0

2017-2018

Wij geloven dat God voor ieder van ons in deze wereld een bestemming heeft. Hij heeft een doel met ons leven en een weg voor ons bereid. Hij heeft ons uniek geschapen en unieke talenten gegeven. Dat is waar de Passie-scholen voor staan. Samen gaan we met uw kind(eren), onze leerlingen op zoek naar hun bestemming. En dat is niet een kant-en-klaar plan voor de rest van je leven, maar een ontdekkingsreis naar de plek die wij mogen innemen in Gods Koninkrijk, in de wereld van hier en nu. Die volgende bestemming is onder andere de vervolgopleiding die de leerlingen na de Passie kiezen. We werken met ons kwaliteitsonderwijs aan de ontwikkeling van onze leerlingen waarin ze hun talenten ontdekken en met de beste cijfers een diploma halen. Ons doel is dat zij gemotiveerd en met zelfvertrouwen op de juiste plek in het vervolgonderwijs komen. Maar we willen meer! We willen onze leerlingen vormen. Vormen houdt voor ons in dat de leerlingen leren wie ze zelf zijn, dat ze Jezus volgen en oog en hart hebben voor de wereld om ons heen. Onze docenten helpen hen daarbij. Zij gaan met hen in gesprek en zijn zelf een aansprekend voorbeeld. ‘Mijn plan met jullie staat vast – spreekt de Heer. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: Ik zal je een hoopvolle toekomst geven.’ Jeremia 29:11 2 Kwaliteit en identiteit: een unieke combinatie op de Passiescholen. Wij zien het als onze opdracht om, samen met u als ouders, de leerlingen toe te rusten, zodat zij mogen leren wandelen richting Gods bestemming en hoop mogen verspreiden in de wereld om hen heen. drs. G.J.A. Toonen Bestuurder de Passie Scholen

De grondslag van onze school, onze identiteit, is vastgelegd in artikel 2, lid 2, van de statuten van de Passie. De volledige statuten staan op onze website. Onze grondslag is vertaald naar een ‘identiteitsbewijs’, dat gericht is aan leerlingen en medewerkers. Het geeft een beschrijving van onze overtuiging en is de basis voor de keuzes die we maken. Onze identiteit bepaalt de plannen voor de toekomst en de prioriteiten die wij daarin stellen. Hier leest u onze missie in de vorm van een belofte. Het is de opdracht die we onszelf stellen en waar we ons dagelijks voor inzetten om hem in Gods kracht waar te maken. Onze passie? Dat is passie voor de Koning. Passie voor het koninkrijk van onze Heer. Passie voor jou en jouw plek in Zijn plan. Wat wij geloven Gods plan, jouw plaats Wij geloven dat God een plan met de wereld heeft. Hij heeft Zich aan Zijn schepping verbonden, en wil dat heel de wereld vol wordt van Zijn Heerlijkheid. Hij heeft ons geschapen naar Zijn beeld. En Hij wil ons inschakelen om Zijn doel te bereiken. Gods doel is niet veranderd. Ook niet toen wij mensen voor onze eigen heerlijkheid kozen. Door Jezus’ offer zijn wij verlost en ontvangen wij opnieuw een hoge positie in Gods plan. Hij wil ons herscheppen en gebruiken om Zijn doel met de schepping te realiseren. Zo wil God ook jou gebruiken. Hij heeft een plan met jou. Hij heeft zich aan jou verbonden. Hij wil dat jij vol bent van Zijn Heerlijkheid. Je mag op Hem lijken. Je mag Zijn medewerker zijn. Met de talenten die Hij je gaf. Met Zijn Geest die Hij je geeft. Wat wij zien Strijd... We zien voortdurende strijd tussen Gods rijk en het rijk van Zijn tegenstander. We zien een samenleving, waarin steeds minder plaats is voor de Here God en wat Hij te zeggen heeft. We zien mensen die hun bestemming zoeken buiten God. Daarmee verheerlijken ze ten diepste zichzelf in plaats van hun Schepper. God krijgt niet de eer die Hem toekomt. En mensen komen niet tot hun bestemming. Dat doet God pijn. Het doet ook ons pijn. Wat wij ook zien De Koning Tegelijkertijd zien we onze Koning aan het werk. We zien dat de Here God door Zijn Geest aan mensen kracht en vrijmoedigheid geeft, zodat ze Hem de eer geven die Hem toekomt. 3

We zien dat mensen – ook jonge mensen – midden in deze maatschappij, Jezus volgen als hun Heer en Koning, in geloof, trouw, toewijding en gehoorzaamheid. Hun passie is ook de onze! Daar dragen we graag aan bij. Dat spreekt uit ons onderwijs en uit ons handelen. Wat wij beloven Jouw bestemming, onze passie Wij willen niets liever dan dat jij – leerling of medewerker - je talenten inzet voor Gods grote doel met Zijn Schepping. Dat je Hem aanbidt, dient èn regeert met alles wat Hij je geeft. Wij beloven aan elkaar dat we samen steeds meer ontdekken van Gods grootheid. Want zo leren we aanbidden. We beloven dat we naar elkaar kijken, steeds op zoek naar hoe God ons heeft bedoeld. Zodat we elkaar waarderen zoals Hij ons heeft gemaakt. Zodat ieder van ons zichzelf waardeert zoals hij of zij is gemaakt. En wij helpen elkaar om onze talenten te ontdekken en in te zetten voor de Koning. Zo leren we dienen. Wij helpen elkaar ook, om ons heen te kijken met de ogen van Jezus. Wij helpen elkaar met Zijn mond te spreken en met Zijn handen het goede te doen. Zo leren we in Gods kracht te regeren. Waarom wij dat kunnen Onze kracht We kunnen dit doen omdat we groot denken van onze Heiland. We hebben geleerd het niet van onszelf te verwachten, maar open te staan voor Hem: de wijsheid van Zijn Woord en de kracht van Zijn Geest. Onze Heiland is ook onze Leermeester. Van Hem leren we aanbidden. Van Hem leren we dienen door onze talenten in te zetten. Van Hem leren we regeren. Want doordat we ons geliefd weten gaan we liefdevol om met elkaar en strekken we ons uit naar mensen om ons heen. Al onze medewerkers zijn levende getuigen van het werk van die Heiland. In hun leven en in heel ons onderwijs klinkt de stem van onze Leermeester. Zijn liefde stempelt ons handelen. Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen. Spreuken 16:3 4

Waar je ons aan herkent Vurig Gods Geest woont in ons. Wij laten ons voortdurend door die Geest aanvuren. Dat is merkbaar in de school en stempelt ons handelen. Met het vuur van Gods Geest willen wij aanstekelijk zijn voor anderen. Verbonden Betrokken zijn bij de Passie is a way of life. Wij zijn verbonden met de bestemming van de school en met de mensen van de school. Vrij Wij weten ons verlost en vrij in de liefde van Christus. Als geen ander hebben wij het vertrouwen om tegen de stroom in te roeien en te geloven in wat nog niet zichtbaar is. Pionieren zit in onze aard. Lef kenmerkt ons denken. Wat er gebeurt als we onze belofte waarmaken … Ons verlangen... Ons verlangen is dat onze leerlingen midden in de samenleving, op de plaats die God hen geeft, herkenbaar zullen zijn. Herkenbaar niet zozeer als (oud)leerlingen van de Passie, maar als leerlingen en volgelingen van Jezus. Ons verlangen is dat elke leerling de school verlaat met een diploma èn een helder beeld van zijn bestemming, van zijn talenten en hoe hij die voor zijn Schepper in wil zetten. Ons verlangen is ook dat het heldere beeld, dat onze medewerkers van hun bijdrage aan de missie van onze school hebben, bijdraagt aan het waarmaken van onze belofte. Ieder met zijn of haar eigen talenten. Een goede organisatie, bekwame mensen en geweldige resultaten vormen daarvoor de basis. Ook daarover leggen wij verantwoording af. 5

Voorwoord door bestuurder 2 Identiteitsbewijs 3 Inhoudsopgave 6 Schoolgegevens 8 Voorwoord door directeur 9 1. Ons onderwijsaanbod Vmbo-tl Lwoo Beroepsvoorbereidende stage Profielkeuze in vmbo-tl Examen in meer dan zes vakken PassieOpstroomProgramma Havo Vwo (atheneum en gymnasium) Gymnasium Profielkeuze havo en vwo Zij-instromer havo 4 Passie Prisma 2. Onderwijsprestaties Vensters voor verantwoording Overgangsrichtlijnen Onderwijskwaliteit Doorstroomtabel Overgangsrichtlijnen 11 11 11 11 11 12 12 12 12 12 13 13 13 14 14 14 14 14 14 3. PassiePlus Leerlingbegeleiding en -ondersteuning 15 Mentoraat PassiePlus team Passend onderwijs Samenwerkingsverband Externe ondersteuning Dyslexie Dyscalculie Privacy 4. Ziekte, verzuim en verlof Ziek en beter melden Geoorloofd verzuim Bijzonder verlof Ongeoorloofd verzuim Reizen van en naar school Informatie verzuim op de website 15 15 15 16 16 16 16 16 18 18 18 18 18 18 18 5. Toelatingscriteria/wervingsmomenten 19 Identiteit van de school Advies basisschool Aanmeldprocedure Wervingsmomenten 6. Omgang met elkaar Leefregels in en rond de school Gebruik van mobiele telefoons Liftgebruik Gebruik van beeldmateriaal 19 19 19 20 21 21 21 21 21 6

7. Veiligheid Klachtenprocedure Interne vertrouwenspersoon Externe vertrouwenspersoon Externe klachtencommissie Beroepscode Schoolongevallenverzekering 8. Studiekosten Schoolboeken Ouderbijdrage Excursies Schoolpas Kluisjes 22 22 22 22 22 23 23 24 24 24 24 24 24 9. Vormende activiteiten Beroepsstage Culturele activiteiten en excursies PassiePrayer en PassieStudy Kerst- en paasviering Openbaar schoolexamen muziek en drama 10. Lestijden 11. Lessentabel 12. Vakanties 13. Trefwoordenregister 25 25 25 25 25 25 26 27 28 30

Managementteam Directeur (wnd) Drs. E.M. (Erik) Olislagers, eol@passie.net Plaatsvervangend directeur / sectorleider vmbo Mevr. C.J.M. Lansink, mls@passie.net Sectorleider havo Dhr. A.P. Helder, ahl@passie.net Sectorleider vwo Op moment van schrijven, nog nader te benoemen Adresgegevens De Passie Ulaanbaatarplein 6 3072 JP Rotterdam Tel. 088 33 72 730 www.depassiescholen.nl/rotterdam rotterdam@passie.net www.facebook.com/EbvoDePassieRotterdam Bereikbaarheid: Wanneer u gebruikmaakt van een navigatiesysteem, voer dan ‘Bananenstraat’ in als locatie. De Passie Rotterdam ligt naast metrostation Rijnhaven en is ook met openbaar vervoer zeer goed bereikbaar. Rondom de school is het betaald parkeren. 8

Jouw bestemming, onze passie! Dat beloven we aan de leerling. Hoe we dat iedere dag vormgeven, leest u in deze schoolgids, boordevol informatie over De Passie. Passie voor de wereld De Passie is een bijzondere school. We staan voor bijbelgetrouw evangelisch onderwijs en voor kwalitatief goed onderwijs. Juist deze combinatie maakt ons uniek. Naast een krachtige leeromgeving, waarin leerlingen door toegewijde en deskundige docenten worden voorbereid op hun examen en vervolgopleiding, bieden wij een omgeving aan leerlingen om geestelijke groei door te maken en op zoek te zijn naar de bestemming die God voor ons heeft. Tegelijkertijd staan we midden in de samenleving, midden in Rotterdam, en nemen we vol vertrouwen en overtuiging onze positie in binnen de maatschappij. Onze boodschap aan de leerlingen is: ‘de wereld om jou heen is ook jouw verantwoordelijkheid. Of die nu dichtbij is of veraf. We houden rekening met elkaar, doen en beleven veel samen en richten onze blik naar buiten de school. Want ook daar is een wereld voor jou om te ontdekken.’ Passie Plus De Passie is een bijzondere school. We bieden, in overleg met ouders en leerling, extra uitdaging en/of extra ondersteuning aan die leerlingen waarbij dit nodig is. Onze boodschap aan de leerlingen is: Op De Passie geven we speciaal aandacht aan jouw ontwikkeling. Heb je meer begeleiding nodig of juist extra uitdaging? Dan zoeken we naar mogelijkheden op maat.’ Passie Prisma De Passie is een bijzondere school. We bieden talenturen aan waarbij de leerling de keuze heeft uit verschillende modules. Onze boodschap aan de leerlingen is: ‘Elke week krijg je Prismauren. Jij kiest zelf uit het wisselende, veelkleurige programma-aanbod.’ Tot slot wens ik u en uw zoon of dochter een goede tijd toe op De Passie Rotterdam. We vertrouwen op een goede samenwerking met u onder de zegen van onze Heer. drs. E.M. (Erik) Olislagers Directeur De Passie Rotterdam

10

De Passie is een school voor voortgezet onderwijs en biedt haar leerlingen een vmbo-, havo- of vwo-opleiding. De bestemming van onze leerlingen is onze passie! Daarom geven we kwalitatief hoogwaardig onderwijs. Dat is voor ons betekenisvol onderwijs wat leerlingen voorbereidt op hun toekomst. De resultaten van ons onderwijs zijn hoog. We hebben oog voor de eigenheid van iedere leerling en sluiten daar binnen de klassikale setting op aan. De docenten op de Passie dragen in hun lessen niet alleen kennis over, maar proberen ook een vuur te ontsteken bij de leerling. De docent voegt een diepere dimensie toe aan het onderwijs en is gericht op de persoonlijke vorming van de leerling. Ons verlangen is dat elke leerling de school verlaat met een diploma en een helder beeld van zijn bestemming, van zijn talenten en hoe hij die voor zijn Schepper in wil zetten. Vmbo-tl Vmbo staat voor voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs. Het vmbo kent vier leerwegen: - basisberoepsgerichte leerweg (BBL) - kaderberoepsgerichte leerweg (KBL) - gemengde leerweg (GL) - theoretische leerweg (TL) Elke opleiding kent vier leerjaren en de leerling mag er in principe maximaal vijf jaar over doen om een diploma te behalen. Op de Passie Rotterdam hebben we de laatstgenoemde leerweg van het vmbo in huis: de theoretische leerweg. De leerling krijgt in deze theoretische leerweg van alles aangeboden om op het mbo de opleiding van het door hem/haar gewenste beroep te kiezen. Ook is doorstroming naar een havo opleiding een prima optie. Lwoo Bijzonder is dat we binnen de theoretische leerweg ondersteuning bieden aan leerlingen die wel het vmbo-tl niveau aankunnen, maar daarbij extra zorg nodig hebben, of een lwoo- beschikking hebben. Ondersteuning kan bijvoorbeeld bestaan uit het volgen van remedial teaching uren of wekelijkse begeleidingsgesprekken. Zo kan een leerling met een beperking of achterstand toch dit diploma behalen. Beroepsvoorbereidende stage In leerjaar 3 voer je een zogenaamde beroep oriënterende stage uit. Deze stage is bedoeld om je kennis te laten maken met een beroep. Je loopt één (havo en vwo) of twee (vmbo-tl) weken stage bij een bedrijf. Je krijgt voor elke dag opdrachten mee. Als afsluiting maak je een verslag. In principe zoek je jouw eigen stageplek. Lukt dit niet? Dan helpen we je bij het zoeken van een goede plek. Profielkeuze in vmbo-tl Aan het einde van klas drie kiest de leerling een profiel: Landbouw, Techniek, Zorg en welzijn of Economie. Voor elk profiel zijn enkele vakken verplicht opgenomen in het examenpakket. De lessentabel voor leerjaar drie is zo 11

samengesteld, dat de leerling in klas vier in principe nog elk profiel kan kiezen. Om de profielkeuze zo goed mogelijk voor te bereiden, volgen de leerlingen vanaf het tweede leerjaar een LOB-traject (Loopbaan Oriëntatie en Beroep). Examen in meer dan zes vakken Op de Passie kan de leerling in klas drie één vak meer volgen dan wettelijk verplicht is. In klas 4 doen de meeste leerlingen dan ook examen in zeven vakken (normaal zes) en sommigen zelfs in acht vakken. Het is mogelijk de vakken zo te kiezen, dat een leerling in meerdere sectoren examen kan doen. PassieOpstroomProgramma Het volgen van extra vakken is ook interessant voor leerlingen die doorstromen naar het havo. Zij volgen eerst het vmbo, doen examen in zeven of acht vakken en stromen dan kansrijker door naar klas 4 van het havo. Bij doorstroom naar het havo wordt een speciaal opstroomprogramma aangeboden, zodat de leerling goed is voorbereid op het havo. Havo Het havo bereidt de leerling voor op een overstap naar het hoger beroepsonderwijs. Een belangrijk aandachtspunt is het aanleren van zelfstandigheid terwijl zij in verbondenheid samenwerken met klasgenoten. Zo ontdekt de leerling waar hij/zij goed in is. De leerling kan zo aan de slag om straks op het hbo of aanverwante opleiding een studie voor zijn/haar beroep te kiezen. Daarnaast behoort het naast diverse projectmiddagen en excursies, tot de mogelijkheden om modules filosofie te volgen, of vakken op vwo niveau af te sluiten. Vwo (atheneum en gymnasium) Het vwo bereidt de leerling voor op een vervolgstudie in het wetenschappelijk onderwijs. We dagen de leerling uit om zijn/haar intellectuele en creatieve talenten te ontwikkelen. Een vervolgstudie vraagt om gedegen kennis, maar vooral ook een zelfstandige en nieuwsgierige instelling van de leerling. Het vwo biedt de leerling volop mogelijkheden om zich breed te ontwikkelen: vakken in een hoger leerjaar, projectmiddagen, excursies, en de mogelijkheid om, naast het reguliere programma, modules te volgen aan een universiteit. We zien het als een uitdaging de leerling vanuit de Bijbel en de christelijke traditie na te laten denken over de vragen die in de maatschappij en in de wetenschap aan de orde komen. Gymnasium Het gymnasium biedt twee vakken extra aan: Latijn en Grieks. Binnen de gymnasiumstroom zijn dit hoofdvakken. Het gymnasium geeft verbreding (twee vakken erbij), maar 12

ook verdieping. Aandacht voor de klassieken betekent ‘terug naar de bron’: hier liggen niet alleen de wortels van cultuur en wetenschap, maar ook de wortels van de eerste christengemeenten. Het gymnasium betekent: wel extra vakken, geen extra uren. In vwo 5 of 6 gaan de leerlingen, samen met leerlingen en docenten van de Passie Utrecht, op reis naar Rome. Profielkeuze havo en vwo Aan het einde van het derde leerjaar maakt de leerling een keuze voor een profiel. In klas drie volgt de leerling een Loopbaanoriëntatie-traject als voorbereiding op de profielkeuze. Het profiel bestaat uit een aantal vakken waarin de leerling examen zal doen. Er zijn vier profielen: • Natuur en Techniek, vooral gericht op exacte studies en techniek. • Natuur en Gezondheid, vooral gericht op de medische en biologische studies. • Economie en Maatschappij, vooral gericht op economische, commerciële en managementstudies. • Cultuur en Maatschappij, vooral gericht op sociale, culturele en onderwijsstudies. Een profiel bestaat uit een aantal vakken en is opgebouwd uit: • een gemeenschappelijk deel dat voor alle profielen gelijk is; • een profieldeel met vakken die kenmerkend zijn voor het profiel; • profielkeuzevakken; • een vrij deel. Het vrije deel wordt door de Passie ingevuld met o.a. godsdienst, loopbaanoriëntatie- en begeleiding en mentoraat. Daarnaast kiezen de leerlingen in het vrije deel minstens één examenvak uit een (ander) profiel. Zij-instromer havo 4 Naast de leerlingen uit leerjaar 3 van havo en vwo bestaat de mogelijkheid voor leerlingen uit het vmbo-tl om na het 13 behalen van het eindexamen vmbo-tl in te stromen in havo 4. Met deze leerlingen vindt een intakegesprek plaats waarin de profielkeuze, motivatie en de overstap naar havo wordt besproken. PassiePrisma In de eerste twee leerjaren volgt iedere leerling wekelijks een blokuur PassiePrisma. Anders dan bij het reguliere onderwijsaanbod bestaat de groepssamenstelling uit zowel vmbo tl, havo als vwo leerlingen, uit zowel leerjaar 1 als 2. Tijdens de Prisma-uren kiest de leerling uit een wisselend en veelkleurig programma-aanbod, bestaande uit 5 leerroutes: • Science • Believe-it • Kunst • Sport • Business De leerlingen ontdekken waar hun belangstelling en talenten liggen en werken aan verschillende vaardigheden (a.s. samenwerken, plannen en organiseren en ‘leren leren’). In leerjaar 3 gaan vmbo leerlingen op Prisma-vormingskamp naar de Ardennen. Naast (individuele) vakinhoudelijke opdrachten werken ze hier als groep veel samen door middel van outdoor activiteiten. In deze week wordt stilgestaan bij eigen grenzen en mogelijkheden en wat dit betekent voor de laatste twee jaren waarin de leerlingen gericht gaan werken aan het examen. Leerjaar 3 van de havo en vwo stroom volgen Prisma in projectvorm. Gedurende het jaar zijn er dagen waarin ‘de blik naar buiten’ wordt gericht. Hoe kunnen leerlingen hun talenten inzetten voor een ander en in de wereld om hen heen?

Vensters voor verantwoording Onze school neemt deel aan het project Vensters voor verantwoording, een project waarbij veel cijfermatige informatie over scholen voor voortgezet onderwijs wordt verzameld in één systeem. Deze informatie is afkomstig van de onderwijsinspectie, het Ministerie van OC&W en van de scholen zelf. Vensters voor verantwoording biedt onze school een instrument om op betrouwbare basis in gesprek te gaan met ouders, leerlingen en medewerkers. U vindt de gegevens op de website van www.scholenopdekaart.nl. Doorstroomtabel 2014 2015 2016 2017 3 jaars gemiddelde vmbo havo vmbo 98% 92% 100% 100% 78% 100% 100% 84% 92% 100% 82% 95% 100% 81% 96% 0 vmbo tl Overgangsrichtlijnen Jaarlijks worden beslissingen genomen over de bevorderingen van leerlingen. Overgangsbeslissingen worden genomen in de overgangsvergadering. Deze beslissingen worden gebaseerd op de overgangsrichtlijnen. Het volledig overzicht van de overgangsrichtlijnen en de opstroom/afstroom naar een ander niveau vindt u op de website. havo vwo Elk rapport geeft een voortschrijdend gemiddelde weer vanaf het begin van de cursus tot aan het moment van rapporteren. Het eindrapport aan het einde van het jaar is het gemiddelde van alle cijfers van het hele cursusjaar. De overgangsrichtlijnen zijn gebaseerd op de landelijke slaag- en zakregeling voor de eindexamens vmbo-tl, havo en vwo. Deze zijn vertaald naar de verschillende niveaus en leerjaren. 80 2014 2015 2016 2017 60 40 Onderwijskwaliteit Op grond van het kwaliteitsonderzoek door de inspectie is gebleken dat de kwaliteit van het onderwijs op de Passie Rotterdam goed is voor alle afdelingen. De onderwijsresultaten op het vmbo-tl zijn bijzonder te noemen. Deze is al jaren achter elkaar zeer goed. Vergelijking met andere scholen in Nederland laat zien, dat de Passie Rotterdam al jaren achter elkaar tot de 25% beste scholen van Nederland behoort. 100 20 14

Leerlingbegeleiding en -ondersteuning Binnen de school zijn er diverse vormen van leerlingbegeleiding en – ondersteuning. Elke vorm kenmerkt zich door persoonlijke aandacht voor de leerling en is gericht op het welbevinden van de leerling ten behoeve van een positief verloop in het onderwijsproces. Mentoraat De mentor is het eerste aanspreekpunt voor de leerling en de ouder(s)/verzorger(s). De mentor begeleidt de leerling gedurende het schooljaar. Wekelijks zijn er een aantal contactmomenten met de leerling, bijvoorbeeld tijdens het dagelijkse passiekwartier, de wekelijkse mentorles of de vakles. Er is ruimte voor zowel persoonlijke als klassikale gesprekken. De mentor houdt de schoolresultaten bij en bespreekt deze met de leerling. De mentor is ook de eerst aangewezen persoon voor leerlingen, ouders en vakdocenten om een (leer)probleem te bespreken. Tijdens de ouderavonden kunnen ouder(s)/verzorger(s) contact hebben met de mentor rond de voortgang van de leerling. Als u iets wilt meedelen of bespreken over de leerling, kunt u (via email) contact opnemen met de mentor. PassiePlus team Soms is het volgen van voortgezet onderwijs niet gemakkelijk of vanzelfsprekend. Dit kan vele oorzaken hebben. Bijvoorbeeld als er in sociaal-emotioneel opzicht problemen zijn. Omstandigheden in gezin of familie kunnen een rol spelen, maar ook diagnoses als AD(H)D of ASS kunnen de ontwikkeling van de leerling beïnvloeden. Veel oorzaken kunnen wij niet wegnemen of veranderen, wel kunnen we de schoolomgeving zo optimaal mogelijk laten zijn. Onze begeleiding is steeds gericht op de ontwikkeling van de leerling. We proberen maatwerk te leveren. Als er aanpassingen nodig zijn, worden deze met de leerling en de ouders/verzorgers besproken en vastgelegd in een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Het PassiePlus team kan, onder leiding van de zorgcoördinator, hierbij een ondersteunende rol spelen. Soms in de vorm van gesprekken met leerlingen en/of ouders, maar ook als expertise voor de mentor of als contactpersoon naar instanties buiten de school. Onderstaande mogelijkheden zijn voorbeelden van begeleiding die we binnen de school kunnen bieden. • Gesprekken over welbevinden • Gesprekken over het bieden van structuur • Voorlichting van de klas • Verlengde tijd voor toetsen • Aanpassingen in (de lengte van) het rooster • Huiswerkbegeleiding • Gebruik van laptop • Faalangstreductietraining • Gebruik van lift Passend Onderwijs Sinds 1 augustus 2014 is de Wet passend onderwijs van kracht. Hierdoor krijgen scholen de zorgplicht voor leerlingen. Dit betekent dat scholen binnen het samenwerkingsverband moeten zorgen voor passend onderwijs voor leerlingen die extra ondersteuning/zorg nodig hebben. De toedeling en financiëring van de extra 15

ondersteuning lopen via het samenwerkingsverband waar elke school bij is aangesloten. Voor de Passie Rotterdam is dat Koers VO. De financiën voor passend onderwijs worden gebruikt om voldoende bekwaam personeel en middelen in te zetten voor de begeleiding. Binnen het samenwerkingsverband legt elke school een eigen accent in de zorgondersteuning. Op de Passie Rotterdam is dat ondersteuning aan leerlingen met een stoornis in het autistisch spectrum en/of AD(H)D. Meer informatie kunt u vinden op het schoolprofiel van onze school op de website https://koersvo.schoolprofielen.nl/ Samenwerkingsverband Voor sommige vormen van begeleiding wordt een bijdrage van ouders verwacht. Als de ondersteuning/ begeleiding van de leerling veel tijd en deskundigheid vereist, kan een arrangement worden aangevraagd bij het samenwerkingsverband Koers VO. Bij toekenning van deze aanvraag ontvangt de school geld om een persoonlijk begeleider aan de leerling te koppelen. Aan onze school zijn verder verbonden: • een schoolmaatschappelijk werkster • begeleider passend onderwijs • jeugdverpleegkundige van het Centrum voor Jeugd en Gezin Feijenoord (op de website is hierover meer informatie te vinden) • schoolbegeleidingsdienst Externe ondersteuning Als de benodigde begeleiding te specialistisch is, of de intensiteit van de begeleiding van onze capaciteit overschrijdt, zullen we dit bespreekbaar maken en zoeken we in samenwerking met het Loket Passend Onderwijs (LPO) van Koers VO naar een passende oplossing buiten de school. Dyslexie Alle brugklasleerlingen worden aan het begin van het schooljaar getest op dyslexie. Wanneer er (mogelijk) sprake is van dyslexie, dan wordt de leerling een half jaar begeleid binnen de Passie door middel van remedial teaching. Wanneer tijdens dit half jaar onvoldoende groei zichtbaar is, volgt een advies aan ouders voor vervolgonderzoek naar dyslexie. De dyslexiecoach is hiervoor aanspreekpunt. Ook aan leerlingen die al in bezit zijn van een dyslexieverklaring, biedt de dyslexiecoach begeleiding. Samen wordt in beeld gebracht welke begeleiding passend is. Voorbeelden hiervan zijn het gebruik van de laptop, verlengde toetstijd of één moderne vreemde taal minder volgen. Dyscalculie Voor leerlingen met dyscalculie worden maatregelen ‘op maat’ gezocht door de zorgcoördinator. Hierbij valt te denken aan een extra rekenles of wiskunde op eigen niveau. Compenserende maatregelen voor leerlingen met dyscalculie zijn in overleg met de school mogelijk. Privacy Een belangrijk uitgangspunt binnen de school is dat er respectvol wordt omgegaan met privacygevoelige informatie van de leerling. Het kan voorkomen dat het nodig is om bepaalde gegevens van leerlingen met lesgevende docenten te delen in verband met de voortgang van het onderwijsleerproces. Gedacht kan worden aan medische gegevens, officiële diagnoses als autisme, ad(h) d, dyslexie. Mochten ouders hier bezwaar tegen hebben, dan kan dit kenbaar gemaakt worden bij de inschrijving. Voor het verstrekken van gegevens aan derden vragen we altijd toestemming aan de ouders door middel van een toestemmingsformulier. 16

17

Ziek en beter melden Bij ziekte van uw kind belt u op de eerste ziektedag naar school om de leerling ziek te melden. Vanaf 08.00 uur kunt u de receptie op de hoogte stellen of de voicemail inspreken. U kunt hiervoor het algemene nummer gebruiken: 0883372730 of mailen naar receptierotterdam@passie.net. Mocht uw kind na het weekend nog ziek zijn, meldt uw kind dan maandag opnieuw ziek. Op de dag dat uw kind beter is levert hij of zij het formulier ‘kennisgeving van afwezigheid’ in bij de receptie. Dit formulier kunt u downloaden op de website. Als de leerling onder schooltijd ziek wordt moet deze zich afmelden bij de receptie. De receptie neemt contact op met de ouder(s)/verzorger(s) en overlegt of de leerling naar huis kan gaan. Geoorloofd verzuim Een bezoek aan orthodontist, tandarts of dokter wordt zoveel mogelijk buiten schooltijden en niet in toetsweken gepland. Van geoorloofd verzuim is sprake als een afspraak niet buiten schooltijd kan plaatsvinden. Het verlof vraagt u van tevoren aan. Mail de geplande afspraak door naar receptierotterdam@passie.net of lever het formulier ‘kennisgeving van afwezigheid’ in bij de receptie. Bijzonder verlof: Verlof voor een bruiloft, jubileum, begrafenis of oriëntatie studiekeuze vraagt u aan met het formulier ‘Aanvraag bijzonder verlof’. Ook dit formulier kunt u downloaden op de website. Het formulier (inclusief een kopie van de uitnodiging) levert de leerling minimaal een week van te voren in bij de receptie (begrafenissen uitgezonderd). 18 Ongeoorloofd verzuim Spijbelen en te laat komen is ongeoorloofd. De registraties hiervan kunt u inzien in Magister. Met de leerling worden door de verzuimadministratie terugkom-afspraken gemaakt om de gemiste uren dubbel in te halen. Bij regelmatig spijbelen gaat de mentor en sectorleider in gesprek met de leerling en ouder(s) en wordt een melding bij de leerplichtambtenaar gedaan. Een melding wordt ook gedaan voor niet toegewezen verlofaanvragen, waarbij de leerling toch afwezig blijkt te zijn. Reizen naar school De eerste les start pas om 8.45 uur vanwege de grote reisafstand die veel leerlingen dagelijks afleggen. Te laat komen is ongeoorloofd verzuim. Alleen bij barre weersomstandigheden of grote vertragingen in het openbaar vervoer, is te laat komen geoorloofd. Dit is ter beoordeling aan de verzuimadministratie. Leerlingen die voor 7.00 uur van huis moeten vertrekken, kunnen een ‘te laat pas’ aanvragen bij de receptie. Deze pas geeft verlof tot 09.00 uur; daarna is te laat komen ongeoorloofd. Informatie verzuim op de website Uitgebreidere en meer gedetailleerde informatie met betrekking tot ziekte, verzuim en verlof vindt u op de website. Ook kunt u er o.a. de formulieren ‘Kennisgeving van afwezigheid’ en ‘Aanvraag bijzonder verlof’ downloaden. Ook kunt u op de website het verzuimprotocol inzien.

Identiteit van de school De Passie geeft evangelisch Bijbelgetrouw onderwijs. Dat houdt in dat we overtuigd christen zijn in ons denken en in ons gedrag. We willen niets liever dan een leeromgeving aan leerlingen bieden waarin de leerling tot zijn of haar bestemming komt in het licht van Jezus Christus. Ons motto onderschrijft dat streven ‘Jouw bestemming, onze passie’. In de praktijk betekent dit dat we een school zijn waar de Bijbel als Waarheid wordt genomen en dat we uit de Bijbel willen leven en werken. Daarom vragen we van leerlingen en/of hun ouders om christen te zijn en dat dit tot uiting komt door actieve deelname aan een christelijke kerk of gemeente. Om deze reden wordt ook gevraagd om de grondslag van de school te onderschrijven en vragen we daar op door tijdens het kennismakingsgesprek. Advies basisschool De leerkracht van groep 8 adviseert u en uw kind over het schoolniveau. Dit advies wordt door de basisschool onderbouwd met gegevens uit het leerlingvolgsysteem. De leerprestaties van uw kind worden door de basisschool bijgehouden in een ‘leerling- en onderwijsvolgsysteem’. Het advies van de basisschool is leidend. De Cito-eindtoets wordt gebruikt als bevestiging van het basisschooladvies en soms om de indeling naar onderwijsniveau naar boven toe aan te passen. Aanmeldprocedure Globaal verloopt de aanmelding van een (brugklas)leerling als volgt: • Leerlingen met een OPP of LWOO indicatie worden al vroeg in het schooljaar aangemeld (september – januari). Leerlingen met minder of geen specifieke begeleidingsbehoefte melden zich medio februari aan. 19 • Aanmelden gebeurt middels het insturen van een volledig ingevuld en ondertekend inschrijfformulier en motivatieformulier. Deze formulieren kunt u downloaden op de website. • Een van de leden van de intakecommissie neemt contact op met de basisschool (of in geval van zij-instromers, met de school van herkomst) en nodigt ouders en leerling uit voor een kennismakingsgesprek. • Medio april ontvangen ouders schriftelijk bevestiging van plaatsing of afwijzing. • Medio juni is er de kennismakingsmiddag waar de nieuwe brugklasleerlingen hun klasgenoten en mentor ontmoeten. Op de website vindt u per 1 september 2017 een uitgebreide toelichting op de aanmeldprocedure waarin de diverse data voor schooljaar 2017/2018 zijn opgenomen. Leidend hiervoor is de Plaatsingswijzer zoals deze door FOKOR is opgesteld voor de Rotterdamse scholen.

Wervingsmomenten Datum 24 oktober 2017 Activiteit Voorlichtingsavond voor ouders en leerlingen 20.00 - 21.15 uur 15 november 2017 Brug voor Bruggers 14.30 - 16.30 uur 20 januari 2018 7 februari 2018 Open Dag 10.00 - 14.00 uur Open lesmiddag 14.30 - 16.30 uur 20 februari 2018 Voorlichtingsavond voor ouders en leerlingen 20.00 - 21.15 uur Maart en April Intake avonden Vanaf 18.30 uur Alle aangemelde leerlingen komen met hun ouder(s) voor een intakegesprek. Leerlingen die extra begeleiding nodig hebben, worden voor deze datum uitgenodigd voor een gesprek. Leerlingen uit groep 7 en 8 volgen mini-lessen. Voor ouder(s)/verzorger(s) is er deze middag een parallelprogramma waarvan de inhoud gelijk is aan het programma van de Brug voor Bruggersmiddag Tijdens de voorlichtingsavond krijgt u uitleg en informatie over het onderwijs op de Passie. Het programma is gelijk aan het ouderprogramma van de voorlichtingsavond op 18 oktober. Toelichting Tijdens de voorlichtingsavond krijgt u uitleg en informatie over het onderwijs op de Passie. Aan de orde komen de leerlijnen PassiePrisma, Passie voor de Wereld en PassiePlus, evenals de kwaliteit en de identiteit van de school. Voor leerlingen is er een apart programma. Leerlingen uit groep 7 en 8 maken deze middag op creatieve wijze kennis met de Passie. Voor ouders is er een parallel programma waarin naast algemene schoolinformatie, ook de identiteit van de school ter sprake komt. Voor toekomstige leerlingen van de Passie en hun ouder(s)/verzorger(s). 20

Op school gaan we op een goede manier met elkaar om. We hebben daarom een aantal leefregels opgesteld. De grootste leefregel vinden we terug in de Bijbel: Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf en acht een ander belangrijker dan jezelf. Leefregels in en rond de school Op onze school gaan we uit van respect voor ieders persoonlijkheid, gevoelens, mogelijkheden en verantwoordelijkheden. Leerlingen spreken de docenten aan met u en met meneer en mevrouw. We gaan op een beleefde manier met elkaar om. We houden het gebouw netjes, daarom eten en drinken we alleen in de aula of op het dakterras. Roken is niet toegestaan. Naast de leefregels is er het leerlingenstatuut waarin rechten en plichten van leerlingen zijn opgenomen. Het leerlingenstatuut staat op onze website. Ook voor de meest actuele schoolregels verwijzen we naar onze website. Het gebruik van mobiele telefoons Het gebruik van mobiele telefoons is toegestaan in de aula of op het dakterras. Op de gang mag het lesrooster gecheckt worden, maar staat het geluid uit. In de les beslist de docent of het zinvol is. De leerlingen kunnen gebruik maken van het wifi-netwerk van de school. Bij misbruik wordt contact opgenomen met ouder(s)/verzorger(s). Liftgebruik De lift is alleen te gebruiken met een liftpas. Deze is te verkrijgen bij de receptie. Gebruik van beeldmateriaal Jaarlijks bezoekt een fotograaf de school voor het maken van foto’s van klassen, leerlingen en het gebouw. Deze foto’s gebruiken we voor promotiemateriaal, zoals de schoolgids, de website en promotiemateriaal voor de leerlingwerfcampagne. De wet schrijft voor dat ouders/leerlingen toestemming moeten geven voor publicatie van foto’s waarop de leerling staat afgebeeld. Op het inschrijfformulier is er gelegenheid gegeven bezwaar te maken tegen publicatie van beeldmateriaal. 21

Het veiligheidsbeleid van de school is in eerste instantie gericht op de veilige sfeer: aandacht en warmte voor alle mensen in de school. Elke leerling en elke medewerker draagt aan die veilige omgeving bij Klachtenprocedure Op de Passie kunnen klachten op drie niveaus worden afgehandeld. Bij voorkeur wikkelen we vragen en klachten af in de directe communicatie tussen ouder en medewerker. In geval u het niet eens bent probeert u rechtstreeks contact op te nemen met de betreffende persoon. Lukt dit onvoldoende, dan kan één van de sectorleiders of de directeur de partijen tot elkaar proberen te brengen. Hebt u met elkaar gesproken, maar komt het toch niet tot een oplossing dan kunt u als ouder een klacht indienen over een beslissing of het gedrag van de betreffende persoon bij de Landelijke Klachtencommissie. De Passie is aangesloten bij Stichting Geschillen Commissie Bijzonder Onderwijs (GCBO). Uw klacht kan leiden tot een bepaald advies van de Klachtencommissie aan de school om bepaalde dingen te verbeteren of anders aan te pakken. Een eventuele klacht kunt u indienen bij het secretariaat van deze commissie. De gegevens van de Klachtencommissie zijn: Landelijke Stichting GCBO Postbus 82324, 2508 EH Den Haag Tel.: 070 – 386 16 97, e-mail: info@gcbo.nl Meer informatie over de verdere procedure vindt u op www.gcbo.nl onder Klachten. Interne vertrouwenspersoon In het geval van klachten met betrekking tot seksuele intimidatie, discriminatie of agressie kunnen de leerling en zijn ouders terecht bij de interne of de externe contactpersoon van de school. De interne vertrouwenspersoon functioneert als een luisterend oor en geeft de route aan die gevolgd moet of kan worden. De interne vertrouwenspersoon is de zorgcoördinator, mevr. A. Waardenburg, awr@passie.net, tel. 088-3372730. Externe vertrouwenspersoon Als Passie scholen maken we gebruik van de diensten van een externe vertrouwenspersoon die in dienst is bij Hogeschool Viaa in Zwolle. De externe vertrouwenspersoon heeft met name een taak wanneer er in de school sprake is van klachten m.b.t. seksuele intimidatie, discriminatie of agressie. Leerlingen of collega’s die daarvan het slachtoffer worden (en door b.v. de mentor of de zorgcoördinator niet afdoende kunnen worden bijgestaan) kunnen op deze externe vertrouwenspersoon een beroep doen. De externe vertrouwenspersoon helpt en/of bemiddelt. Hij ondersteunt de klager in de te volgen klachtenprocedure. Op dit moment heeft de heer Henk Grit van Viaa deze functie. Zijn contactgegevens zijn: Mail: h.grit@viaa.nl; tel 038 425 55 42. 22

Eterne klachtencommissie Deze gegevens zijn te vinden op www.gcbo.nl. Beroepscode Alle medewerkers hebben zich gebonden aan een beroepscode, waaraan zij hun professionele gedrag toetsen. Ze beloven daarin op een professionele manier om te gaan met leerlingen en open te staan voor suggesties van elkaar en van de ouders. Schoolongevallenverzekering Alle leerlingen van de Passie kunnen verzekerd worden via de schoolongevallenverzekering. Via de ouderbijdrage betaalt u hier aan mee. Deze verzekering biedt dekking voor de gevolgen van ongevallen, ongeacht of er sprake is van aansprakelijkheid. Het gaat om ongevallen in en om de school en gedurende een binnenlandse reis rechtstreeks van en naar schoolactiviteiten. Deze verzekering is niet verplicht. Informatie kunt u opvragen bij de financiële administratie. 23

Schoolboeken Schoolboeken en lesmateriaal worden gratis door de school verstrekt. Er blijft wel een aantal artikelen over waaronder agenda, rekenmachine, schriften en pennen voor eigen rekening. Het grootste deel van de boeken wordt besteld via Van Dijk Educatie (www.vandijk.nl). Een klein deel van de boeken wordt op school uitgereikt. Ouderbijdrage Het betalen van de aanvullende kosten is vrijwillig, maar niet vrijblijvend. Het niet betalen ervan heeft gevolgen. Voor de Passie is het een noodzakelijke inkomstenbron. Niet alle kosten die gemaakt worden, komen in aanmerking voor rijkssubsidie. De hoogte van de ouderbijdrage wordt ieder jaar in overleg met de MR vastgesteld en varieert per leerjaar van €50 tot €70. U ontvangt een gespecificeerd overzicht aan het begin van het schooljaar. Daarin staat ook meer over de wijze van betaling. Tevens wordt het jaarlijks vermeld op de website. Excursies Voor verschillende klassen en jaarlagen worden in het kader van het onderwijsprogramma excursies georganiseerd. Aan het begin van het schooljaar ontvangt u hierover meer informatie. Deze kosten worden apart gefactureerd. Deelname aan deze activiteiten is niet verplicht. De school biedt voor leerlingen die niet meegaan kosteloze alternatieven aan. Voor deelname aan betaalde activiteiten kan ook een beroep worden gedaan op het steunfonds. Schoolpas Iedere leerling krijgt eenmalig een persoonlijke schoolpas voorzien van een pasfoto. Deze kan onder andere gebruikt worden voor het gebruik van de fietsenstalling en voor kopiëren en printen. Bij verlies of beschadiging kan tegen vergoeding een nieuwe pas worden aangevraagd. Kluisjes Elke leerling kan een kluisje huren. De kluishuur bedraagt €10,- euro per jaar. Daarnaast wordt eenmalig een borg van €5,- berekend. 24

Beroepsstage De leerlingen van klas 3 voeren een beroepsstage uit op een werkplek naar keuze. De leerling probeert deze stage zoveel mogelijk in overeenstemming te laten zijn met plannen voor de toekomst. Voor een meer uitgebreide toelichting verwijzen we u naar blz.11. Culturele activiteiten en excursies Elk jaar organiseren we allerlei activiteiten zoals introductiedagen voor de brugklassen, het brugklaskamp, excursies voor alle klassen, buitenlandse werkweken in de bovenbouw, buitenlandse dagreizen in leerjaar 2 en 3, sportdagen, culturele voorstellingen, bezoeken van exposities en gastlessen. PassiePrayer en PassieStudy Behoefte aan meer verdieping in je geloof? Bezoek dan vrijwillig tijdens een pauze de gebedgroep PassiePrayer of praat door over geloofsonderwerpen in de PassieStudy groep. Kerst- en paasviering Kerst en Pasen vieren we met elkaar, leerlingen en personeel. Bij één van deze gelegenheden worden ook ouders uitgenodigd. Openbaar schoolexamen muziek en drama Jaarlijks treden de eindexamenleerlingen van muziek en drama op tijdens een spetterende avond vol muziek of theater, soms samen met meewerkende artiesten. 25

Onze school kent lestijden van 45 minuten. Roosters kunnen per periode wijzigen. De leerling dient elke dag beschikbaar te zijn tussen 8.45 uur en 16.45 uur voor les, inhalen van toetsen, inhalen van gemiste uren en corvee. ONDERBOUW Lesuur 1 2 Pauze 3 4 5 Passiekwartier 6 Pauze 7 8 9 10 BOVENBOUW Lesuur 1 2 3 Pauze 4 5 Passiekwartier 6 7 Pauze 8 9 10 26 Begin 08.45 09.30 10.15 10.45 11.30 12.15 12.30 13.15 13.45 14.30 15.15 16.00 Begin 08.45 09.30 10.15 11.00 11.30 12.15 12.30 13.15 14.00 14.30 15.15 16.00 Eind 09.30 10.15 10.45 11.30 12.15 12.30 13.15 13.45 14.30 15.15 16.00 16.45 Eind 09.30 10.15 11.00 11.30 12.15 12.30 13.15 14.00 14.30 15.15 16.00 16.45 nederlands engels frans duits latijn grieks godsdienst geschiedenis aardrijkskunde economie management&organisatie maatschappijleer maatschappijleer 2 wiskunde wiskunde A wiskunde B wiskunde C wiskunde D rekenen biologie natuurkunde / nask1 scheikunde techniek muziek drama beeldende vorming culturele en kunstzinnige vorming lichamelijke opvoeding lichamelijke opvoeding 2 profielwerkstuk / sectorwerkstuk mentorles/studievaardigheden rt/huiswerk PRISMA lessen mentorkwartier vmbo1 4 3 3 0 0 0 1 2 2 0 0 0 0 4 0 0 0 0 1 2 0 0 2 1 1 1 0 3 0 0 1 3 2 1,7 tl/h 1 4 3 3 0 0 0 1 2 2 0 0 0 0 4 0 0 0 0 1 2 0 0 2 1 1 1 0 3 0 0 1 0 2 1,7 h/v 1 4 3 3 0 0 0 1 2 2 0 0 0 0 4 0 0 0 0 1 2 0 0 2 1 1 1 0 3 0 0 1 0 2 1,7 vwo 1 4 3 3 0 1 0 1 2 2 0 0 0 0 4 0 0 0 0 1 2 0 0 2 1 1 1 0 3 0 0 1 0 2 1,7

vmbo2 4 3 3 3 0 0 1 2 2 0 0 0 0 4 0 0 0 0 1 2 2 0 0 1 1 1 0 2 0 0 1 3 2 1,7 havo 2 4 3 3 3 0 0 1 2 2 0 0 0 0 3 0 0 0 0 1 2 2 0 0 1 1 1 0 2 0 0 1 0 2 1,7 h/v 2 4 3 3 3 0 0 1 2 2 0 0 0 0 3 0 0 0 0 1 2 2 0 0 1 1 1 0 2 0 0 1 0 2 1,7 ath 2 4 3 3 3 0 0 1 2 2 0 0 0 0 3 0 0 0 0 1 2 2 0 0 1 1 1 0 2 0 0 1 0 2 1,7 gym 2 3 2 3 3 2 2 1 2 2 0 0 0 0 3 0 0 0 0 1 2 2 0 0 1 1 1 0 2 0 0 1 0 2 1,7 havo 3 3 3 3 3 0 0 1 2 2 2 0 0 0 3,5 0 0 0 0 1 2 2 2 0 1 1 1 0 2 0 0 0,5 0 0 1,7 ath 3 3 3 3 3 0 0 1 2 2 2 0 0 0 3,5 0 0 0 0 1 2 2 2 0 1 1 1 0 2 0 0 0,5 0 0 1,7 gym 3 2 2 3 3 2 2 1 2 2 2 0 0 0 3,5 0 0 0 0 1 2 2 2 0 1 1 1 0 2 0 0 0,5 0 0 1,7 vmbo3 4 4 3 3 0 0 1 3 3 3 0 2 0 4 0 0 0 0 1 3 3 0 0 0 3 0 1 2 3 0 0,5 0 0 1,7 vmbo4 4 4 3 3 0 0 1 3 3 3 0 0 3,5 4 0 0 0 0 1 3 3 0 0 0 4 0 0 2 3 1 0,5 0 0 1,7 havo 4 4 3 3 3 0 0 1 3 3 3 3 2 0 0 4 4 4 4 1 3 3 3 0 3 0 3 2 2 0 0 0 0 0 1,7 vwo 4 3 3 3 3 2 2 1 3 3 3 3 0 0 0 4 4 4 4 1 3 3 3 0 3 0 3 2 2 0 0 0 0 0 1,7 havo 5 4 4 3 3 0 0 1 3 3 3 3 0 0 0 3 4 3 4 1 3 4 3 0 3 0 3 0 2 0 1 1 0 0 1,7 vwo 5 3 3 3 3 2 2 1 3 3 3 3 2 0 0 3 4 3 4 1 3 3 3 0 3 0 3 1 2 0 0 0 0 0 1,7 vwo 6 3 3 3 3 2 4,5 1 3 3 3 3 0 0 0 3 4 3 4 1 3 3 3 0 3 0 3 0 2 0 1 0 0 0 1,7 27

Een volledig overzicht van de vakanties en vrije dagen vindt u op onze website www.depassiescholen.nl/rotterdam Schoolvakanties 2017-2018 Herfstvakantie Kerstvakantie Voorjaarsvakantie Paasvakantie Meivakantie Pinkstervakantie Afrondingsweek Zomervakantie Vrije dagen voor leerlingen Opstart na zomervakantie 14-10-2017 t/m 22-10-2017 23-12-2017 t/m 07-01-2018 24-02-2018 t/m 04-03-2018 30-03-2018 t/m 02-04-2018 27-04-2018 t/m 13-05-2018 18-05-2018 t/m 23-05-2018 09-07-2018 t/m 13-07-2018 14-07-2018 t/m 26-08-2018 21 augustus 2018 28

29

Aanmelding lwoo-leerlingen Adhd 16 16 Ambulante dienst Autisme Beroepscode Beroepsstage Centrum voor jeugd en gezin Communicatie met ouders Culturele activiteiten Dyscalculie Dyslexie Examen in meer dan 6 vakken Excursies Faalangst Gebruik beeldmateriaal Jaarplanning Klachtenprocedure Kluisjes Leerlingbegeleiding Leerlingenpas Leerlingenstatuut Lessentabel Lestijden Maatschappelijke stage Magister - 16 23 25 30 22 25 16 16 12 24 15 21 28 22 24 15 24 21 26 26 - 18 Mentoraat Onderwijsprestaties Overgangsnormen Profielen havo en vwo Reizen en veiligheid Schoolbegeleidingsdienst Schoolboeken Schoolgegevens Schoolmaatschappelijk werk Schoolongevallenverzekering Schoolvakanties Sector vmbo Stages Studiekosten Te laat Toelatingscriteria Veiligheid Vensters voor verantwoording Verlof aanvragen Vertrouwenspersoon Verzekeringen en aansprakelijkheid Vrijwillige ouderbijdrage Wervingsmomenten Ziekmelding 13 14 14 15 24 16 24 8 16 23 28 11 25 24 18 19 22 14 18 22 23 24 19 18 30

31

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
Home


You need flash player to view this online publication