebed is er voor een langdurig zieke collega die dit niet kan. September Steeds meer blijkt hoe belangrijk het is om het schooljaar goed te starten. Daarom zijn dit jaar niet alleen in de eerste klassen introductieprogramma’s voorbereid, maar ook in bijvoorbeeld vmbo 3 en havo 4. Oktober Gelijk vanaf het begin van het schooljaar zijn we bezig met de ontwikkeling van leerlingen. Daarom zijn in de eerste klassen de VAS-toetsen en starten we met de voorlichting over de profielkeuzes. November Met vier projectweken in het jaar ontstaan ook meer vakoverstijgende projecten. Bijvoorbeeld het Missionproject. Alle 3e klassers uit havo en vwo werken een week lang, binnen en buiten de school aan projecten met de focus op duurzaamheid en rentmeesterschap. December Een maand vol activiteiten: Energy Challenge om bewuster om te gaan met energie, een lichtjestocht ter gelegenheid van de kerstdagen en natuurlijk een kerstviering: bezinnend, gezellig en samenbindend. 11
WIERDEN • ROYALE ZEGEN Januari Een nieuw kalenderjaar begint. We verwachten dit jaar opnieuw een flinke groei van het leerlingenaantal. Er zullen heel wat nieuwe collega’s gevonden moeten worden. We starten daarom vroeg met de voorbereidingen voor de formatie. | Er vindt een eerste overleg plaats over de uitbreiding van de huisvesting die in de zomer gerealiseerd moet worden. Februari Het Open Huis wordt druk bezocht, opnieuw een signaal dat de aanmeldingen vergelijkbaar met vorig jaar zullen zijn. | We beleggen een thema-avond over geloofsopvoeding onder leiding van twee jongerenwerkers van Youth for Christ. | Samen met onder andere twee Wierdense wethouders brengen we een werkbezoek aan Culemborg, waar we een school in aanbouw bezoeken, die door een bijzondere samenwerking en financiering gerealiseerd kon worden. Maart De aanmeldingen komen binnen. Het lijkt erop dat we met zo’n 100 leerlingen gaan groeien. | De werving van nieuw personeel gaat van start. | We overleggen met de gemeente om een grotere uitbreiding van het gebouw te realiseren dan strikt nodig is. April In de eerste week vindt het inspectiebezoek plaats. We zijn geweldig blij als we aan het eind van de tweede dag horen dat opnieuw een basisarrangement wordt toegekend. | De gemeente geeft toestemming voor een uitbreiding van het gebouw waar we zeker vier jaar mee vooruit kunnen. Mei Negentig kandidaten maken zich op voor de eindexamens. | Op de vacatures komen meer dan 80 reacties binnen. Het is een periode vol sollicitatiegesprekken en proeflessen. | We nemen een tevredenheidsonderzoek af onder alle ouders, leerlingen en medewerkers. 12 DE PASSIE WIERDEN
| De besprekingen met de bouwer over de aanneemsom van de huisvesting lopen vast. We oriënteren ons op een andere partij. Juni Een maand van een rijke oogst: de examenuitslag is bijzonder goed net als de uitkomsten van de tevredenheidsonderzoeken. | We komen toch tot een akkoord met de bouwer. De voorbereidende werkzaamheden op het terrein gaan meteen van start. | Zes derde klassen gaan naar Roemenië. Juli Terwijl in het weiland de nieuwe lokalen worden klaargezet, sluiten we het jaar af met een alternatieve lesweek en de gebruikelijke vergaderingen. Augustus De bouw loopt voorspoedig. Op een aantal binnendeuren na is de uitbreiding een week voor de start klaar om in gebruik te nemen. | We starten het schooljaar met honderdzestig nieuwe leerlingen en elf nieuwe collega’s. September Voor de nieuwe collega’s gaat een heel nieuw begeleidingsprogramma van start, ondersteund door de Universiteit van Twente en van Groningen. | Als directie ontmoeten we de collega’s van Reggesteyn en de PCPO in Rijssen tijdens een gezamenlijke studiemiddag. Oktober Drie collega’s zijn uitgevallen door langdurige ziekte. Het lukt gelukkig om vervanging te vinden. | Collega Van der Burgh eindigt in de top 5 bij de verkiezing tot beste geschiedenisdocent van het jaar. November Tijdens een studiedag maken we kennis met een nieuw instrument voor lesobservaties. Alle docenten zullen met behulp daarvan lesbezoeken brengen en ontvangen. December De tweede griepgolf dit jaar zorgt voor flink wat lesuitval en halve klassen. Het wordt tijd voor vakantie. Met een indrukwekkende kerstviering sluiten we het jaar af. 13 2016 was het jaar van mijn overgang van V5 naar V6. Het voelde toen al als het begin van de ‘laatste loodjes.’ In de afgelopen jaren is de school gestructureerder geworden, maar niet minder persoonlijk. Dat blijft de kracht van de school. De identiteit is nog steeds belangrijk maar ik merk dat de school er meer aan doet om ook met andere dingen aantrekkelijk te zijn. Het studieplein dat we sinds vorig jaar hebben is daar een voorbeeld van. De school is meer toekomstgericht. Ruth Van Egmond V6
PER SCHOOL Rotterdam ‘Want hij zal zijn als een boom geplant aan water die zijn vrucht geeft op zijn tijd’ Bovenstaande tekst uit psalm 1 was uitgangspunt voor het afgelopen cursusjaar. Het is ons gebed dat de Passie Rotterdam, letterlijk gesitueerd aan het water van de Maas, geworteld is en blijft in de Bron, groeit, sterker wordt en vele vruchten geeft. De Passie Rotterdam is in twee jaar tijd van 465 leerlingen gegroeid naar 560 leerlingen, een groei van bijna 100 leerlingen. Het kenmerkt de situatie waarin de school zich bevindt, groei in het aantal leerlingen en personeelsleden. Tegelijkertijd vraagt juist deze groeiperiode om aandacht voor een goede borging van de onderwijskwaliteit in de lessen en de curricula. Dit schooljaar staat in het teken van de borging van de kwaliteit van de lessen en het verder ontwikkelen en uitbouwen van de lerende organisatie. Het afgelopen schooljaar heeft de uitwerking van drie thema’s centraal gestaan: Passie voor de wereld We staan voor Bijbelgetrouw evangelisch onderwijs en voor kwalitatief goed onderwijs. Juist deze combinatie maakt ons uniek. Naast een krachtige leeromgeving, waarin leerlingen worden voorbereid op hun examen en vervolgopleiding, bieden wij een omgeving aan leerlingen om geestelijke groei door te maken en op zoek te zijn naar de bestemming die God voor hen heeft. Tegelijkertijd staan we midden in de samenleving, midden in Rotterdam, en nemen we vol vertrouwen en overtuiging onze positie in binnen de maatschappij. Passie Plus We bieden, in overleg met ouders en leerling, extra uitdaging en/of extra ondersteuning aan die leerlingen waarbij dit nodig is. Passie Prisma We bieden talenturen aan waarbij de leerling de keuze heeft uit verschillende modules zoals Business, Kunst, Science, Sport en Believe it. ‘Al bijna elf jaar werk ik bij de Passie Rotterdam. Hier werken we met elkaar en de Vader aan het roer. Wat een voorrecht daar aan mee te werken. Wie wandelt met de Heer, ‘werkt’ niet meer, maar heeft een doelgericht leven!’ Björn Flippo, facilitair medewerker breed We kijken terug op een gezegend jaar en hebben hoge verwachtingen van de toekomst van de Passie. In al onze plannen hebben we het volste vertrouwen dat de Here God ons verder zal zegenen. En daar zien we naar uit! Erik Olislagers directeur de Passie Rotterdam 14
Utrecht We kijken dankbaar terug op 2016. Het jaar blijft in onze herinnering als een jaar waarin we als team gebouwd hebben aan de school. Niet minder dan 924 leerlingen ontvingen dagelijks onderwijs, bezochten de mentorkwartieren en Sing-ins, gingen op excursie, deden vriendschappen op. Zo’n 200 leerlingen deden hun eindexamen en verreweg de meesten verlieten de school. Zij zetten een volgende stap op weg naar hun bestemming. ‘Jouw bestemming, onze passie’, zo luidt onze slogan. Hierin wordt kernachtig samengevat waar het ons om gaat. Leerlingen, die aan onze zorgen worden toevertrouwd, en tijdens hun middelbare schoolperiode een belangrijke fase in de groei naar volwassenheid doormaken. Ook in 2016 hebben we ons ingespannen om in rapport met de tijd waarin we leven daadwerkelijk toegevoegde waarde te hebben in het leven van onze leerlingen. Wat hebben we in 2016 zoal gedaan? In deze terugblik willen we enkele zaken aanstippen. Als school dienen we uitstekend onderwijs te geven. We hebben geïnvesteerd in de kwaliteit van de docent door professionalisering en begeleiding vanuit het besef dat de docent het verschil maakt. Tevens is door een nieuwe periodisering en inzet van een lesvervanger lesuitval zo veel mogelijk tegengegaan. Ook zijn er diverse vakoverstijgende projecten georganiseerd, is er ingezet op het leren leren en op introductiedagen bij de start van het cursusjaar. Goed onderwijs. Zeker! Dat is voor onze school ook onderwijs dat leerlingen vormt en toerust om als christenen hun plek in te nemen in een samenleving die seculier en steeds meer antichristelijk is. De dagelijkse mentorkwartieren, diverse lessen die zich daarvoor lenen en vooral de identificatiefunctie van de man of vrouw voor de klas spelen daarin een belangrijke rol. Veel tijd is gestoken in de voorbereidingen voor de bouw van een nieuwe school. Centrale vraag hierbij is: hoe kan ons toekomstige schoolgebouw ondersteunend zijn aan dat wat we ten diepste willen met ons onderwijs? Welke plek krijgt ICT daarbinnen? Hoe voeden we onze leerlingen op tot zelfstandig leren en werken met behulp van voorzieningen in ons gebouw? Hoe creëren we een veilige, overzichtelijke, aantrekkelijke leeromgeving? Zo biedt een traject van nieuwbouw veel nieuwe perspectieven. In het besef van de afhankelijkheid van de Heer die het huis bouwt (Psalm 127) hopen we ook na dit verslagjaar als team van de Passie Utrecht verder te bouwen aan onze school. Ten dienste van onze leerlingen en toekomstige leerlingen! Dick Both directeur de Passie Utrecht 15 “Ik wil de wereld dichter bij de leerlingen brengen” Barry Visser, docent
Wierden Organisatie op orde. Onderwijs in ontwikkeling. We hadden er alle vertrouwen in, maar vlak voor het bepalende moment voelden we de spanning oplopen. Twee dagen lang voerden de dame en heer gesprekken, bezochten ze lessen en lichtten ze ons eigen kwaliteitssysteem door. De simpele woorden: ‘Jullie krijgen opnieuw het basisarrangement’ waren een prachtige beloning op het werk van alle collega’s. Dat ‘basisarrangement’ klinkt niet echt als een compliment, maar dat is het wel degelijk. De examenresultaten waren goed, dat wisten we. Maar hoe zat dat met het onderwijs in die honderden lessen die jaarlijks gegeven worden? Hebben wij zelf net zo kritisch gekeken als de inspectie dat doet? Het positieve oordeel van de inspectie was de bevestiging op onze inspanningen. Tot 2016 stond veel op onze school in het teken van de opbouw, de groei, de organisatie en de juiste mensen op de juiste plek. Waar we naar verlangden was ruimte om het onderwijs verder te ontwikkelen. Voorwaarde is dan dat de basis op orde is. En dat is ie. Onderwijs Actieve leerlingen en meer oog voor maatwerk. Dat waren de zaken waar we in 2016 aandacht aan hebben besteed. In scholing voor alle medewerkers en in een ‘didactische week’ voor een kleinere groep is gewerkt aan onze vaardigheden om elke leerling van begin tot het eind van elke les maximaal actief te laten leren. Het didactisch handboek ‘Een goede les’ vormt daarbij de leidraad. In elke teamvergadering wordt aan de hand van het boek een aspect van de les in de docentenkring besproken. Voor startende docenten – elf in totaal – komt daar ook nog eens een uitgebreid begeleidingstraject van onze docentbegeleiders overheen. Dat traject heeft opnieuw vorm gekregen door een samenwerking met de Universiteit van Groningen en van Twente. Door gerichte observaties, feedback en coaching nemen we alle nieuwe collega’s versneld mee in de schoolbrede ontwikkeling. Ondersteuning Het woord ‘zorg’ is in 2016 uit ons woordenboek geschrapt. Niet omdat het een vies woord zou zijn, wel omdat het over een selecte groep leerlingen lijkt te gaan die om de één of andere reden kwetsbaar is. Die groep leerlingen hebben we zeker in huis. Maar al onze leerlingen hebben baat bij begeleiding en onder16 steuning. Wij hebben daarom gekozen voor ‘support’. Met nieuwe mensen van binnen en van buiten de school is in 2016 hard gewerkt aan het verder opbouwen van de expertise en het aanbod. De dyslexiecoach is geschoold, de expertise rond hoog- en meer begaafde leerlingen verder ontwikkeld en ook het aanbod voor deze leerlingen, Passie Plus genaamd, is verder uitgebreid tot in leerjaar 3 en aangevuld met nieuw aanbod zoals deelname aan First Lego League. Samen met de orthopedagoog en intern begeleider van het samenwerkingsverband is een Pluspunt ingericht waar leerlingen tijdelijk intensievere begeleiding kunnen krijgen. Ons huiswerkinstituut Gradua is in huis gehaald en verzorgt huiswerkbegeleiding en bijlessen voor leerlingen die daar baat bij hebben. Verdere ontwikkeling We zijn blij en dankbaar met de ontwikkelingen. Tegelijkertijd voelt het meer dan eens als balanceren tussen wat we willen en wat haalbaar is. Uit het tevredenheidsonderzoek van medewerkers kwam werkdruk als groot issue naar voren. Collega’s klagen niet, maar de lessen, het mentoraat, de scholing en het meenemen van de nieuwe collega’s vraagt veel van hen. In nauw overleg stemmen we zo goed mogelijk af of ons ambitieniveau reëel is.
Hoewel nieuwbouw nog een aantal jaren zal duren, voelen we wel de urgentie om nu ervaringen met nieuwe onderwijsvormen op te doen zodat we straks een gebouw hebben dat past bij een beproefd concept. Een groot cadeau in dat opzicht is het feit dat de gemeente mee wilde werken aan het realiseren van een uitbreiding van het gebouw die voldoende ruimte biedt voor de groei van de komende jaren. Daardoor konden we een prachtig studieplein realiseren waar we ervaring met nieuwe vormen kunnen op doen. Het grote verhaal Terugkijkend zien we een jaar waarin heel hard is gewerkt en goede resultaten zijn geboekt. Een jaar dat veel van de mensen vroeg. Grote verhalen over spectaculaire ontwikkelingen hebben we niet. We zijn trouw geweest in de dagelijkse dingen en in de doelen die we wilden realiseren. Hét grote verhaal van 2016 werd zichtbaar in de ‘kleine’ dingen. De leerlingen die in het AZC hun gevluchte leeftijdgenoten ontmoetten, de leerling die voor de grote groep getuigde van zijn ervaring met God, de leerlingen die thuis in stilte baden voor hun docent of klasgenoten en om Gods hulp bij het schoolwerk. De docenten die aan het begin van de dag God betrekken bij hun werk en leerlingen en collega’s voor Zijn troon brengen en in Zijn kracht tot voorbeeld mochten zijn. Door alle dagelijkse dingen heen was God in 2016 aan het werk zoals we Hem kennen: trouw en met royale zegen. Het was een voorrecht om in Zijn dienst te mogen staan. Leendert van den Dool directeur de Passie Wierden 17 Ik vind het nog steeds heel bijzonder hoe ik vorig jaar bij de Passie terecht ben gekomen. Mijn beeld van de school is sinds die tijd nog positiever geworden dan het al was. Aan mensen om me heen vertel ik dat het een heel positief christelijke school is, waar iedereen in zijn waarde gelaten wordt en mag zijn wie hij is. De onderlinge betrokkenheid vind ik heel bijzonder vooral ook tussen leerlingen. Ik merk hoe goed het hen doet dat er echte belangstelling is. En zelf ervaar ik dat net zo. Gea Dommerholt Conciërge
De Raad van Toezicht (Raad) ziet toe op de hoofdlijnen van de organisatie: de strategie, de jaarplannen en begroting, het jaarverslag en de besluiten van de bestuurder. De voorzitter heeft regelmatig overleg met de bestuurder. Naast de informatie van de bestuurder laat de Raad zich ook informeren door de directeuren, de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) en in de kennismakingsbezoeken die de leden jaarlijks brengen aan de scholen. Strategisch Beleidsplan Het jaar 2016 staat in het teken van het opstellen van het nieuwe strategisch beleidsplan met daarin de strategische doelstellingen voor de periode 2017 tot 2021. De Raad is van begin af aan, net als de managementteams, de docenten en de GMR, betrokken bij de totstandkoming ervan. In december heeft de Raad het nieuwe plan goedgekeurd en ze ziet uit naar de uitwerkingen op de scholen. In de komende jaren zal de Raad toezicht houden op de uitvoering van de doelstellingen. Op een andere plek in het jaarverslag is meer te lezen over deze doelstellingen. Identiteit De Raad is nauw betrokken bij de ontwikkeling en uitvoering van het identiteitsbeleid van de Passie in een veranderende samenleving. Het onderwerp staat met regelmaat op de agenda van de Raad. Daarbij neemt ze de informatie mee van de bestuurder over de bezinning die in het identiteitsberaad (bestaande uit directeuren, medewerkers en een ouder uit de GMR) plaatsvindt en uit de diverse overleggen met organisaties waarmee de Passie samenwerkt op het gebied van identiteit. Professionalisering De Raad heeft als belangrijk speerpunt zich verder te professionaliseren. In 2015 is een traject gestart om een toezichtskader op te stellen. Het kader is in 2016 vastgesteld. In het komende jaar werkt de Raad aan de verdere ontwikkeling ervan. Als ik terugkijk op 2016 dan zie ik Passiescholen die zich stevig hebben ontwikkeld. Zowel de groeiende leerlingenaantallen als de kwaliteit van het onderwijs, de financiële stabiliteit, de aandacht voor professionaliteit en identiteit stemmen zeer dankbaar. De raad ervaart de plek die de Passiescholen innemen in de samenleving uniek en onmisbaar. Om in de vorming van kinderen in deze bepalende tienertijd geloof en inhoud zo hand in hand te laten gaan is van grote betekenis voor de kinderen zelf, maar ook voor de wereld om ons heen. Het is prachtig dat met het nieuwe strategisch beleidsplan een basis is gelegd dit met een heldere koers verder te ontwikkelen. Janneke Louisa-Muller, voorzitter Raad van Toezicht 18
Commissies Auditcommissie Slagingspercentages 2016 De auditcommissie beoordeelt de begroting, het jaarverslag en de financiële rapporten en geeft advies aan de Raad. Deze keurt het jaarverslag over 2016 en de begroting voor 2017 goed. De bestuurder informeert de auditcommissie ook over de ontwikkeling van het risicomanagement en huisvestingsplannen in Utrecht en Wierden. Remuneratiecommissie De remuneratiecommissie voert beoordelings- en voortgangsgesprekken met de bestuurder. Selectie- en benoemingscommissie De selectie- en benoemingscommissie houdt zich bezig met het opstellen van selectiecriteria, de beoordeling van de omvang en samenstelling van de Raad en het bestuur en doet voorstellen voor (her)benoemingen. De commissies doen verslag van hun werk in de vergadering. Samenstelling De Raad benoemt mevrouw Els Kooij voor een tweede termijn in de Raad van Toezicht. De Raad is blij dat zij haar kennis en bijdrage aan de vergaderingen voortzet. We nemen afscheid van mevrouw Glastra. Aan de Passie begeleiden we onze leerlingen naar hun volgende bestemming. Dat wordt heel concreet als ze hun diploma halen en doorstromen naar een nieuwe plek in het vervolgonderwijs of het beroepenveld. Ook dit jaar mogen we dankbaar zijn voor de examenresultaten. Op bijna alle niveaus liggen onze slagingspercentages boven de landelijke gemiddelden. Waar dat niet zo was, is het verschil voor een groot deel weggewerkt. Cijfers geven maar een beperkt aspect van de werkelijkheid weer. Ze maken niet zichtbaar wat onze leerlingen in hun tijd aan de Passie hebben meegekregen of meegenomen aan bijvoorbeeld talentontwikkeling, levenswijsheid en geloofsbeleving. We bidden dat onze geslaagden op hun volgende bestemming verder groeien in betekenis voor de wereld om hen heen. 100% 80 60 40 20 0 vmbo havo vwo de Passie Rotterdam landelijk 100% 80 60 40 20 0 vmbo havo vwo de Passie Utrecht landelijk 100% 80 60 40 20 0 vmbo havo vwo de Passie Wierden landelijk 19
Medewerkers op de Passie zijn bijzonder belangrijk. Zij zijn de dragers van de identiteit en zij zijn bepalend voor de kwaliteit. Op alle scholen is in 2016 veel aandacht besteed aan de gesprekken met alle medewerkers, aan lesbezoeken, aan begeleiding van nieuwe medewerkers en aan professionalisering. Gesprekscyclus In de afgelopen jaren lukte het niet om op elke school de gesprekscyclus volledig 3 uit te voeren. In het schooljaar 2015-2016 is de cyclus wel op alle scholen volledig gevolgd. Leidinggevenden bezochten veel lessen en steunden de docenten in hun ontwikkeling. Voorafgaand aan de functioneringsgesprekken hebben de docenten feedback gevraagd van twee collega’s en twee klassen of lesgroepen en hebben deze verwerkt in de zelfevaluatie. De aspecten verantwoordelijk voor het eigen gedrag en leiderschap komen hier nadrukkelijk in terug. Nieuwe medewerkers Door de groei van de scholen zijn er in 2016 veel nieuwe collega’s benoemd. Het lukte doorgaans goed om bekwame mensen te vinden die maximaal aansluiten bij onze identiteit. Een nieuwe strategie van arbeidsmarktcommunicatie bleek daarin effectief. Op onze website is een apart gedeelte ingericht voor potentiële nieuwe medewerkers en bij de werving is gebruik gemaakt van social media, diverse websites en ons eigen netwerk. 25 55 55 54 55 Aantal medewerkers per leeftijdsgroep 19 en jonger 20-29 30-39 40-49 50-59 60 en ouder Nieuwe docenten worden op alle scholen intensief begeleid hetzij via de Passie Academie (Utrecht en Rotterdam) of via een samenwerking met de Universiteit van Groningen en van Twente (Wierden). De nieuwe collega’s hebben meerdere intervisiebijeenkomsten, ontvangen regelmatig lesbezoek en krijgen waar nodig extra ondersteuning van een docentbegeleider of beeldcoach. Professionalisering Elke school heeft een eigen intern aanbod van scholing. Soms is dat schoolbreed aansluitend bij de doelen uit de jaarplannen, in andere gevallen krijgen medewerkers keuze uit een breder aanbod dat aansluit bij hun persoonlijke ontwikkeldoelen. 20
Door middel van een kweekvijvertraject zijn collega’s die hun leidinggevende competenties verder wilden ontwikkelen geschoold. Daarmee is ook gewerkt aan het potentieel van toekomstig leidinggevenden in de school. Integriteitscode In het schooljaar 2015-2016 is geconstateerd dat de Passie een waardevolle beroepscode heeft, maar dat deze niet alle aspecten bestrijkt die volgens de code Goed Onderwijsbestuur moeten worden afgedekt in een zogeheten integriteitscode. Daarom is in 2016 alsnog een separate integriteitscode vastgesteld, waarbij de standaardversie van de VO-raad is overgenomen en aanvullend verklaard op onze beroepscode. Deze is door GMR en de Raad van Toezicht geaccordeerd. Overige ontwikkelingen De CAO VO 2016-2017 is in werking getreden op 1 juli 2016 en heeft een doorlooptijd tot 1 oktober 2017. Uit de vorige CAO stamt het LD-entreerecht. Een aantal collega’s had volgens die regeling recht op een LD-benoeming. Het tweejarig beoordelingstraject van deze collega’s is afgerond. In 2016 zijn we begonnen met het digitaliseren van de personeelsdossiers. De dossiers van het centraal stafbureau zijn inmiddels afgerond. In 2017 zullen de overige dossiers worden gedigitaliseerd. 21
Toelichting bij de cijfers van de balans en de exploitatierekening Het jaar 2016 is afgesloten met een positief exploitatieresultaat van € 287.000. Dat komt neer op 1,9% van de totale opbrengsten. In de begroting was uitgegaan van een resultaat van € 150.000, bedoeld om het eigen vermogen verder te versterken. Het uiteindelijke resultaat is dus € 137.000 hoger dan begroot. Het hogere resultaat is vooral ontstaan door enkele incidentele posten. De toename van het aantal leerlingen in Rotterdam en in Wierden maakte het ook in 2016 weer nodig om de personeelsformatie uit te breiden, hoewel daarvoor pas vanaf 2017 een hogere rijkssubsidie wordt toegekend. Om de extra kosten in 2016 te kunnen opvangen is besloten om dekking hiervoor evenredig te verdelen over de scholen. Rekening houdend met deze verdeling zijn de resultaten per school als volgt: Rotterdam Utrecht Wierden Stafkantoor Totaal 22 Gewone exploitatie -66 144 -40 42 80 Incidentele posten 50 157 207 (bedragen x € 1.000) 2. Vooruitlopend op de realisatie van die plannen wordt het onderhoud van het huidige gebouw dat niet direct uitgevoerd hoeft te worden Het ‘gewone’ exploitatietekort voor Rotterdam is vooral ontstaan door extra personeelsinzet voor o.a. vervanging bij ziekte in de laatste maanden van het schooljaar 2015-2016. Vanaf augustus 2016 is de exploitatie sluitend. Voor Rotterdam was in de begroting een post opgenomen voor te betalen kosten voor toekomstig onderhoud. De gemeente Rotterdam heeft aangegeven deze kosten pas in rekening te brengen als het onderhoud daadwerkelijk is uitgevoerd. Daardoor waren de kosten in 2016 ongeveer € 50.000 lager dan begroot. Het resultaat voor Utrecht is sterk beïnvloed door twee incidentele posten: 1 I n verband met de toename van het aantal leerlingen heeft de gemeente Utrecht € 87.000 toegekend voor aanschaf van nieuwe inventarissen. Dit bedrag wordt gereserveerd voor inrichting van het schoolgebouw na de uitbreiding/renovatie waarvoor plannen worden uitgewerkt.
uitgesteld. Het bespaarde bedrag van € 70.000 wordt gereserveerd voor een mogelijke eigen bijdrage in de kosten voor de te realiseren bouwplannen. Het overschot voor de ‘gewone’ exploitatie voor Utrecht is grotendeels ontstaan door lagere kosten dan begroot voor vervanging bij ziekte. Het tekort voor Wierden is vooral ontstaan door extra kosten in verband met de toename van het aantal leerlingen. Het overschot voor het stafkantoor is vooral ontstaan door minder kosten dan begroot voor inhuur van derden. De belangrijkste investeringen in 2015 zijn: Uit eigen middelen is € 136.000 geïnvesteerd voor vervanging en uitbreiding van inventarissen. De gemeente Wierden stelde € 903.000 beschikbaar voor verdere uitbreiding van het bestaande gebouw en de inrichting daarvan. De financiële positie van de Passie voldoet ruimschoots aan de toetsingscriteria van de onderwijsinspectie. Samenvatting balans en resultatenrekening Balans 31/12/2015 Activa Materiële vaste activa Vorderingen Liquide middelen Passiva Eigen vermogen Voorzieningen Kortlopende schulden 775 365 2.148 3.288 1.557 283 1.448 3.288 763 343 2.739 3.845 1.557 283 1.517 3.845 31/12/2016 Exploitatierekening Baten 2015 Rijksbijdragen Overige overheidsbijdragen Overige baten Lasten Personeelslasten Afschrijvingen Huisvestingslasten Overige lasten 12.941 391 549 13.881 10.545 140 1.051 2.098 13.834 Saldo basten en lasten Financiële baten en lasten Totaal resultaat 47 12 59 2016 14.086 259 567 14.912 11.433 149 824 2.221 14.627 285 2 287 (bedragen x € 1.000) 23
de Passie, Stichting voor Evangelisch Bijbelgetrouw Onderwijs Paardenhoeve 82 3992 PK Houten www.passie.net tel. 088 3372700 info@passie.net Centraal stafbureau Paardenhoeve 82 3992 PK Houten G.J.A. Toonen, bestuurder de Passie Utrecht Zwarte Woud 211 3524 SG Utrecht D.D. Both, directeur de Passie Rotterdam Ulaanbaatarplein 6 3072 JP Rotterdam E. Olislagers, directeur de Passie Wierden Akkerwal 2 7642 NV Wierden L. van den Dool, directeur www.depassiescholen.nl
1 Online Touch