24

De motor Voorwiel waar zit ie verstopt? Achterwiel Een motor in het voorwiel zie je meestal in combinatie met een dichte kettingkast en een naafversnelling. Het voordeel van een dichte kettingkast is dat het minder onderhoud kost. Daarnaast is de motor mooi weggewerkt, waardoor je deze nauwelijks kunt onderscheiden van een normale fiets. Over het algemeen zijn E-bikes met een voorwielmotor goedkoper dan andere E-bikes. Een nadeel van een E-bike met voorwielmotor kan zijn dat je het gevoel krijgt dat er aan de fiets wordt getrokken. 24 Midden (trapas) Steeds meer E-bikes zijn voorzien van een middenmotor, de motor is dan gemonteerd bij de trapas. Het voordeel hiervan is dat het zwaartepunt laag bij de grond zit. Hierdoor fiets je extra stabiel en comfortabel. De ondersteuning voelt heel natuurlijk. Bovendien fiets je ook zonder ondersteuning lekker licht, doordat er geen weerstand op het voor- of achterwiel zit. Een middenmotor is door zijn kracht en techniek uitermate geschikt voor heuvels en bergen. Met de motor in het achterwiel heb je een directe aandrijving en dus altijd een duwtje in de rug. Deze E-bikes fietsen ook lekker licht als er weinig of geen trapondersteuning is. Nadeel is dat de E-bike meer onderhoud nodig heeft. De ketting dient vaker gesmeerd te worden. Doordat de motor in het achterwiel zit, is er geen plek voor een naafversnelling. De versnelling zit dan aan de buitenkant van het wiel (derailleur). De kettingkast is bovendien half open.

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication