11

9 De footprint van eten en drinken zit voor een groot deel in het transport. De transportbewegingen van de nodige aangeleverde grondstoffen voor (bedrijfs)restaurants, kunnen worden verminderd door lokaal geproduceerde producten te kiezen. Echter, uit onderzoek van Wageningen UR Food & Biobased Research bleek dat de impact op CO2 emissie van voedselverspilling groter is dan die van de transportbewegingen van het Nederlandse voedsel (Bron: Verduurzaming voedselproductie, transportbewegingen van het Nederlandse voedsel, 2011). In de hele keten van de Nederlandse voedselproductie wordt gemiddeld 30 procent weggegooid. Als dat met de helft wordt gereduceerd, nemen ook het aantal voedselgebonden kilometers aanzienlijk af. (Bron: idem) Door het aanbod beter aan te laten sluiten op de vraag kunnen we dus minder inkopen, waardoor minder voedsel en minder kilometers worden verspild. Een organisatie zoals Wastewatchers (zie pagina 30) kan hierbij helpen. De intentieverklaring werd uitgesproken tijdens een bijeenkomst in de ambtswoning in aanwezigheid wethouder Pieter Litjens, portefeuillehouder Verkeer, Vervoer en Organisatie. De kerngedachte is dat het afnemen van mobiliteitsdiensten belangrijker wordt dan het bezit van een eigen vervoermiddel. Opening Cycle Space In het voorjaar is op het Gustav Mahlerplein een glazen huis verrezen: Cycle Space. Dit is een organisatie die Amsterdam wereldwijd op de kaart zet als voorloper van fietskennis en -innovatie. Hiernaast wil CycleSpace specifiek in Zuidas het fietsgebruik stimuleren. In Cycle Space worden bijeenkomsten, tentoonstellingen, workshops, evenementen, fietstochten en experimenten georganiseerd. Deze zijn niet alleen voor buitenlandse bezoekers bestemd, maar juist ook voor mensen die in het gebied wonen en werken. Het glazen paviljoen staat er waarschijnlijk nog tot eind 2018. Zuidaspas Op donderdagochtend 12 januari 2017 werd het startschot gegeven voor de Zuidaspas, één van de initiatieven om het autoverkeer te verminderen in en rondom Zuidas. De pas is gebaseerd op de I Travel Business Card van GVB en heeft een mobiliteitsaanbod dat specifiek is voor het Zuidasgebied. Gedurende drie maanden konden werknemers van deelnemende bedrijven die overwegend met de auto van en naar Zuidas reisden, gratis en vrijblijvend gebruikmaken van deze pas. De ervaring van een deelnemer van RAI Amsterdam: 'Ik heb voor het eerst de Zuidaspas geprobeerd en ik ben heel enthousiast. Ik hoop dat de RAI in de toekomst een flexibel pakket kan aanbieden aan haar medewerkers waarbij ik per dag afhankelijk van drukte op de weg en de evenementen in de RAI kan bepalen hoe ik naar mijn werk reis.' Foto: Nina van den Berg Foto: Davien Fotografie Modal split 2016 2017 2017 Bron: Mobiliteitsonderzoek Taskforce Bereikbaarheid Zuidas 2016 en voorlopige resultaten 2017. (Lopend onderzoek bevat uiteindelijk ook de data van 2018) 21 % auto 14 % BTM 2 % e-bike 24 % fiets 1% lopen 2% brommer/ snorfiets/motor 36 % trein 2016 32 % auto 7 % auto met natransport 7 % BTM 1 % e-bike 27% fiets 1 % lopen 2 % brommer/ snorfiets/motor 23 % trein Duurzaamheidsverslag Zuidas 2017

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication